Har en 1-fas poolpump 1,1 kW som jag vill varvtalsreglera. Trodde det var en 3-fas motor som konverterats till 1-fas. Har nu konstaterat att det nog är en 1-fas med hjälplindning och kondensator. Huvudlindningen ca 4 ohm, hjälplindningen ca 12 ohm, kondensator 16uF. Har tyvärr köpt en 3-fas frekvensriktare som kanske inte kan användas nu (?). Fråga; Kan jag göra en "fuling" och koppla in en fas på hjälplindningen istället för kondensatorn, en fas på huvudlindningen och en på gemensamma nollan? Det kommer väl bli lite obalans i strömmarna, tar motorn skada?
 
Oj, låter farligt tycker jag och motorn och frekvensomriktaren är förmodligen dyra. Motorn måste stämma med frekvensomriktarens specifikationer etc. 3-fas är 3-fas även om frekvensomriktaren drivs av 1-fas om effekten inte är så hög.
 
Effektmässigt stämmer motor och frekvensriktare. Frekvensriktaren är i nuläget bortkastade pengar. Hoppas på att kunna återvinna dom, förutsatt att inte motorn tar skada.
 
Hur dyr är en trefasmotor som passar?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det är en spansk tillverkare utan hemsida, inte helt lätt att få kontakt. Har konstaterat att det finns en trefasmotor i samma storlek. Söker svenska agenter.
 
M marzio skrev:
Har en 1-fas poolpump 1,1 kW som jag vill varvtalsreglera. Trodde det var en 3-fas motor som konverterats till 1-fas. Har nu konstaterat att det nog är en 1-fas med hjälplindning och kondensator. Huvudlindningen ca 4 ohm, hjälplindningen ca 12 ohm, kondensator 16uF. Har tyvärr köpt en 3-fas frekvensriktare som kanske inte kan användas nu (?). Fråga; Kan jag göra en "fuling" och koppla in en fas på hjälplindningen istället för kondensatorn, en fas på huvudlindningen och en på gemensamma nollan? Det kommer väl bli lite obalans i strömmarna, tar motorn skada?
Gör inga såna kopplingar det blir inte bra. Följ Fotografen och försök få dit en trefasmotor det är bästa lösningen. Annars beroende på vad du har för omformare och om du bara behöver utnyttja mindre är ca: 2/3 av effekten på pumpen bättre att lägga din enfasmotor som den är mot två av utgångsfaserna. Förutsättningen då är att omformaren kan ställas i sk skalär mode och diverse normala övervakningar kan mappas bort.

(Hoppas slippa reklam i appen genom detta.)
 
Köp en iSaver i stället. Den har även ingångar så poolautomatiker kan styra pumpen.
 
GK100 GK100 skrev:
Gör inga såna kopplingar det blir inte bra. Följ Fotografen och försök få dit en trefasmotor det är bästa lösningen. Annars beroende på vad du har för omformare och om du bara behöver utnyttja mindre är ca: 2/3 av effekten på pumpen bättre att lägga din enfasmotor som den är mot två av utgångsfaserna. Förutsättningen då är att omformaren kan ställas i sk skalär mode och diverse normala övervakningar kan mappas bort.

(Hoppas slippa reklam i appen genom detta.)
Har sett ditt förslag på andra ställen också som ett alternativ. Men eftersom kondensatorn är till för att få fasförskjutning ville jag checka av om det istället går att använda den fasförskjutning som finns i frekvensriktaren. Därav frågan.
 
R Robert-san01 skrev:
Köp en iSaver i stället. Den har även ingångar så poolautomatiker kan styra pumpen.
Vill undvika lägga ännu mer pengar.
 
Du får samma effekt att köra pumpen on/off t.ex. 15 minuter varje timma! Istället för varvtalsregulering på 25% med frekvensstyrning.
Ett enkelt digitalt timer, eller bättre en PLEJD Controller som är enklare att göra ändringar i en app.
 
L Leif i Skåne skrev:
Du får samma effekt att köra pumpen on/off t.ex. 15 minuter varje timma! Istället för varvtalsregulering på 25% med frekvensstyrning.
Ett enkelt digitalt timer, eller bättre en PLEJD Controller som är enklare att göra ändringar i en app.
Tror du resten av anläggningen kommer att gilla intermittent drift? Tänker på filter, ev UV, elektrolysrör, kemi anläggning, värmepump osv.
 
L Leif i Skåne skrev:
Du får samma effekt att köra pumpen on/off t.ex. 15 minuter varje timma! Istället för varvtalsregulering på 25% med frekvensstyrning.
Ett enkelt digitalt timer, eller bättre en PLEJD Controller som är enklare att göra ändringar i en app.
Jag vill inte köra on/off. Pumpen, tätningar, sandfilter, värmepump, etc. mår bättre av kontinuerlig drift. Jag kör cirkpumpen året runt, tömmer inte poolen utan lägger på en lättare isolering. Dränerar bara värmepumpen. Vill ha ett litet cirkulationsflöde igång för att undvika lokal frysning.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Du sade att du redan köpt en frekvensomriktare!
De är väl bara att plugga in den, att du har högre motstånd på hjälplindningen påverkar inte konstruktionen negativt mer än att motorn blir lite svagare än om alla tre lindningarna varit lika stora.
Vad är det för frekvensomformare? (troligen 1-fas 230V in)
För några år sedan var här ett bygge av en person som konverterade alla pumpar till frekvensstyrda, sök på forumet.
 
L Leif i Skåne skrev:
Du sade att du redan köpt en frekvensomriktare!
De är väl bara att plugga in den, att du har högre motstånd på hjälplindningen påverkar inte konstruktionen negativt mer än att motorn blir lite svagare än om alla tre lindningarna varit lika stora.
Vad är det för frekvensomformare? (troligen 1-fas 230V in)
För några år sedan var här ett bygge av en person som konverterade alla pumpar till frekvensstyrda, sök på forumet.
Jag hittar inte tråden du refererar till. Någon susning om var/när?
 
Koppla inte in på måfå det blir inte bra om du inte har mer koll på hur det fungerar. Vi får be Leif förklara hur han menar du ska göra dvs så omformaren kan utnyttjas fullt. Som sagt om du kan lägga motorn som den är mot två faser utan att omformaren klagar så ok. Men att lägga enligt ditt första förslag som en V-koppling med 60 grader mot lindningarna är inte bra om du inte gör mer justeringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.