Hej alla, nu är det allvar!

Flyttade relativt nyligen och i nya lägenheten får jag äntligen en pysselhörna! Som ingenjör som slavar framför en dator hela dagarna är jag extremt sugen på att pyssla fysiskt när arbetsdagen och familjekraven är undanröjda. Det jag tänker mig att jag kommer göra är
- 3d-printning
- Sömnad, både tyg och läder
- Mindre slöjd (har huggkubbe bredvid eldstaden)
- Legobyggande
- Elektronikmeckande
- ...

Övriga krav:
- Måste tyvärr dubbla som Corona-arbetsplats
- ... vilket innebär ett höj- och sänkbart skrivbord
- Prydlighet är av högsta vikt, det ska vara möjligt att fälla ihop så att det inte syns att det är ett typiskt stök-hörn.

Så här ser det ut nu:
Arbetsrumshörna med höj- och sänkbart skrivbord, datorskärm, laptop, och öppna hyllor fyllda med böcker och kontorsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fanns, och kanske finns även framöver en tanke på att bygga in alltihop bakom ett draperi eller liknande. Först vill jag dock se till att få till ett skrivbord med tillräckligt djup. Min tanke för att få detta någorlunda nätt är att bygga ett klaffskrivbord i nischen på ett väggmonterat höj-och sänkbart stativ. Jag har redan beställt detta:
https://www.aktivmiljo.se/produkt/conset-serie-501-7-vaggmonterat/
Min tanke är något åt detta håll:
Handritad skiss av klaffskrivbord och hyllor för en pysselhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mått: Knappt så bred som nischen (ca 1000mm), 400+400 djup.
Finish: Troligen vitmålad limfog. Alternativt skulle man kunna ha vitmålad finplyfa, men det är svårt att få tag i och ofta mycket dyrare.
Låsning för uppfällt läge: HJÄLP! Pianogångjärn men finns någon häftig mekaniskgrunka man kan ha eller blir det till att bara han en sprint man drar ut?

Till vänster om skrivbordet finns nu öppna hyllor, vilket är bra ur ett meck-perspektiv. Det är dock mindre bra ur ett prydlighetsperspektiv, så jag tänker att jag ska göra dörrar som inte sitter på gångjärn utan helt kan lyftas bort vid användning som döljer innehållet. Jag har redan lite sortimentsskåp och annat som inte får plats med nuvarande hyllplacering, så jag tänkte fimpa några av hyllorna och göra extra stora luckor, typ såhär:
Handritad skiss av ett hyllsystem med uppfällbara luckor markerade i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All input uppskattas!
 
Synd att ingen svarat. Måste ju finnas innovativa typer därute. Men löser du detta lägg gärna ut hur du gjorde. Ska fixa något liknande i en sommarstuga.
 
Vad har du i väggen, går det få störredjup?
 
Tänkbar inspirationskälla?

Detaljerad ritning av en skrivbordskonstruktion med måttangivelser i tum och centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CarinaBerg
  • Laddar…
Nu är bordet på plats! Återstår att snygga till kabeldragningen på undersidan och konstruera automatiken för klaffen så man kan fälla den upp och ner med en enda knapptryckning. Linjärmotorerna till klaffen låter vedervärdigt, men behöver ju bara köras två gånger om dagen. Mycket nöjd med popup-el och infräst trådlös laddare.
Vitmonterat väggklaffbord med synlig kabelröra och inbyggd trådlös laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av ett bord med ihopkopplad linjärmotor och oorganiserade kablar i behov av att snyggas till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bord med popup-eluttag och plats för trådlös laddare på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt bord med infälld trådlös laddare nära kanten, mot en vit panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på undersidan av ett bord som visar kabeldragning och mekanism för en utfällbar klaff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CarinaBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.