Hejsan Har en
Nibe Fighter F2025 14kW
Den säger felkod 18 (fel rotationsrikning)
Jag hade behövt ett snabbt svar..
Vad är det för fel? Hur åtgärdar man detta? Vad e trasigt om nått är trasigt?
Uppskattar snabbt svar och helst ej svar som kalla på en servicetekniker vill lösa det själva om det går. Tack på förhand
 
Någon som har gjort omkopplingar i elnätet i huset eller området? Låter som två faser blivit omkastade tycker jag.
 
J Josth skrev:
Någon som har gjort omkopplingar i elnätet i huset eller området? Låter som två faser blivit omkastade tycker jag.
Det jag tänkte med då dom flyttat elcentral nyligen från vinden med mätaren till ett fasadskåp då har mr elektriker satt faser fel aja baja
 
Det kan bero på skiftade faser, någon trasig säkring eller eventuellt glappkontakt någonstans i kretsen.
Det kan också vara hetgasgivaren som spökar. Den måste detektera en viss temperaturhöjning under en bestämd tid, annat får man denna felkod. Går kompressorn baklänges stiger inte hetgasen.
 
L lordi skrev:
Det kan bero på skiftade faser, någon trasig säkring eller eventuellt glappkontakt någonstans i kretsen.
Det kan också vara hetgasgivaren som spökar. Den måste detektera en viss temperaturhöjning under en bestämd tid, annat får man denna felkod. Går kompressorn baklänges stiger inte hetgasen.
Jaså det kan vara så pass? Så skulle detta vara dyrt reparera tror du?
 
S Sonny82 skrev:
Jaså det kan vara så pass? Så skulle detta vara dyrt reparera tror du?
Är det hetgasgivaren så rör det sig om några hundralappar i material. Är det kabelglapp så kostar det oftast bara arbetskostnad. Det blir lite dyrare om man behöver byta någon kontaktor eller liknade.
Läs av värdet på hetgastemperaturen när du försöker starta om den. Den går väl en liten stund innan larm?

Uppstod felet i samband med centralbytet?
 
Hej

Har en Nibe F2025 14 KW och dyker upp fel ``SXX``
Va kan det vara? Hur åtgärdar man fel?
 
Koden S2 XX i F2025 display betyder "Kompressor blockerad på grund av larm." om det är den du tänker på? Då måste man läsa av fler felkoder på kanal S1 osv. Kod 18 på S1 betyder: "Fel rotationsriktning. OBS! Vid snabbstart, se till att hetgastemperaturen sjunkit till ca 40 °C innan start."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.