Vi har nyligen flyttat till ett hus bygg någon gång på 1850 talet, så här ser väggarna ut i källaren varför? och vad gör jag åt det?




Admin får gärna flytta tråden till rätt forum, visste inte var jag skulle lägga det
 
  • Fukt- och avskalningsskador på gammal källarvägg med synlig murbruk och putsfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skalning av vitmålad puts på en gammal källarvägg som avslöjar underliggande tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källarvägg med avflagande vit puts som exponerar den underliggande bruna murbruket i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal källarvägg med vitmålad avskalad puts och synlig tegel, fönster och element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit källarvägg med färg som flagar och synliga skador på putsen, i ett äldre hus från 1850-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet källarhörn med skadad och flagnande puts på väggar, bredvid en träpanel och kartonger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källarvägg i gammalt hus med flagnande vit puts och synliga stenar nära träpaneltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i en källare från 1850-talet med skadad puts och synlig murverk; synliga rör och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen är skadorna orsakade av fukt, antar att detta är en odränerad källare vi kikar på. Virket i taket på de två sista bilderna ser inte bara fuktigt utan blött ut, vad är fuktkvoterna där?
 
Ser ut att behövs dränera om alternativt se över hur regnvattnet tas om hand. Motlut mot huset m.m. Hur känns virket om du sticket det med en kniv ser som sagt rejält blött ut.
 
Såhär ser det ut utanför huset. Känns mer som att fukten skulle komma innifrån, kan det vara så?

Kan ev. vara så att det är stampat jordgolv under nuvarande golv, som verkar vara någon träskiva sedan mattplattor i plast. Ska kolla upp det.
 
TheGymRam TheGymRam skrev:
Såhär ser det ut utanför huset. Känns mer som att fukten skulle komma innifrån, kan det vara så?

Kan ev. vara så att det är stampat jordgolv under nuvarande golv, som verkar vara någon träskiva sedan mattplattor i plast. Ska kolla upp det.
Jag tror bilden inte kom med i ditt senaste inlägg.
 
Här kommer bilderna
 
  • Trädäck vid hus med mörk fasad, utemöbler och pool synlig bredvid inhägnat område med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en trädgård med brunt staket, stenträdgård, slang på marken och husfasad med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett resultat av att det målats med fel färg. Troligen nån form av tät plastfärg som förra ägaren i sin iver att snygga upp målat på väggarna. Resultatet av detta blir exakt som på bilderna. Jag har själv gjort det samma i min källare så är väl bekant med fenomenet. Knacka bort lös puts och försök få bort all gammal färg. Putsa om och måla med kalk slamfärg eller silikatfärg
 
Det var det jag tänkte från början och behövde röster från någon som varit med om det. Det har väl med att göra att källarväggarna behöver få andas, både innåt och utåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.