Har ett gult 50mm markrör från huset med el matning till garaget. Är det ok att dra en 16mm slang i det gula röret och lägga nätverkskabel i det?
 
Om det är ett problem så är det iallafall ett väldigt litet problem. Jag har en 5G2,5 N1XV, en nätverkskabel och en signalkabel samförlagda i samma rör. Tror den gula färgen är till för att markera starkström och "felet" är att det är mer en starkström där. Elsäkerhetsmässigt är förläggningen helt OK.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tänkte mest på att man inte får lägga FK och nätverkskabel i samma rör inomhus.
 
Det är skillnad på FK och FKK.

FK är en ledare med en isolering för upp till 750 V. Det kallas att den har en enkel isolering. Den är visserligen fullgod och ger all den säkerhet som krävs, så är bättre ord är kanske en (1) isolering.

FKK och alla andra beteckningar med minst tre bokstäver är en kabel som består av enkelisolerade ledare och en mantel. Här har man två (2) lager isolering, ledarisolering och mantel, båda lagren tål kabelns märkspänning som ska vara minst 300 V för vår starkström. Dessa dubbla lager isolering för minst 300 V är vad som krävs för att kabeln ska får vara berörbar och ligga tillsammans med nätverkskabel i samma rör etc.

Så man kan inte jämföra markrör med VP-rör i väggar. De heter visserligen "rör" båda två men det är stor skillnad på markrör och VP-rör. I markrör drar man endast kabel. I VP-rör kan man dra FK. I detta fall utgör VP-röret det andra lagret isolering som krävs mot omgivningen.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Det beror på att nätverkskabel normalt inte uppfyller de formella isolationskraven för att ligga mot tex FK med bara sk enkel isolering. I ditt fall blir det då mot normal elkabel i röret och med tillräcklig isolation så inga problem där.
 
Jag hade inte heller lagt nätverkskabeln i en flexslang utan istället valt en nätverkskabel för mark. Kabelskyddsrör kan bli vattenfyllda och flexrör är inte alltid täta. En vanlig nätverkskabel bör tåla att ligga i vatten men den är inte gjord för det. Jag hade hellre lagt den i en trädgårdsslang än i ett flexrör om man har en vanlig cat6.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.