Hej!

Har ett hus från 42. Vid en köksrenovering (enligt säljarna för 10 år sedan) så satte dom igen en gammal kallskafferi-ventil.

Dom satte endast in stenull och nät i hålet så att endast gallret täcker som ytskikt från utsidan (dom satte inte igen gallret)

Det är omständligt att komma åt det från insidan och utsidan är putsad så att ta bort och sätta igen gallret är också omständigt.

Blåser det åt "fel" håll så bör ju isoleringen bli blöt och som jag förstår det så tar det veckor för isolering att torka. Huset och fasaden är väldigt luftig i övrigt som ett hus från 40 bör vara i min mening.

Ser bra ut utifrån men man kommer inte åt att se ordentligt.

Vad bör jag göra?
 
Regnar nästan aldrig in i dessa ventiler så du oroar dig i onödan. Du kan om du vill stoppa isoleringen i en platspåse.
Har tillluften ersatts med något annat, är ju underbart att ventilation i skafferiet.
 
T topmount skrev:
Regnar nästan aldrig in i dessa ventiler så du oroar dig i onödan. Du kan om du vill stoppa isoleringen i en platspåse.
Har tillluften ersatts med något annat, är ju underbart att ventilation i skafferiet.
Det kanske det inte gör? Tänkte mest för trät som ligger tätt med isoleringen så om den blir blöt så kanske det blir mögel om den torkar så långsamt?

Dom gjorde om planlösningen vid renoveringen så skafferiventilonen passade dåligt in. Tilluft och mekanisk frånluft finns så ventilationen är god i övrigt och undertryck enligt ventilationsfirma.

Hade jag kommit åt den enkelt hade jag tagit bort isoleringen och satt igen den ordentligt med trä istället som torkar snabbare vid eventuell fukt.
 
Ventiler är sällan blöta, har nog bytt
Tusentals på olika fastigheter och i de flesta är det något stoppat i dem. Vissa har isolering, andra har kläder men vanligast är tidningar.
När man tar ut de tidningarna som ibland är från 1940, då är de så torra att de faller isönder i småbitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.