Hej!
Blivit varse om nu när vi ska renovera att inkommande vattenrör från vår egna brunn inte får sticka upp genom golv. Någon som hittar info om detta?
Se bild :)
 
  • Vattenrör som sticker upp genom ett betonggolv med el-kablar bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är mer att branschreglerna för tätskikt menar att tätskikt i golv inte ska brytas av inkommande vattenledningar genom golvet. Så ska du göra det ordentligt med tätskikt så är det värt att tänka på.
 

Bästa svaret

Narren666
Det är lite sanning med modifikation.

Vid nyproduktion motsvarande, så gör man inte det OM det är ett utrymme som tätskisktas.

Vid renovering så får/måste man göra avsteg

Det är likadant i stort sett alla äldre villor.
I de flesta fall så bygger man upp en klack på lämpligt sätt som man tätskiktar emot. (60mm) vill jag minnas. Då har man gjort så gott man kunnat, för att få det rätt.
 
Accepteras fortfarande klack runt rör ur golv? Har värmerör som kommer upp ur golvet och där tyckte rörkillen som var där att man skulle skarva i golvet och ta ut de genom väggen i stället. Visst det är "bara" värme, men en dold skarv är alltid en dold skarv. Då känns en klack runt (som blir högre än tröskeln in i badrummet) som en säkrare lösning.
 
A andli skrev:
Accepteras fortfarande klack runt rör ur golv? Har värmerör som kommer upp ur golvet och där tyckte rörkillen som var där att man skulle skarva i golvet och ta ut de genom väggen i stället. Visst det är "bara" värme, men en dold skarv är alltid en dold skarv. Då känns en klack runt (som blir högre än tröskeln in i badrummet) som en säkrare lösning.
Värmerör får du skarva eftersom det är ett slutet system. Du märker när det läcker eftersom trycket dalar.
 
Skånepöjk
C CarlC89 skrev:
Värmerör får du skarva eftersom det är ett slutet system. Du märker när det läcker eftersom trycket dalar.
nej du får inte ha dolda skarvar. Blir ett helvete att åtgärda systemet.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
nej du får inte ha dolda skarvar. Blir ett helvete att åtgärda systemet.
Det rekommenderas inte men är helt ok. Säker Vatten I avsnitt 2.3.2 står: "Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt
utläckande vatten snabbt kan upptäckas."

Det finns otaliga trådar om detta på byggahus.
 
Det där är ingen fara för ni tänker väl knappast lägga tätskikt vid pumpen?

Däremot skulle jag väl inte rekommendera att ha Gardena kopplingar inomhus!
 
Skånepöjk
C CarlC89 skrev:
Det rekommenderas inte men är helt ok. Säker Vatten I avsnitt 2.3.2 står: "Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt
utläckande vatten snabbt kan upptäckas."

Det finns otaliga trådar om detta på byggahus.
hehe ok, vet bara att när jag arbetade som VVS montör för ett par år sedan och drog mycket värme var det totalt förbjudet att ha dolda skarvar varesig på värme eller vatten.
 
Totalt förbjudet enligt vem? Den som beställer ett uppdrag kan ha såna krav, men det är inget krav för att följa säker vatten och anses som fackmannamässigt.
Men bygger man nytt, eller har hela bjälklaget öppet så finns det ingen anledning att dra nya rör utan skarv.

Ett större problem är nog de som jobbar som VVS-montörer men saknar utbildning och kunskap om vilka regler som gäller... ;)
 
  • Gilla
Pel063 och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
useless useless skrev:
Totalt förbjudet enligt vem? Den som beställer ett uppdrag kan ha såna krav, men det är inget krav för att följa säker vatten och anses som fackmannamässigt.
Men bygger man nytt, eller har hela bjälklaget öppet så finns det ingen anledning att dra nya rör utan skarv.

Ett större problem är nog de som jobbar som VVS-montörer men saknar utbildning och kunskap om vilka regler som gäller... ;)
Förbjudet på byggena jag arbetat på. Har du andra erfarenheter?
Vem vill behöva riva upp hela golv/väggar för att leta efter dolda skarvar som läcker.
Dyrt och besvärligt.
Lika bra att göra rätt från första början, oavsett vad Säkervatten skriver (du bör undvika). Vill du inte ha framtida besvär och huvudvärk så gör rätt liksom

utbildad VVS montör med cert och arbetade som montör 5 år, hur länge har du arbetat som VVS montör?
 
Nej, jag jobbar vid skrivbord och har gott om tid att googla efter regler...

Men det jag menar är att det är stor skillnad på ett nybygge och en renovering där det kommer upp befintliga rör ur betongbjälklaget.
 
  • Gilla
  • Haha
Pel063 och 2 till
  • Laddar…
Skarva värmerör har alltid varit tillåtet. Även om man idag såklart undviker det.

Det vet jag utan att ha ett enda certifikat eller ha jobbat som VVS:are en enda dag. Jag gjorde i och för sig en veckas pryo hos den lokala rökrökaren i byn när jag gick i 9:an!

Gällande ursprungsfrågan så är det ju en renovering och då blir det avsteg från idag gällande regler om det inte är lätt åtgärdat.
 
  • Gilla
Pel063
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.