Jag bor i ett flerfamiljshus byggt på 50-talet. Jag ska riva bort den oerhört slitna linoleummattan, och under är rå betong. Ytan är relativt grov med 3-5 mm djup pitting, och i större skala är hela ytan en smula vågig, med ca 5-7 mm diff mellan högsta och lägsta punkterna.
Jag tänker lägga laminatgolv.

Mina frågor:
Behöver jag flytspackla?
Jag såg en artikel som rekommenderade något som de kallar "avjämningsmassa", är det samma som flytspackel?
Det finns inte möjligen nån golvmotsvarighet till renoveringstapet?

Sliten linoleummatta delvis rivet avslöjar rå betonggolv med pitting och vågighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovt, vågigt råbetonggolv med pitting, redo för renovering med laminat eller avjämningsmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avjämningsmassa och Flytspackel är samma sak, ja.
Bara blanda i hink/balja och hälla ut.
 
anders07 anders07 skrev:
Avjämningsmassa och Flytspackel är samma sak, ja.
Bara blanda i hink/balja och hälla ut.
Med en skvätt primer innan :D
 
Kretikos Kretikos skrev:
Med en skvätt primer innan :D
Ja, naturligtvis!
 
Ja, det är vad jag själv kommit fram till, men gärna ville slippa. Det blir rent logistiskt knepigt, och passformen mellan golv och vägg-cement-plattor är dålig så det blir mycket jobb med att hindra att flytspacklet rinner ned till grannen under. Menmen, bara att göra.
 
Du kan lägga en avstängningslist (sån i skumgummi) för att säkra så det inte rinner iväg
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Du kan lägga en avstängningslist (sån i skumgummi) för att säkra så det inte rinner iväg
Ja, det blir en del sånt, och en tre-fyra tuber latexfog. Det är glipa överallt mellan vägg och golv, på en del ställen en centimeter vid. Miljonprogramskvalitet.

Gjorde också upptäckten att lumppappen som linoleummattan ligger på är fastlimmad i betonggolvet med nåt som liknar tjära. Vet inte hur jag ska få bort den. Har testat med spackelspade, men den kommer inte in under lumppapperet.
 
Åt folk i framtiden som hittar denna tråd: Biltemas färgborttagningsmedel verkar inte bita på vad-det-nu-är för svart lim som lump-pappen är fastlimmad med.Skrapa/hacka bort pappen centimeter för centimeter verkar vara vad som gäller, värmepistol verkar hjälpa litegrann. Skriver om jag hittar nåt bättre.
 
Kan vara värt att hyra en mattfräs? Borde kunna funka för detta och då är det nog gjort på nån timme. Finns där man hyr maskiner/verktyg.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Kan vara värt att hyra en mattfräs?
Kunde vara en idé. Ska kolla vad Cramo tar för att hyra ut en.
 
Slutrapport till folk från framtiden som hittar denna tråd: spackelspade, värmepistol, vatten, limborttagning funkar som ni säkert redan märkt inte. Mattstripper fungerar inte heller, den är avsedd att ta bort mattan, inte limmet. Ytfräs ej testad.

Det som fungerar är en slipmaskin. Det finns en särskild kopp till handhållen golvslipmaskin just för att ta bort lim från betong. Tapetskrapa modell större eller slipad barkspade fungerar för att få bort pappen, men det blir mycket limrester kvar. Betonngolv med rester av lim och märken efter borttagning av golvbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hör gärna vad mer erfarna säger, men jag tror det där är för mycket limrester kvar för att flytspackla.
 
Min mattläggare flytspacklade på limmet.

Protte
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…

Bästa svaret

När jag har gjort liknande har jag använt betongslip, den slipar effektivt bort limrester och papp som blir kvar när man sliter upp mattan.

Finns också med speciell limkopp som ska vara bättre om mycket och segt lim, den har jag aldrig behövt använda dock.

Om du ska hyra se till att få med en bra dammsugare också, med hepa filter. Och använd halvmask med P3 filter. Tejpa igen dörrar till resten av lägenheten.
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Det är precis planen. Tänkte ta det på måndag.
 
Ytterligare en rapport till folk från framtiden:

Detta flytspackel: Ardex K22F, sägs kunna användas direkt på limrester och papp. Kan vara värt att fundera på.

Så gjorde tyvärr inte jag. Jag slipade (gick bra, med en bra grovdammsugare med HEPA filter så dammar det inte vansinnigt mycket heller), och gjorde sen bort mig med ett billigt skitspackel, men med ett bättre flytspackel hade allt gått bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.