Kära intresserade, jag hade elektrikern på besök härom året som installerade en ny fläkt. I efterhand kände jag att den fula gamla strömbrytaren (vridreglage) borde ha kopplats ur. Jag får väl kalla in honom igen. Men för egen skull tycker jag det vore intressant att i alla fall teorin förstå vilka ledare som ska kopplas ur och om. Kanske kan man lära sig något nytt? Någon som har en idé?

Här är en bild kopplingsdosa1, där ledarna från strömbrytaren leder in nederst/underifrån i bild. Därtill var jag gjort en förenklad skiss över kopplingarna.

Elektrisk kopplingsdosa med flera elektriska ledare och skarvklämmor mot en vit vägg, ledarna kommer in från botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk kopplingsschema som visar anslutningar mellan strömbrytare och fläkt med markering av ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingsdosa1 leder vidare till kopplingsdosa2 med fläkt intill.

Öppen elektrisk kopplingsdosa med kablar och skruvanslutningar, fäst på en smutsig vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av elektriska kopplingar med ledningar, anslutningspunkter och två glödlampor, som visar ett husinstallationsscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är hur man kopplar från strömbrytaren i kopplingsdosa1 så att fläkten fungerar konstant. Jordledaren kan kopplas ur, den fyller ingen funktion. Men sen, finns det någon här som har en idé? :)
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med flera ihopkopplade ledare och snabbkopplingsklämmor i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som om du inte tänkte göra det själv;)
 
  • Haha
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Till att börja med så ser det ut som du har trefas matning till dosorna. I den första dosan har du visserligen en oansluten fas. Men det betyder att du bör ha 3 säkringar som behöver brytast om du skall få det spänningslöst för att göra något i dosorna. Och tänker du göra det här själv så måste du ha något mätinstrument för att verifiera att det verkligen är spänningslöst innan du gör något överhuvudtaget.

Sedan tycker jag nog att det vore rimligt om du försöker förstå själv vad som behöver göras. Som en ledtråd kan man påpeka att de gröngula ledningarna är (förhoppningsvis) skyddsjord. Den har ingen funktion i brytaren, men är med i kabeln till brytaren.

Men analysera vilken funktion du vill ha, och beskriv det.

Om man skall koppla el, så duger det inte att "veta" att en brun skall kopplas med en brun, eller vad det nu är. Utan man behöver förstå varför det skall kopplas ihop. Förstår man inte det så ökar risken för farliga felkopplingar dramatiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dr_Bus
  • Laddar…
Att bygla förbi den där brytaren känns som en av de mest triviala saker man kan göra om man har minsta lilla elektronikförståelse.
Mitt tips är också att börja med att förstå vad de olika kablarna har för funktion.
 
Tack för du tog dig tid Hempularen, det uppskattar jag. Jag gick igenom funktionerna innan jag postade frågan, och har ett förslag till lösning som jag skulle vilja testa. Mitt mål är att kunna läsa av kopplingar och förstå systemet, men här krävs så klart mer teoretisk kunskap. Men utifrån det jag vet, och som en övning, vill jag förstå detta till synes triviala problem. Det finns också något att lära av det mest triviala, speciellt på min nivå.

Så här resonerar jag. Jorden (gröngul) kan kopplas ur, den fyller ingen funktion om man plockar bort strömbrytaren. Neutralledaren i kopplingsdosa1 påverkar inte strömbrytaren direkt, inte heller brun/grå fas som går vidare till armatur via kopplingsdosa2. Den avsnörda svarta fasen i ubåten har inte heller något att göra med fläktens omkopplare.

Kvar har vi då trepolig wago med svart och brun fas till vilken strömbrytarens bruna ledare är kopplad.

Om man kopplar från brun ledare från wagon, samt blå ledare (inte att förväxla med neutralledare) från tvåpolig wago, så får man en (svart) fas över.

Denna svarta fas leder till fläkten via kopplingsdosa2. För att få ström till fläkten så kopplar vi på den till trepolig wago som då dels fördelar ström till LED-lampan, dels till köksfläkten.

Då har vi två funktioner kopplad till en fas av trefaskabeln. Eftersom LED kräver så lite spänning så överbelastas inte 10A säkringen på fasen. Vidare kan man ju räkna på hur mycket fasen belastas, det blir nästa steg.

Ja, det är ett ödmjuka förslag på lösning men som novis är jag intresserad av att diskutera det hela med andra som har större kunskap än mig.

Elektrisk kretsschema med WAGO-kopplingar, kablar och beteckningar för att visa en förslag till elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker nog att om du ställer frågan här i forumet hur man gör bör du ta in en elektriker istället. Det finns alldeles för många saker som går att göra fel.
 
Tycker nog att om du ställer frågan här i forumet hur man gör bör du ta in en elektriker istället. Det finns alldeles för många saker som går att göra fel.
 
Du har tagit en föredömlig ansats till att lösa problemet genom att rita upp kretsschemat. Fortsätt så, dvs backa så att du får med strömbrytaren till belysningen. Det kanske finns flera strömbrytare. Hempularen tror att du har trefas framdraget, det tror inte jag, utan du har en fas, en tändtråd, en oanvänd ledare, nolla och skyddsjord från "matningen".

Din lösning är visserligen korrekt, nästan. Men för övningens skull kan det vara intressant att gå till botten med vad samtliga ledare har för funktion.

Det man man ha synpunkter på i din lösning är att du har grenat av den fasta fasen till två parallella fasledare till nästa dosa mot fläkt/belysning. Så gör man inte. En helt korrekt lösning är att istället koppla om i nästa dosa. Men din lösning är ok om man vill slippa böka i den gamla trånga kulodosan. Det är bara risk att man har sönder nåt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.