N najks skrev:
Vad menar du nu, gällande elförbrukningen?
Nej, gick lite fort. Moster och morbror får teckna egna el avtal. Vatten var ju eget, så där mäter man ju inte. Men man får väl vara försiktig så man inte får något vattenansvar. Åka 50 mil på våren för få igång sommarvatten åt någon.annan.
 
T toolman77 skrev:
Elbolaget kommer att se det som olovlig kraftavledning om ni har elkablar som korsar tomtgränser. Elbolaget har monopol på att leverera el till fastigheter i sitt koncessionsområde. Att som ni har det i dagsläget med ett abonemang till tre bostadshus är även det gränsfall men kan tillåtas om det är äldre än 2007.
Måste ju vara ok idag det är en fastighet med tre hus.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Nej, gick lite fort. Moster och morbror får teckna egna el avtal. Vatten var ju eget, så där mäter man ju inte. Men man får väl vara försiktig så man inte får något vattenansvar. Åka 50 mil på våren för få igång sommarvatten åt någon.annan.
Ja nej idag så kör vi igång vattnet kring Maj.. och det är enkelt gjort!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Måste ju vara ok idag det är en fastighet med tre hus.
Mja betydligt fler byggnader/hus (dock tre enskilda familjer som bor där)
 
Tycker det är en intressant och viktig diskussion vilka kostnader som följer av delningen och hur de ska betalas. Om TS mor inte har något intresse av att sälja inom överskådlig tid kan man ju tänka sig att hon borde besväras minst av delningen och bära minst del av kostnaderna.

Vilka rättigheter den gemensamma fastigheten har och hur de kan fördelas samt vilka nya rättigheter som behövs behöver redas ut.

Om det exempelvis egentligen finns rätt att lägga ut boj i båtviken är det inte givet att den rättigheten också tillfaller två nya fastigheter. Den rätten kanske måste köpas även om det i praktiken är fritt fram idag. Samma sak med vägen, vilka kostnader får de två nya fastigheterna för att ha del i den. Och elen, hur lätt/dyrt blir det att etablera två nya abonnemang?

Sen har vi också de idag gemensamma funktionerna som vatten och avlopp. Är det bara att ge servitut till de två nya fastigheterna eller måste det helt plötsligt skapas ett slutet avloppssystem för att det är nya fastigheter och nära vatten?

Det finns en del att reda ut. Mycket som kan kosta även om det säkert kan vara värt det. Men oavsett vilket tycker jag att TS mor nog kan sitta relativt lugnt i båten. Det är ju de andra som vill köpa sig frihetsgrader och därmed borde ansvara för att ta fram en funktionell delningslösning.
 
N najks skrev:
Var ser du en gul linje förresten?

Jag drog upp orange på mina alternativ.. och ingen av de föreslagna dragningarna går igenom en byggnad...

från min orange markering är det ca 6.5m till hennes husknut på huset med "917"
Den gula linjen finns i förslaget jag kommenterade. Den gula linjen ger Tomt 2 en tårtbit högst upp, utan strand, och den går rakt igenom huset på Tomt 3. Det syns i bilden jag kommenterade. Jag har inte kommenterat de orange linjerna du har ritat, utan de gula linjerna som den medlem jag svarade har ritat. Klicka bakåt med hjälp av pilarna så kommer du till bilden jag kommenterade.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker det är en intressant och viktig diskussion vilka kostnader som följer av delningen och hur de ska betalas. Om TS mor inte har något intresse av att sälja inom överskådlig tid kan man ju tänka sig att hon borde besväras minst av delningen och bära minst del av kostnaderna.

Vilka rättigheter den gemensamma fastigheten har och hur de kan fördelas samt vilka nya rättigheter som behövs behöver redas ut.

Om det exempelvis egentligen finns rätt att lägga ut boj i båtviken är det inte givet att den rättigheten också tillfaller två nya fastigheter. Den rätten kanske måste köpas även om det i praktiken är fritt fram idag. Samma sak med vägen, vilka kostnader får de två nya fastigheterna för att ha del i den. Och elen, hur lätt/dyrt blir det att etablera två nya abonnemang?

Sen har vi också de idag gemensamma funktionerna som vatten och avlopp. Är det bara att ge servitut till de två nya fastigheterna eller måste det helt plötsligt skapas ett slutet avloppssystem för att det är nya fastigheter och nära vatten?

Det finns en del att reda ut. Mycket som kan kosta även om det säkert kan vara värt det. Men oavsett vilket tycker jag att TS mor nog kan sitta relativt lugnt i båten. Det är ju de andra som vill köpa sig frihetsgrader och därmed borde ansvara för att ta fram en funktionell delningslösning.
Min mor kommer aldrig sälja, oavsett pris!

Vi har diskuterat detta för många år sedan inom vår familj, och precis som hon tycker även jag att vissa saker inte går att mäta ekonomiskt (till skillnad från hennes syskon och den sidan av släkten)

Boj i hav är inget som spelar in alls, det har det inte gjort för någon därute någonsin.. det kommer alltså inte ens finnas en diskussion om detta, tro mig.

Samma sak med vägen, de har helt öppen och plan mark mellan "stigen" (det är alltså inte en asfalterad väg!) Och sina stugor, precis som vi har..

Avlopp har alla enskilt idag!

Vattnet kräver att alla har varsin extern pump kopplad på källan (kostnad ca 2500-3000/st)

Plus att man får gräva ned lite ledning då. Detta har ju dock vi även fått göra själva mellan våra stugor!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den gula linjen finns i förslaget jag kommenterade. Den gula linjen ger Tomt 2 en tårtbit högst upp, utan strand, och den går rakt igenom huset på Tomt 3. Det syns i bilden jag kommenterade. Jag har inte kommenterat de orange linjerna du har ritat, utan de gula linjerna som den medlem jag svarade har ritat. Klicka bakåt med hjälp av pilarna så kommer du till bilden jag kommenterade.
Såg det nu.. verkade lite dumt dragen gräns :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Idag fick jag veta att min mors syskon tydligen hade tagit fram ett avtal om klyvning..

Tydligen var det 4-6 sidor, och någon typ av avtal.

Någon som vet om detta är kutym för klyvning och anlitande av lantmäteri?

Har själv inte hunnit läsa igenom papperen, men kommer definitivt göra detta före det skrivs på.

Märkligt dock att de kovände, från att ena dagen i princip kräva att morfars avtal hävs - till att andra dagen ordna avtal från lantmäteri
 
N najks skrev:
Idag fick jag veta att min mors syskon tydligen hade tagit fram ett avtal om klyvning..

Tydligen var det 4-6 sidor, och någon typ av avtal.

Någon som vet om detta är kutym för klyvning och anlitande av lantmäteri?

Har själv inte hunnit läsa igenom papperen, men kommer definitivt göra detta före det skrivs på.

Märkligt dock att de kovände, från att ena dagen i princip kräva att morfars avtal hävs - till att andra dagen ordna avtal från lantmäteri
Någon av dem har kanske läst i denna tråd :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F Freimeister skrev:
Någon av dem har kanske läst i denna tråd :)
Tveksamt ;)

Dock märklig vändning kan man tycka..

Nåja, ska läsa papperen imorgon
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den gula linjen finns i förslaget jag kommenterade. Den gula linjen ger Tomt 2 en tårtbit högst upp, utan strand, och den går rakt igenom huset på Tomt 3. Det syns i bilden jag kommenterade. Jag har inte kommenterat de orange linjerna du har ritat, utan de gula linjerna som den medlem jag svarade har ritat. Klicka bakåt med hjälp av pilarna så kommer du till bilden jag kommenterade.
Misstolkade symbolerna för hus så det blev helt fel. Ny gul linje finns i #373
 
N najks skrev:
Tror det är tjugonde gången jag skriver detta, men det handlar inte om värde på hus/mark

Jag vill att marken skall delas rättvist ytmässigt, eftersom alla har samma utsikt mot strand/vatten oavsett

Det mina släktingar vill är följande:

- vår familj bör få mindre mark eftersom de anser att de inte kompenserats "nog" tidigare
Får inte ihop detta med att det inte handlar om värdet hus/mark men det ska ändå kompenseras. Sen förstår jag inte heller varför ni ska krångla till detta. Det står tydligt i det avtalet som din morfar har tagit fram och som alla har skrivit under. Det ni behöver göra är att kontakta en jurist och berätta att ni är överens (punkt 3) om att genomföra styckning enligt avtalet. Då ska marken styckas 3 lika stora mark oavsett värdet (punkt 1). Är släkten missnöjd så kan hen sälja marken och ni har 30 dagar på er att bestämma om ni ska köpa marken (punkt 2). Om ni inte kommer överens och inte vill följa avtalet ska ni lägga ner styckningen. Man kan visst ha egendom på mark som man äger tillsammans. Om du har byggt en lyxvilla innebär ju inte heller att de ska ta all mark från dig som kompensation.
 
Redigerat:
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
N nybörjare123 skrev:
Får inte ihop detta med att det inte handlar om värdet hus/mark men det ska ändå kompenseras. Sen förstår jag inte heller varför ni ska krångla till detta. Det står tydligt i det avtalet som din morfar har tagit fram och som alla har skrivit under. Det ni behöver göra är att kontakta en jurist och berätta att ni är överens (punkt 3) om att genomföra styckning enligt avtalet. Då ska marken styckas 3 lika stora mark oavsett värdet (punkt 1). Är släkten missnöjd så kan hen sälja marken och ni har 30 dagar på er att bestämma om ni ska köpa marken (punkt 2). Om ni inte kommer överens och inte vill följa avtalet ska ni lägga ner styckningen. Man kan visst ha egendom på mark som man äger tillsammans. Om du har byggt en lyxvilla innebär ju inte heller att de ska ta all mark från dig som kompensation.
Observant nybörjare 123. Nu framgår det ju klart varför moster vill riva avtalet. 1. Så länga avtalet gäller kan man inte dela som moster vill, nämligen att hon får större del (kompensation).Tomten måste delas i tre lika delar. Om man river avtalet så kan man dela ojämnt. 2. Alla tre måste vara överens om att man skall dela annars blir det ingen delning. Om man river avtalet så kan väl moster begära tvångsklyvning, tror jag.
Det betyder ju att med avtalet så om din mor/du inte är nöjd så blir det ingen delning och moster kan inte sälja.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F Freimeister skrev:
Någon av dem har kanske läst i denna tråd :)
N najks skrev:
Idag fick jag veta att min mors syskon tydligen hade tagit fram ett avtal om klyvning..

Tydligen var det 4-6 sidor, och någon typ av avtal.

Någon som vet om detta är kutym för klyvning och anlitande av lantmäteri?

Har själv inte hunnit läsa igenom papperen, men kommer definitivt göra detta före det skrivs på.

Märkligt dock att de kovände, från att ena dagen i princip kräva att morfars avtal hävs - till att andra dagen ordna avtal från lantmäteri
Kan väl inte vara från lantmäteriet, det blir ju inget förslag därifrån utan att din mor är vidtalad. Mycket märkligt att två av tre parter skapar ett avtal utan att diskutera innehållet med den tredje parten och därefter önskar underskrift. Antagligen ett sätt att kringgå din morfars avtal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.