Hej på er.
Ska bygga ihop en Friggebod (moduler) där trossbottenisoleringen inte ingår i paketet. Friggeboden behöver ett antal plintar under huset, men hur gör man vid plintarna med den planka man ska fästa under reglarna för att sedan lägga trossbottenskivorna på? Ska man ha den mellan regeln och plinten eller lägger man regeln direkt på plinten och bara sätter plankan som håller trossbotten under regeln där det inte är plintar?

//L
 
Brädan under reglarna sätter du förslagsvis INNAN du skruvar fast reglarna i plintarna - enklare än att skuva uppåt/underifrån
Och vid plintarna lämnar du ett "tomrum" (dvs ingen bräda just där) om det behövs för antingen fästjärnen eller själva betingplinten
 
Ok då jag kommer använda murblock med syllpapp på så kommer trossbottenskivan ligga på syllpappen där alltså.
//L

D doubleH skrev:
Brädan under reglarna sätter du förslagsvis INNAN du skruvar fast reglarna i plintarna - enklare än att skuva uppåt/underifrån
Och vid plintarna lämnar du ett "tomrum" (dvs ingen bräda just där) om det behövs för antingen fästjärnen eller själva betingplinten
 
Ja, och förslagsvis använder du en fibercementskiva (dvs inte av trä) för att undvika att det blir påväxt eller fuktvandring.
 
Det är den jag använt!
Både i tillbygget av sommastugan och till en friggebod - kanonbra även om den är lite dyrare än tex asfaboard
 
Toppen.. då har jag koll. Tack snälla.


//L


D doubleH skrev:
Det är den jag använt!
Både i tillbygget av sommastugan och till en friggebod - kanonbra även om den är lite dyrare än tex asfaboard
 
Det sista gjorde jag så trossbottenskivan (valde Byggmax fibercement) ligger på plintarna.
 
T TMatt skrev:
Det sista gjorde jag så trossbottenskivan (valde Byggmax fibercement) ligger på plintarna.
Murpapp mellan plint och fibercement !
Nu kan man använda markskruv i stället för plintar för att grundlägga
 
  • Gilla
Lello
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.