Mitt uppe i garagebygget och har nu kommit till att börja installera el (i samråd med elektriker) samt nätverk. Söker någon som har erfarenhet av Hager Volta mediacentral (VU36NMB) som jag tänker installera bredvid motsvarande säkringsskåp, båda infällda i lättbetongväggen. Jag har förberett två 50mm markrör (ett in till huset och ett för framtida fiber) som kommer upp genom plattan och väggen som jag nu vill ha in i mediacentralen underifrån. Problemet som jag nu har upptäckt är att i Hager volta sitter där ett eluttag som verkar blockera alla rör underifrån:
186062-43-vu36nmb.jpg

Några möjliga lösningar som jag har klurat på:
Någon som har stött på samma problem tidigare? Hur löste du i så fall det? Tackar på förhand!
 
Kan du inte gå över till några 16/20 slang i väggen och dra upp dem i skåpet?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kan du inte gå över till några 16/20 slang i väggen och dra upp dem i skåpet?
Helst inte, känns som att det kommer förhindra framtida dragning av kablar. Sen verkar det vara riktigt dåligt med plats "bredvid" uttagsplåten, ca 10mm i bakkant och vid sidorna :( Men helt klart en plan B!
 
Hur grova kablar tänkte du dra ut och in? En fiber in och en till den andra centralen kräver inga 50 rör.
 
Initialt är det endast två eller tre TP CAT5e/CAT6 kablar från huset, för nätverk larm och reserv, vilket såklart inte är så mycket. Fiber har vi inte fått ännu, så det blir ju lite upp till fiberleverantören vilken grovlek de har på dukten/kanaliseringen när de väl får för sig att dra in fiber i vårt område (varit på gång nu i ca 3 år, jodå så att...). Men som jag har förstått det så är dukten är från 6mm upp till 16-20mm. Det största problemet med lösningen att ha en övergång inne i väggen är att man endast kan dra kabeln från ett håll då det blir mer eller mindre omöjligt att pricka det mindre hålet om man kör in dragtråden från andra hållet.

Ett annat alternativ som jag har klurat på sedan jag skrev mitt förra inlägg är att man avslutar 50 röret nedanför eluttaget och sedan drar de individuella kablarna förbi uttaget i bakkant. Blir ju by varje gång man ska dra nytt då man måste montera bort bakplattan. Sen är det ju även en regelfråga huruvida man får blanda el och nätverk på det viset.
 
Går det att få in rören från sidan? Ett höger och ett vänster?

Jag skippade mediacentral när jag byggde. Det rymms inget i dem och det blir varmt så jag drog in allt till ett IKEA överskåp som jag satte rackskenor i. I garaget satte jag ett 10U rackskåp.
 
Mediacentraler fungerar dåligt för dom flesta nätverksutrustningar.
Får bara plats med småprylar som tex bordsswitchar, inget rackbasserat.
Det blir varmt för elektroniken om mediaomvandlare, router, switch(ar) ska vara i skåpet.
Wi-Fi signalen dödas effektivt i skåpet så det är ingen idé att ha en konsumentrouter i skåpet eller någon AP.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Går det att få in rören från sidan? Ett höger och ett vänster?
Till höger tänker jag placera säkringsskåpet, men till vänster finns det definitivt plats för att dra in rören snett nere ifrån. Så helt klart ett alternativ.

R Robert-san01 skrev:
Jag skippade mediacentral när jag byggde. Det rymms inget i dem och det blir varmt så jag drog in allt till ett IKEA överskåp som jag satte rackskenor i. I garaget satte jag ett 10U rackskåp.
Demmpa Demmpa skrev:
Mediacentraler fungerar dåligt för dom flesta nätverksutrustningar.
Får bara plats med småprylar som tex bordsswitchar, inget rackbasserat.
Det blir varmt för elektroniken om mediaomvandlare, router, switch(ar) ska vara i skåpet.
Wi-Fi signalen dödas effektivt i skåpet så det är ingen idé att ha en konsumentrouter i skåpet eller någon AP.
Angående värmeutveckling, etc, fullt medveten om det, skåpet ska bara agera knutpunkt för garaget. D.v.s. en mindre poe switch (ca 8 portar, 2-3 Axis kameror och en Wifi AP), expanderenhet för larmet samt eventuellt i framtiden en media omvandlare. Det borde vara ungefär vad som också får plats i detta skåp. Hemmaserver, recorder, larmcentral, etc har jag inne i huset.
Nu specar tyvärr inte Hager värmeavledningsförmågan för deras skåp (dT/W), men kan inte tänka mig att ovan nämnda switch, expander och mediaomvandlare kan dra mycket mer än 20-30W. Med tanke på det ändå relativt generösa ventilationshålen borde inte en sådan värmeutveckling leda till någon signifikant värmeökning i skåpet.

Med allt det sagt, ja ett mindre 19" rack hade varit att föredra, men tyvärr går utseende/form före denna gången och något som är ur vägen och infällt i väggen är mer eller mindre ett krav :/
 
J JSten skrev:
Till höger tänker jag placera säkringsskåpet, men till vänster finns det definitivt plats för att dra in rören snett nere ifrån. Så helt klart ett alternativ.




Angående värmeutveckling, etc, fullt medveten om det, skåpet ska bara agera knutpunkt för garaget. D.v.s. en mindre poe switch (ca 8 portar, 2-3 Axis kameror och en Wifi AP), expanderenhet för larmet samt eventuellt i framtiden en media omvandlare. Det borde vara ungefär vad som också får plats i detta skåp. Hemmaserver, recorder, larmcentral, etc har jag inne i huset.
Nu specar tyvärr inte Hager värmeavledningsförmågan för deras skåp (dT/W), men kan inte tänka mig att ovan nämnda switch, expander och mediaomvandlare kan dra mycket mer än 20-30W. Med tanke på det ändå relativt generösa ventilationshålen borde inte en sådan värmeutveckling leda till någon signifikant värmeökning i skåpet.

Med allt det sagt, ja ett mindre 19" rack hade varit att föredra, men tyvärr går utseende/form före denna gången och något som är ur vägen och infällt i väggen är mer eller mindre ett krav :/
Kör inte Unifi SW8-60 Isf. Den kan du använda som stekplatta även du bara tar 10-15W ur den.

Jag skulle säga att det stora problemet med ett mediaskåp som detta är att rymma allt. Det är inte mycket du listar upp men du skall väl även ha en liten patchpanel, nätadapters och ev en grendosa där inne?

Jag brukar säga att mediaskåpen endast är för en mediakonverter.
 
J JSten skrev:
Mitt uppe i garagebygget och har nu kommit till att börja installera el (i samråd med elektriker) samt nätverk. Söker någon som har erfarenhet av Hager Volta mediacentral (VU36NMB) som jag tänker installera bredvid motsvarande säkringsskåp, båda infällda i lättbetongväggen. Jag har förberett två 50mm markrör (ett in till huset och ett för framtida fiber) som kommer upp genom plattan och väggen som jag nu vill ha in i mediacentralen underifrån. Problemet som jag nu har upptäckt är att i Hager volta sitter där ett eluttag som verkar blockera alla rör underifrån:
[bild]

Några möjliga lösningar som jag har klurat på:
  • Skippa eluttagsdelen (såga av från bakplattan) och sedan montera t.ex. [länk]
  • Borra två 50mm hål på respektive sida om uttagen i plåten (verkar finnas gott om plats). Detta så att markrören kan passera förbi el-delen och upp i skåpet.
  • Dra markrören bakom skåpet, inne i väggen, så att de ansluter på baksidan av skåpet i ovankant.
Någon som har stött på samma problem tidigare? Hur löste du i så fall det? Tackar på förhand!
kan du inte lossa och vända på montageplattan så att uttagen hamnar uppe och du får fritt nedtill?
 
Eller helt enkelt montera skåpet upp och ned ?
 
R Robert-san01 skrev:
Kör inte Unifi SW8-60 Isf. Den kan du använda som stekplatta även du bara tar 10-15W ur den.
Yes, det blir nog till att välja switch efter dess värmeutveckling. Såg någon netgear som "bara" hade 7W i maxförbrukning.

R Robert-san01 skrev:
Jag skulle säga att det stora problemet med ett mediaskåp som detta är att rymma allt. Det är inte mycket du listar upp men du skall väl även ha en liten patchpanel, nätadapters och ev en grendosa där inne?

Jag brukar säga att mediaskåpen endast är för en mediakonverter.
Skippar patchpanel och krimpar kablarna direkt istället. Sparar en hel del plats men framförallt pengar. Grendosan kan nog även skippas, där är två uttag i skåpet, ett för switchen och en för framtida mediaomvandlare. Expanderkortet för larmet matas från centralen. Men yes, det kommer nog bli tight med bara det. Och sen vet man ju aldrig vad som händer i framtiden, kommer säkert vara någon mer mojäng som ska tryckas in :/
N Nikorasu skrev:
kan du inte lossa och vända på montageplattan så att uttagen hamnar uppe och du får fritt nedtill?
Tyvärr, verkar inte vara symmetriskt. Ska dock ta en extra koll och se om det är mindre ändringar som behöver göras.
M Mats skrev:
Eller helt enkelt montera skåpet upp och ned ?
Enligt instruktioner samt pilar/texter på skåpet så finns det en orientering, d.v.s. en del som ska vara upp och en som ska vara ner. Så åtminstone enligt Hager så spelar orienteringen roll. Om det finns någon praktisk anledning vet jag inte. Just i detta fallet så spelar det ingen roll då jag ska ha rör som kommer in uppifrån. Det är ju iofs lättare att dra in dem från baksidan än ett 50rör.... Ska ta mig en funderar på det också.
 
Du kan ju alltid fälla in en Normkapsling under mediacentralen som du går upp med 50mm slangen i, för att sedan sy ihop dom på lämpligt sätt.

Kan även göras under elcentralen för att dra in markrör ut till ev. Belysningar/styrningar eller utvidgningar. Ta till lite så får man även in plejdpuckar eller andra saker som kan tänkas sitta där i framtiden.

Himla skönt att kunna plinta/sy ihop sånt som antagligen hade fått knös in i centralen annars.
 
Efter samråd med elektrikern så blev det så att jag drog in markrören till höger och ström-uttagen placerades till vänster (jag tog upp ett nytt hål för ett av ström-uttaget så att det hamnar längst till vänster):
Mediacentral med nätverksswitch, patch panel, kablar och anpassad hållare i en öppen eldistributionsbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få in 50mm rören så behövde jag skala av "yttre" delen av slangen, den som är gul, så att endast den svarat innerdelen blev kvar. Gick enkelt att tälja bort med brytbladskniv.
Köpte en Netgear GS308P (4xPOE + 4 icke POE), som jag sen monterade ovanpå boxen för larm, på det viset är där gott om plats till sladdragning och eventuell fiberbox i framtiden.
"patch panelen" upptill är en billig plåtbit för 12 keystone moduler (https://www.elbutik.se/product.html/patch-panel-for-mediacentral) passade inte "out of the box", utan fick tillverka två hållare i lite metallskrot som jag hade liggandes. Själva keystone passformen är dock lite kass, så uttagen sitter lite löst. Men det får duga, inte direkt som att man är där och kopplar sladdar dagligen.

Hoppas det kan hjälpa någon som går i liknande tankar.

Edit; ursäktar för den enormt suddiga bilden, visar sig att om man bygger i lättbetong så tar sig dammet över allt, inklusive in innanför linsen på kameran i telefonen... Tyvärr så lyckades jag endast spräcka skärmen på telefonen under bygget, varpå den fortfarande fungerar, så kan inte riktigt motivera en ny.
 
Har samma central och samma patchpanel som jag tänkt "fulmontera" dit. Har du nån bra bild/beskrivning hur du gjorde?

Elektrikern drog in denna innan jag hann säga något men maken på värdelös produkt... Borde heta mediaficka så mycket som får plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.