Hej
Håller på och renoverar på nedervåningen och har tagit upp tak och väggar. För att få plats med golvvärmefördelaren så var jag tvungen att kapa en av reglarna i den bärande väggen. Dock kändes det inte som den bar någon last då den var lätt att ta bort. När jag nu fått fram allt så ser jag att den längsgående bjälken mot taket ser väldigt klen ut sant att den är nedböjd på flera ställen där upplagen för mellanbjälklaget ligger. Ska jag stämpa upp väggen och fälla in en grövre bjälke? Vilken dimension i så fall. Väggen är ca 3.20 lång och sedan tar en limträbalk över. Mellanbjälklaget är knappt 9 meter. Hålet där det varit en dörr närmast limträt skall läggas igen så här kan jag sätta fler reglar. Men hur gör jag ovanför golvvärmeskåpet? Där är det 1.15 m mellan reglarna. Renoveringsarbete i ett hus med öppet tak och väggar som visar bjälklag och isolering, samt en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av nedervåning med synlig golvvärmefördelare, isolering, öppen väggstruktur och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag och reglar i en nedervåning under renovering, isolering synlig, några reglar kapade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med isolering exponerad i taket och avlägsnade väggsektioner som visar trähöfter och bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av nedböjd bjälke i takkonstruktion med tumstock under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som mäter avstånd mellan träreglar med elkablar och isolering i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en spik och tumstock mot trävägg under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Daniel
 
Ingen som har några ideer eller tankar?
 
Gör som ovanför dörren.
Det är väl "bara att växla av" helt enkelt.
Nu är det dubbla reglar på ena sidan så det är bara att sätta igen dörren och stoppa in dubbla kortlingar ovanför skåpet och enkla bredvid. Och sedan regla upp med ett lämpligt CC då dörren inte längre finns och som var den naturliga platsen för att lappa gips eller vad du nu använder.
Vill du ta upp mycket krafter får du sätta in snedsträvor mellan golv och kortling i facken bredvid skåpet och sedan fortsätta med snedsträvan ovanför skåpet i de facken. Men det är nog lite överkurs. (beroende på hur det ser ut uppåt i huset visserligen)
 
Redigerat:
surris
Lägg en regel horisontellt över skåpet sen reglar du ovanför som vanligt.
 
surris surris skrev:
Lägg en regel horisontellt över skåpet sen reglar du ovanför som vanligt.
Detta tillsammans med väggskivorna blir rejält starkt(y)
 
Som du själv är inne på; i dörruttaget dubbla du den ensamma reglen jämte skåpet samt slå dit en regel i mitten av öppningen. I dom nu dubblade reglarna intill centralen limma o skruva dit ytterligare en regel var sida så långt det går mot centralens ök. I dessa reglar gör du uttag för 45*195. Enkelt o starkt!
 
Tack för svar hörni :D

Så det räcker att växla av så som ni beskriver. Man behöver inte stämpa upp och byta hela den överliggande regeln? Den såg så klen ut...
Skönt i såfall, såg en massa stök framför mig...

Ok då är planen att sätta in nya reglar och sen växla av öppningarna med 45x195! Och både limma och skruva!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.