Hejsan!
Är ny på forumet och är ingen proffs på nåt men vill gärna fatta och förstå hur saker funkar. Nåja, min fråga ställer jag till nån som kan mer än jag och min sambo.
Har köpt ett kedjehus med mek. till- o frånluft, vad jag har förstått en typ av ftx-vent. Var viktigt med just bra ventilation då jag är känslig för allt möjligt luftburet. Har nu renoverat under flera månader efter konstens alla regler, det mesta gjort av hantverkare!

Klinker och kakel har vi satt i källare, all plastmatta borta och ja många nya ytskikt plus att vi har målat alla tak och vissa väggar. (Med vattenlöslig färg som ej var billig! Nordsjö)

Problemet är att jag nu efter snart dryga 6 mån. fortfarande inte tål att vara där nån längre stund. Först var det mkt lukter från gamla ägarna och källarbeklädnad men sen nu på sistone mkt färglukt som jag känt av. Upplever ändå att största orsaken nu är att det känns som att "luften står för stilla". Vad kan man göra? För att förbättra miljön? Vill börja flytta in snart...

Kan tillägga att vi har köpt o kört ozonmaskin flera ggr. Även köpt o kör avfuktare i källaren och luftrenare på andra våningar. Är två våningar plus källare kan jag ju även nämna. Finns en äldre luftvärmepump på mellanvåningen. Ja, vi börjar bli lite desperata. Stå med flera boende så länge är ej kul och tycker verkligen att vi har gjort så mkt. MEN luften bör cirkulera och bytas oftare... tror jag!?
Långt inlägg men hoppas nån kan ge nåt bra tips för att få mer flöde. Har förresten bytt filter i ventilationen och även kretskort för det visade sig att den ej gick med full effekt då vi började kolla i början av året. Så även det är gjort!!
Mvh Karin
 
Claes Sörmland
Har ni kollat FTX-systemet och fått kanalerna rengjorda och systemet intrimmat? Filterbyte får ni nog sköta slaviskt med t ex dammsugning vid veckostädningen om ni vill ha det optimalt.

Att luften känns instängd i ett hus som står tomt med FTX är ju lite underligt. Problemet med den där känslan är ju att den ofta är subjektiv och sitter i våra huvuden. Det går sällan att mäta sig fram till något i luften när man reagerar på nån lukt. Och det finns så många tusentals ämnen som vi kan detektera i låga låga nivåer. Hus från 1982 låter ju som mycket spånplatta, board och PVC med mjukgörare. Det är ju inte emissionsfria material om man säger så.
 
Kolla upp hur ditt vent.system fungerar. Om det är ett FTX-system så ska det både suga ut och blåsa in luft i huset.
Ventil ska då finnas utplacerade i rummen.
Ta en bild på grejorna/typskylt så går det kanske att reda ut vilka grejor du har.
Ett sådant system kräver lite handpåläggning i form av rengöring och kontroll av fläktar några gånger/år.
 
Nya FTX-aggregat har nya energisnåla fläktar och är betydligt mer effektiva än ett aggregat från -82 så det är frågan om det bör bytas ut helt nu? Finns många olika sorters ventilationsaggregat så man bör noga höra efter vad som passar bäst som ersättning för det gamla aggregat man har. Är man osäker på luftflödena i olika ventilationsdon kan man hyra en Testo-mätare av Soliduct för att mäta och justera flödena under t.ex. en helg.
 
Hej,

FTX är ett värmeåtervinnade aggregat till skillnad mot mekanisk till och frånluft som är två fläktar utan värmeåtervinning. Oavsett vad så måste man kolla om luftdonen (ventilerna) är rengjorda och öppna. Ibland så kan man vid städning råkat skruva in justeringen och mer eller mindre stängt lufttillförseln. Luftfilter sitter på tilluften och och då samlas ej heller smuts i denna kanal.
Luften skall kunna strömma fritt från rum med tilluft till rum med frånluft via väggventiler eller luftspalt i dörrtrösklar. Källare med fuktpåverkan bör ha egen frånluftsfläkt direkt ut via vägg eller kanal.
Kontrollera vad friskluften tas in någonstans och vad frånluften släpps ut. Sker det genom ett kombidon på utomhusvägg så kan det bli så att delar smutsluften sugs in igen som friskluft.
 
Hej,

Kontrollera först och främst att system jobbar som det ska. Ta hem sotarna för rengöring och injustering.

mvh
 
E etompau skrev:
Kolla upp hur ditt vent.system fungerar. Om det är ett FTX-system så ska det både suga ut och blåsa in luft i huset.
Ventil ska då finnas utplacerade i rummen.
Ta en bild på grejorna/typskylt så går det kanske att reda ut vilka grejor du har.
Ett sådant system kräver lite handpåläggning i form av rengöring och kontroll av fläktar några gånger/år.
Handritad elektrisk kopplingsschema med märkningar och komponenter kopplade till köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild av etiketten på en FTX Ventus ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..Tack för tips o tankar. Hittade några servicepapper men vet ej om dom säger nåt. Är kopplat via köksfläkten om jag förstår det rätt!
 
K Kalif skrev:
[bild] [bild]
..Tack för tips o tankar. Hittade några servicepapper men vet ej om dom säger nåt. Är kopplat via köksfläkten om jag förstår det rätt!
Tja, det är ett elschema över grejorna. Har du kollat ventilerna i huset? Suger/blåser det ur dessa?
Lägg ett papper på ventilerna och se vad som händer.

Du skriver att ett kretskort i anl. har blivit bytt. Gjordes det då inte en efterföljande kontroll av anl.så att där var luftflöde ut och in?
 
Kolla som sagt att det blåser i alla ventiler. Sen kan en kanalrengöring vara bra. Men för att bli av med färglukten är det bra att vädra ut ordentligt nu innan det blir för kallt utomhus.

Om aggregatet går sönder framöver så kan det vara värt att överväga ett utbyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.