Hejsan. Ny här på forumet. Kanske finns redan trådar om detta, men jag gör ett försök ändå.

Vi har precis flyttat till hus, i huset står en NIBE EUC 240 värmepanna. Gubben som både här innan oss jobbade som sjöman så han var inte hemma så ofta o brydde sig inte direkt hur pannan är inställd.

nu när det börjar bli kallare ute, så är våra vattenburna element kalla. Jag har laddat ner manualen till pannan men blir inte klokare av den.

framledningstemperatur, är det vad pannan ska skicka ut till elementen? Den står på 27 grader. Både cirkulationspumpen o elpatronen är igång.

hur gör jag för att få värme i mina element?
 
Redigerat:
Har du luftat elementen så det inte finns luftfickor som stoppar cirkulationen? Än så länge är det så milt ute att det är svårt att känna någon temperatur på elementen. Byggår?
 
Dessvärre finns det ingen "ECU 240" i NIBE's sortiment. Du måste tagit fel på beteckningen.
 
Hade en misstanke om att pannan kanske reglerar elementvärmen beroende på ute temp. Huset är byggt 1982, två rörs system på element, eller vad det kallas
 
NIBE EVC 240 ska det vara så klart
 
Redigerat:
Ja det är det normala att framledningstemperaturen regleras efter utetemperaturen. Eftersom det ännu är så milt ute så blir bara framledningstemperaturen t.ex. 27 grader i ett modernt hus och man kan inte känna det med handen. Först neråt 0 grader ute som man kan känna med handen på elementen tycker jag.

Hittar ingen EUC 240 hos NIBE.
 
Kan det vara en Nibe EVC 240?
 
Stämmer bra det. Det är en EVC 240
 
Man ska öka parallellförskjutningen uppåt på värmekurvan om man tycker det är kallt inne när det är milt ute. Vänta minst ett dygn mellan varje justering och läs av inomhustemperaturen.
 
Så här är min panna inställd
 
  • Kontrollpanel för NIBE värmepanna med inställningsrattar, digital temperaturdisplay och instruktionsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som värmekurva 10 med förskjutning -3 tycker jag? Enligt manualen skulle jag ha kurva 10 med förskjutning -2 men kör nu med kurva 7 och -1 efter flera års testande av vilken kurva som passar bäst. Man kan få hålla på några år och kalla vintrar innan man kommit på vilken kurva som ger jämnast temperatur i huset.
 
Ska absolut testa ditt tips
 
Det kan vara att det är för varmt ute så den står i sommarurkoppling. Men vrid upp det försänkta vredet(grön pil) till max så ska shunten släppa fram värme oavsett. Om du lyssnar noggrant så hör du hur shunten vrider sig(det tar någon minut innan den är öppen). Gör den inte det måste du titta på shunten, det går att vrida den manuellt för att känna om den fastnat eller kuggat över (är det en esbe så se nedan eller din bruksanvisning hur man handkör).
Illustration av hur man justerar en shunt med vred och grön pil, och tips om handmanövrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla under kanal 11 vilken framledningstemperatur den tycker att det ska vara. Stämmer den med ärvärdet under kanal 2?
Blir rören utanför pannan varma?
 
Finns ingen kanal 11 på pannan. Kanal 2 säger 31 grader just nu i skrivande stund. Elementen är märkbart varma och det är 11 grader ute.
Kanal 8 står på 2 vad det nu innebär
Kanal 9 visar 52 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.