A Andreasa2 skrev:
Har pratat med en annan person som har erfarenhet av dessa människor.. det som fungerade för dom var helt enkelt att låta dom få som dom vill. Men jag vill inte låta någon annan styra så över oss. Jag har inte tid och energi för att göra det som dom vill hela tiden (dom tjatar om annat också, ogräs mm.).

Men jag tror ändå att vi ska försöka reparera relationen så gott det går. Så vi får vara ifred. Förhoppningsvis kan de acceptera någon slags insynsskydd.
Du måste verklig vara kyrklig. Jag tror inte den här stilen av att vända andra sidan till fungerar på dessa. Inte nu nä'r de tar sig sånna friheter. Du visar ju bara att de har "rätt".

När man hotar med polisanmäla måste man verkligen göra det. Annars visar man bara att man inte kan fullfölja sina "hot". Det spelar sånna här individer väldigt väl.

Om du anmäler och lyckats få en patrull komma ut så brukar de här personerna inte alls vara lika kaxiga. Anmä'lan behöver inte gå så långt. Men en polis som säger åt dem "men så här får ni inte göra!" kan sätta lite fart
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
dinos och 23 till
  • Laddar…
Förlåt att jag svävar iväg, men jag kom att tänka på Helan och Halvan :cool: Öga för öga, tand för tand...

 
  • Haha
  • Gilla
Just4fun och 7 till
  • Laddar…
Det här verkar ju vara en bunt narcissistiska översittare till grannar som du inte kommer komma till ro med genom att prata vett med. De sitter på sin höga häst och lever utanför allmänt folkvett och skapar sina egna regler andra ska följa. Jag hade helt ärligt samlat ihop den skit de dumpar på din gård och kastat tillbaka det på deras gård, sedan skällt ut dom med råge.

Upptäcker dom att de inte kan styra och ställa som de vill kommer de säkert ge sig - om inte, gå vidare med anmälan. Som du redan nämnt, hade jag tagit detta som en anledning att montera övervakningskamera som, förutom grundsyftet, även dokumenterar eventuella framtida fadäser de hittar på som kan ligga som bevis för anmälan.
 
  • Gilla
Tibb och 1 till
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Nä, dom har varit förbannade och tjuriga innan den kom till (i år). Men det skulle inte förvåna mig om dom inte tycker om den heller.
Vem tycker om dem, egentligen?
Varför inte bjuda in dessa trevliga grannar på lite "Putin te" ? Den del av trädet som växer över din tomt får du ta ner. "Det någon sår i annans åker, det skörde ägaren".
P. s. Just nu har du ingen häck, du har ett buskage D. s.


Haha, dom har faktiskt ett stort träd som står precis innanför deras staket. Nästan halva trädet kommer in på vår tomt, skuggar häcken en del. Men jag tror inte det är värt att bråka med dom. Har funderat lite, jag tror allvarligt talat att dom har lite psykotiska drag. Det skiner igenom att dom har väldigt lite eller ingen förmåga att känna empati. Tror nog det bästa är att försöka hitta en lösning så att dom blir nöjda och vi får insynsskydd, om det går.
 
  • Gilla
smarcuss
  • Laddar…
E
Säg till dom på skarpen att ger ni inte f-n i våran tomt el blandat er i så planterar vi parkslide i tomtgränsen....
 
  • Gilla
  • Haha
Jonas Karlsson5353 och 15 till
  • Laddar…
Gäller nog att sätta gränser här, annars annekterar kanske grannen även er tomt !?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Om jag vore ni så gör jag en polisanmälan och tar en kopia som jag skickar till dem för kännedom. Upprepar proceduren varje gång de klipper av era grenar. Dokumenterar i en bok med dag och tid då de inkräktat på privat mark. Sedan bygger jag ett plank så högt det får vara utan bygglov plus en spaljé över med heltäckande klängväxter. Att vända andra kinden till går inte, du uppfattas bara som svag och de fortsätter att göra som de vill. Det är bara för mycket! Lite som översittare i skolan. Ryt ifrån ordentligt men på ett värdigt sätt.
 
  • Gilla
bHANS och 8 till
  • Laddar…
Sök bygglov för en hög mur, gärna murad, så är problemet löst sen.
 
  • Gilla
Montymeehan och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte polis eller fogde gör något här, det är frågan för liten för. Så på så vis har ju grannen rätt. Samtidigt är det förstås ni som har rätt i sak.

Bryr sig grannen om sitt träd skulle jag använda det som motvikt. Säga att om grannen rör så mycket som en gren på er buske kommer ni trimma bort varenda gren på trädet som hänger över på er sida och ta rötterna också när ni har tid och ork. Dokumentera gärna att grannarna först kan få beskära trädet själva om de vill så har ni verkligen ert på det torra.

Det bygger förstås på att grannen bryr sig om trädet och att ni orkar göra verklighet av era hot.

Allt ovan naturligtvis bara som utväg efter att grannarna fått veta att deras beteende är oönskat och ett kränkande av er hemfrid. Men där verkar ju frågan redan vara.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Ska man vara helt ärlig så har din granne inte helt fel...
Av vad man ser på bilderna så håller din häck på att bli små träd med kala stammar, vad man normalt då gör (beroende på typ av buske) är att klippa grenarna/stammarna i buskarna på lite olika höjd så de förgrenar sig och blir tätare. i nödfall klipper man hela häcken längst ner för att börja om men det brukar räcka med ca fjärdedel per år.
Sen har du helt rätt att det är inte grannens sak att göra och de har inget att göra på din tomt.
Jag tycker oxå häcken ser ut som skit. Förändrar inget i sak men ändå.
 
  • Gilla
  • Arg
Hummingbird och 5 till
  • Laddar…
Kom ihåg att övervakningskamera mycket väl kan vara olaglig även om den BARA filmar din egen trädgård. Däremot så har du full rätt att med handhållen utrustning både spela in och filma det som händer - även i smyg. Och eftersom de inte verkar ha problem med att berätta att det är de som har gjort saker så skulle jag nog börja med att spela in alla samtal. Eskalerar det så är det viktiga bevis, så att inte ord står mot ord.
 
  • Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
E efred skrev:
Kom ihåg att övervakningskamera mycket väl kan vara olaglig även om den BARA filmar din egen trädgård.
Jaså?
 
  • Gilla
Bhav och 5 till
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Vi har ett äldre par som granne som är oerhört besvärliga. Skrev om dom innan här: [länk]

Vi klipper alltid häcken en gång per år, den är ca 2 m hög mot grannen och vi vill ha den så för insynsskydd vid uteplatsen. Grannen har klagat på att den är för hög. Nu klagade dom på att den blev lite kal men vi tänker att det kommer nya skott.

Dom senaste veckorna har dom ett antal gånger kapat grenar och slängt över till vår tomt. Har tänkt att det är väl grenar som lutat över till deras tomt så har bara slängt det o ignorerat. Men nu hände det igen och nu är det ett hål. Ser förjävligt ut och jag har fått massa grenar på tomten. Där dom kapat är häcken nu kanske 110 cm. Häcken står ca 30-40 cm in på vår tomt.

Tänkte nu måste jag säga till dom att sluta. Men det var lönlöst. Dom sa i princip att dom vet att dom inte får klippa den men det skiter dom i. Dom ”hjälper” oss eftersom vi inte kan sköta den. Något är fel med dom, behandlade mig som skit fast jag höll mig på en respektfull nivå. Allt för att vi inte sköter häcken som dom vill.

Vadfan ska jag göra? Vill inte flytta. Sa till slut till dom att dom inte får göra det igen och om dom gör det ändå så anmäler vi. Fick till svar att gör ni det, det läggs ner ändå.
Eftersom du har försökt att prata med dem, så skulle jag hitta ett sätt att kunna sätta upp ett högt plank som ger insynsskydd. Det kanske krävs bygglov för ett högt plank, men de kan inte såga ner ditt plank och på din sida kan du ha buskar m.m. Grannarna slipper då se och störa sig på dina buskar och annat in din trädgård. Men ta ett plank som inte behöver målas för annars kan de börja klaga på det istället.

Lycka till. Envetna grannar som hjälper till för mycket är inte kul.
 
E efred skrev:
Kom ihåg att övervakningskamera mycket väl kan vara olaglig även om den BARA filmar din egen trädgård. Däremot så har du full rätt att med handhållen utrustning både spela in och filma det som händer - även i smyg.
varför skulle det vara det? Du får självklart filma din egen tomt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.