T
Hej,
Köpte en ny sensor att ha i mitt växthus men jag lyckas bara få homeassistant att visa temperaturen.
Jag har en RfxTrx kopplad till Homeassistant och har andra enheter med både temp/hygro samt enbart temp som fungerar.
Det visade sig att denna nya registrerar sig med Id: 085007e3880000cc69
Dom andra temp/Hygro-givarna har ett längre Id typ: 0a520911e70000ca570389 i min configuration.yaml.
Jag har förstått att den 2:a byten (50 i den nya givaren precis som dom jag har UTAN hygro och 52 i de jag har med hygro) är någon slags "type" och 3:e byten är "subtype" .

Exempelvis en givare jag har i vedboden som inte har hygrometer är registrerad med typ 085007xxx precis som nya givaren med hygro....

Kan det vara så att denna telldusgivare https://www.lohelectronics.se/hemau...t-inne-och-utetermometer-med-hygrometer-10396 bara ansluter temp till radio-protokollet och därmed Typ:5007?

Någon som vet om man kan ändra detta i konfig-filen eller var jag kan hitta vad dessa 50, 52 och annat betyder i 433 Rfxtrx protokoll?
Mycket tacksam för tips :)
 
T
Hej,
Ändrade kanal på på sensorn och resettade den, efter det skickade den två olika Id´s.
En med längd '08' och en med längd '0A' så nu funkar det som det ska.
Fattar inte varför den inte gjorde det på kanalen som var default - kanske av slump krockade med annan device jag hade.
Jag är fortfarande intresserad av en Rfxtrx protokoll-spec så man kan veta vad som kommer efter '50', '52' eller vad det nu är för typ. Någon som vet?
 
Är det någon som vet hur man ser ID till en specifik sensor. ’köpte några nya och då kom alla upp samtidigt när jag la till dem. ?
 
Har Telldus gateway
 
T
Jag har homeassistant med rfxtrx gateway och nej - vet inte hur man ser Id.
Jag tror inte det går.
Jag kollar vilken temp dom visar på displayen och hittar den i device-listan och hoppas från att det är rätt sensor..
 
Då gör vi på samma sätt. Tänkte att det borde finnas något bättre sätt
 
T
Om du kommer på något smart så skriv gärna det.
Jag tycker det är dåligt man inte kan namnge devices direkt i config-filen längre oxå..
Säkert jättebra anlemdningar från teamet men det krånglar till min RFXTRX.
Jag blandar vilt med z-wave men då jag har lite lampor/fläktar i ett växthus ca 40 meter från servern så funkar inte z-wave speciellt bra måse jag säga.
Jag funderar på om en range extender är bättre än att bara lite på mesh men lyckas inte hitta bra svar på den frågan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.