Jag undrar vad det finns för regler för att dra el till frödelarbox för frostskyddskabel för inkommande vatten.
Jag ska sätta in ett fördelarskåp LK UNI 450 i badrummet för inkommande vatten men kom att tänka på att jag kanske borde dra fram el till skåpet för frostskydd men vet inte riktigt vad som är tillåtet.
Jag har egen brunn så jag har inget mätarskåp utan inkommande kommer in i ett fördelarskåp i badrummet.
 
Är det tillåtet att dra el till ett fördelarskåp i badrum?
 
F fixarpelle skrev:
Är det tillåtet att dra el till ett fördelarskåp i badrum?
Är det optimalt att dra vattnet till badrum? Du måste ha ström även till vattenfelsbrytaren.
 
M MEE-84 skrev:
Är det optimalt att dra vattnet till badrum? Du måste ha ström även till vattenfelsbrytaren.
Ingen vattenfelsbrytare är planerad och var vattnet kommer in går inte att ändra.
Varför skulle det inte vara optimalt att dra in vatten i ett rum med tätskikt och golvbrunn?
@Krilleman kanske vet då det verkar dåligt med svar på frågan i El-delforumet.
 
Krilleman
Du får inte dra upp din PEM ur golvet, utan den måste komma upp ur vägg enligt dagens regler för våtrum.

Gör den det? = Kör!
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du får inte dra upp din PEM ur golvet, utan den måste komma upp ur vägg enligt dagens regler för våtrum.

Gör den det? = Kör!
Den kommer upp i väggen och kommer gå rakt in i det infällda fördelarskåpet.
Är det okej att dra in el i fördelarskåpet?
Sätter man ett uttag där eller en kapslad kopplingsdosa med högre ip-klassning?
 
Ska bli intressant att se vilka synpunkter som kommer.

Jag själv satte ett IP65 uttag i övre kant på skåpet. Min värmekabel är ansluten där med kontakt och slås av/på av brytare med ljusindikering från väggen utanför.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Det är "rummets" NORMALA användning som sätter ribban för vilket matr. man ska välja och vart man får placera grejerna. Så det är bara att gnugga geniknölarna och komma fram till ett vettigt beslut.
Ps
Skriver du dit val här så är jag övertygad om att du får facit samt en mängd mer eller mindre goda tips.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Det finns inget som säger att du inte får ha ett vägguttag i fördelarboxen, sätt det så högt som möjligt bara.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är "rummets" NORMALA användning som sätter ribban för vilket matr. man ska välja och vart man får placera grejerna. Så det är bara att gnugga geniknölarna och komma fram till ett vettigt beslut.
Ps
Skriver du dit val här så är jag övertygad om att du får facit samt en mängd mer eller mindre goda tips.
Ska fördelarskåpet av plåt jordas?
Vilken ip-klassning bör uttaget ha?
Hur brukar man göra liknande lösningar, jag tycker det borde vara hyfsat vanligt.
I rummet finns wc, dusch och handfat så normal användning är "badrum".
 
Redigerat:
Jordas behöver det inte och ett vanligt kapslat duger bra, Vid golvvärme så sätts ett uttag i fördelarboxen som ska ge elektroniken 230V , klart beror på om det finns plats för uttag och Central för att styra GV, inget ovanligt med sådant montage.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jordas behöver det inte och ett vanligt kapslat duger bra, Vid golvvärme så sätts ett uttag i fördelarboxen som ska ge elektroniken 230V , klart beror på om det finns plats för uttag och Central för att styra GV, inget ovanligt med sådant montage.
Det kommer finnas elektrisk golvvärme i rummet så ingen golvvärme i det fördelarskåpet.
 
Det var inte det med EL-GV , den termostaten sitter normalt i väggen utan vattenburen GV med givarcentral i boxen. Så sätt ditt VK i boxen. Kolla bara att en ev. termostat för V-kabeln får plats , annars en kapslad strömbrytare för till/från för V-kabeln i boxen med. Rekommenderar termostat för bra driftekonomi , givaren ska sitta på den kallaste platsen på slangen.,
 
F fixarpelle skrev:
Jag undrar vad det finns för regler för att dra el till frödelarbox för frostskyddskabel för inkommande vatten.
Jag ska sätta in ett fördelarskåp LK UNI 450 i badrummet för inkommande vatten men kom att tänka på att jag kanske borde dra fram el till skåpet för frostskydd men vet inte riktigt vad som är tillåtet.
Jag har egen brunn så jag har inget mätarskåp utan inkommande kommer in i ett fördelarskåp i badrummet.
Hej!
Jag står inför samma problem som du hade. Hur gick det för dig? Hur löste du det? Har du någon bild? Mycket tacksam för svar!
 
hat du inget utrymme bakom boxen så är det bara en utvändig ledning som blir Inga hål i nederkant, går går att borra snett uppifrån och in i överkant box, där kommer inget vatten att rinna ut, lite synd och inte så snyggt med en kabel på väggen i kanske ett nytt eller nyrenoverat bad. Finns inga genvägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.