Hej alla! Jag ska behöver sätta en T-koppling pga jag behöver vatten till en osmos till akvarium. För att slippa kappa rör så är det enklaste är sätta under blandaren i köket. Jag testade att sätta en T-koppling med utvändiga gängor men insåg den nedre muttern på röret satt väldigt låg, så den mellankopplingen som sitter där är nödvändig. Så min tanke är att köpa en T koppling med invändiga gängor och sätta en liknande mellankoppling till själva blandaren och för kulventilen för osmosen. Är detta en vettig idé? Jag tänkter använda lin/fett eller gängtejp till detta.
 
  • Rörinstallation under köksblandare med T-koppling och mellankoppling för vattenförsörjning till akvariums osmos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Byt ut mittendelen som är en 12R nippel mot en Vatette 12R T-koppling. En sån här:

https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-T-koppling-12-FKR-VA1150/5139142/artikel-detaljer.html

Gängan på Vatette är rörgänga så den passar dina befintliga muttrar men du behöver planadaprar för att kunna få det tätt med de muttrarna. D v s två sådana här:

https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Planadapter-12-1945644/5630810/artikel-detaljer.html

Nu har du ett klämringsavstick att koppla till osmosen på något sätt. T ex med ännu en planadapter för 12R lekande mutter eller via rör.
 
Okej så planadaprarna ska på mellan rörerts mutter och vattenkrannens mutter?
 
Claes Sörmland
J Jackada skrev:
Okej så planadaprarna ska på mellan rörerts mutter och vattenkrannens mutter?
Klämringskopplingen på T-kopplingen har avfasade ändar men du behöver plana ändar. Den lilla planadaptorn passar i den avfasade änden och gör den plan. Håll dig till ett enda märke så att det blir tätt och godkänt, t ex Vatette klämringskoppling med Vatette planadaptor.
 
  • Gilla
Jackada
  • Laddar…
Jag tänkter på måtten där. Den nedre är en r12/ 12mm och den övre är r10/10mm?
 
  • Rörkopplingar märkta R12/12mm och R10/10mm monterade på ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag inser nu att jag kan ha varit ute och cyklat angående den koppling du har.

En möjlighet är att du har en klämringskoppling som är klämd över det undre kopparröret (jag trodde först det var en halvkoppling mot en planände på en sexkantsnippel). Sen är frågan vad den övre muttern är? Jag tyckte först det såg ut som en lekande mutter mot en planände på en sexkantsnippel. Men det kan nog också vara en klämringskoppling. Jag är osäker - bättre rörmokare än jag behövs!
 
Redigerat:
Uppskattar ändå för dina svar! Stort tack
 
tommib
Det du har där är en FPL klämringskoppling 12x10 (eller möjligen 15x10, svårt att se). Det betyder att du har ett 12 (eller 15) mm kopparrör på ena sidan och ett 10 mm på andra sidan mot blandaren. Där ska du inte sätta några vanliga gängade rördelar och du ska inte använda lin och pasta.

Det du ska ha är en motsvarande klämringskoppling från FPL, fast T-koppling. Den finns t.ex. här. Eftersom kopplingen du har är en förminskning så måste du kunna gå ut med 10 mm rör mot blandaren. Det kan göras antingen med befintlig koppling och en bit kopparrör eller med en förminskning, vilket jag inte hittar i farten.

Från avsticket kan du sen antingen sätta en rörstump och en lämplig koppling till ditt akvarium eller så sätter du en planadapter, vilket jag inte vet om det finns.

Man ska inte blanda kopplingar från olika tillverkare. Om du vill ha t.ex. Vatette istället får du kapa inkommande rör och sätta en ny koppling. Om det inte finns en kulventil där någonstans kan det vara smart att sätta en sådan också innan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det ser ut som att det uppifrån och ner sitter följande:
Löpmutter R10 - sexkantsnippel R10xR12 - klämringskoppling R12

Om jag förstår det rätt har du testat att ersätta sexkantsnippeln med en t-koppling precis som Claes föreslog men tyckte att den hamnade för lågt? Så det du vill göra är att ha kvar sexkantsnippeln och montera en t-koppling med en löpmutter R12 och utv R10? Det går bra att göra så, men det kan vara svårt att få tag i en T-koppling med rätt storlek och löpmutter på rätt plats. Så det kan vara lättare att byta sexkantsnippeln mot en bussning R10/R12 istället och en T-koppling med utv R10 så att det blir:
Löpmutter R10 - T-koppling utv R10xR10 - bussning R10xR12 - klämringskoppling R12

När du ändå fixar med kopplingen så rekommenderar jag att sätta en kulventil innan anslutningen till blandaren så att du kan byta blandaren utan att behöva stänga av inkommande vatten.
Löpmutter R10 - kulventil utv R10 x löpmutter R10 - T-koppling utv R10xR10 - bussning R10xR12 - klämringskoppling R12
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
tommib
Hmm... Ja, det kanske stämmer att det är en halvkoppling där och inte en rak klämringskoppling. Det finns dock ingen gänga R12 som jag känner till, antingen är det R10 eller R15. Med tanke på att mittendelen ser liten ut så är det kanske R10 eftersom den övre muttern är det och det inte ser ut att sitta någon bussning eller nippel där. Vid närmare titt så är den övre muttern annorlunda mot den undre, kanske är den inte FPL utan just Vatette (de sneda strecken är väl typiska). Vilket märke är det på blandaren?

Egentligen behöver man skruva isär hela grejen för att se vad det rör sig om säkert.

I vilket fall som helst ska där inte vara något lin och pasta, antingen är det klämringskopplingar eller så tätar de med packning mot slätände.

Om det är halvkoppling på 12 mm röret och R10 lekande mutter från blandaren så skulle jag rekommendera ett T-rör som passar mot halvkopplingen (gissningsvis R10), samt vad som nu behövs mot anslutningen för akvariet. Det är som sagt en bra idé med kulventil på inkommande.

Vad exakt menar du med att den nedre muttern sitter lågt och att mellankopplingen är nödvändig? En T-koppling är vanligen lite längre än en rak koppling och borde fungera där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag trodde det skulle vara löst nu med tydligen inte:

1. Ta reda på vad det är för kopplingar du har.

A. Dels finns det hypotesen att det är en rak nippel R10 i mitten som det är skruvat med en halvkoppling underifrån (klämd över kopparröret) och en lekande mutter till kranens slang på ovansidan. Om detta stämmer så hittar ser du packningar och de plana ändarna på nippeln när du skruvar av muttrarna på kopplingen.

B. Dels finns det den andra hypotesen att den är en rak klämringskoppling, då hittar du fasade kanter och inga packningar under muttrarna.

2. Beroende på vad du har för ändar var (plana ändar eller klämringsändar så blir det lite olika fortsättning).

Den undre muttern än i alla fall märkt med FPL 12 mm. Den övre muttern står det ju "10" på.
 
  • Närbild av en kopplingsdetalj märkt med "FPL 12 mm", eventuellt en del av VVS-installation.
Jag har tagit isär det igen för att ta lite bilder och ge information om vad jag har att jobba med. Sexkantnippel har samma gänga som T-röret jag först köpte som är R10. Men sexkantnippeln har olika inner diametrar där den bredare passar på röret. T-kopplingen jag köpte passar alltså inte för att dess inner diameter är lika stor som röret så den nedre lekande muttern når inte.
 
  • VVS-installation med sexkantnippel och en T-koppling på ett rör, visar olika anslutningar och diametrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sexkantnippel med R10-gänga och olika innerdiametrar demonterad och placerad på en strukturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sexkantnippel med olika innerdiametrar mot en bakgrund med bubblig struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sexkantnippel med ojämna innerdiametrar placerad på en yta med cirkulära mönster, belyser gängans och diameterns inkompatibilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkoppling med en bredare sexkantnippel ovanpå ett smalare rör, ej passande till en T-koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ok. Då är det där en övergång 12Cu till R10, inte en R10 sexkantnippel.

Du löser problemet genom att köpa en R10 muff och sätter den mellan. Den ska du använda lin och pasta på. Det finns några sätt till att göra det på men muff är nog enklast, lite beroende på hur den där akvariegrunkan ansluts.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ok. Då är det där en övergång 12Cu till R10.

Du löser problemet genom att köpa en R10 muff och sätter den mellan. Den ska du använda lin och pasta på.
Tack för snabbt svar. Kan du länka med vad du menar med R10 muff?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.