Hej,
Vi har ett garage som ligger ca 50 cm från tomtgräns. Vi vill riva och bygga ett nytt på samma plats. Alltså långt närmare tomtgräns än normalt tillåtet. Bygglovsenheten säger att det är OK om grannen godkänner det. Vår nuvarande granne har vi en god relation med och motsäger sig det inte men har inte skrivit på kommunens papper än. Nu skall grannen sälja sitt hus. Vad händer om de nuvarande ägarna skriver på innan försäljningen, vi får bygglov sedan kommer den nya grannen och motsätter sig bygglovet för det är närmare än 4.5m från deras tomtgräns?
 
Går det inte att "renovera" det gamla garaget i stället för att bygga ett nytt
/B
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Man kan byta ut allt på ett hus så länge man följer gamla bygglovet.
Men man får (generellt) inte riva det helt och sen bygga upp.

Men byter man en vägg åt gången, tak. Så är det ingen som hindrar en "renovering" :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J jurkeller skrev:
Vår nuvarande granne har vi en god relation med och motsäger sig det inte men har inte skrivit på kommunens papper än.
Om de inte skriver på så säger de ju nej...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T
J jurkeller skrev:
Hej,
Vi har ett garage som ligger ca 50 cm från tomtgräns. Vi vill riva och bygga ett nytt på samma plats. Alltså långt närmare tomtgräns än normalt tillåtet. Bygglovsenheten säger att det är OK om grannen godkänner det. Vår nuvarande granne har vi en god relation med och motsäger sig det inte men har inte skrivit på kommunens papper än. Nu skall grannen sälja sitt hus. Vad händer om de nuvarande ägarna skriver på innan försäljningen, vi får bygglov sedan kommer den nya grannen och motsätter sig bygglovet för det är närmare än 4.5m från deras tomtgräns?
Skriv papper, annars kan det bli problem i framtiden.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
J jurkeller skrev:
Vad händer om de nuvarande ägarna skriver på innan försäljningen, vi får bygglov sedan kommer den nya grannen och motsätter sig bygglovet för det är närmare än 4.5m från deras tomtgräns?
Under förutsättning att bygglovet vunnit laga kraft (ca 3v efter beslutet) så kan inte den nye grannen överklaga beslutet.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Under förutsättning att bygglovet vunnit laga kraft (ca 3v efter beslutet) så kan inte den nye grannen överklaga beslutet.
Garaget är helt ruttet och hela plattan sprucken. Sorry om otydligt beskrivet, jag kommer försöka få nuvarande granne att vara schyst och skriva på innan han säljer och då få laga kraft på bygglov och om det är som "Hempularen" säger är jag safe för framtida ägares eventuella motstånd.
 
Appendix Appendix skrev:
Man kan byta ut allt på ett hus så länge man följer gamla bygglovet.
Men man får (generellt) inte riva det helt och sen bygga upp.

Men byter man en vägg åt gången, tak. Så är det ingen som hindrar en "renovering" :)
Blir väldigt dyrt med tanke på allt är ruttet och plattan oisolerad, och vill ha ett "varm" garage. Så enda är att riva och bygga nytt.
 
J jurkeller skrev:
Garaget är helt ruttet och hela plattan sprucken. Sorry om otydligt beskrivet, jag kommer försöka få nuvarande granne att vara schyst och skriva på innan han säljer och då få laga kraft på bygglov och om det är som "Hempularen" säger är jag safe för framtida ägares eventuella motstånd.
Det kanske är bra att skaffa lite koll på vad som gäller på tidsaxeln.

Om du säljer ett hus, så är det i vissa sammanhang "sålt" (bla. i skattesammanhang) så fort det finns ett giltigt köpeavtal, även om tillträdet ligger flera månader fram. Jag vet inte hur man bedömer "ägarskapet" i samband med bygglovsfrågor. Vem har rätt att överklaga under tiden mellan kontrakt och tillträde. Kan vara värt att ha koll på.

Jag tänker på om grannen ser till att skriva på "i tid", men sedan går och säljer huset dagen därpå. Ev. kan köparen då ha rätt att överklaga (vet ej).
 
Det är bra att kolla vilka regler som gäller, men i just detta fall står ju redan ett garage på samma plats som det nya ska byggas. Därför bör en köpare av grannens fastighet inse att detta intrång är gjort.
 
Men det är bara att få igenom bygglovet så snart som möjligt för att minska risken för överklagan
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hade jag varit grannen hade jag inte skrivit på utan låtit det beslutet ligga his köparen...

Även om du får han att skriva under så är det lätt att det blir en knepig relation till nya ägaren.

/ATW
 
  • Gilla
Poxeman och 1 till
  • Laddar…
harry73
Enklast är såklart ett nytt bygglov, men annars kan du försöka hålla taket i luften med temporär stålkonstruktion som lastar av utanför grunden. Därefter kan du riva befintliga väggar och plattan, för att bygga ny platta och väggar. Därefter kan du ta bort taket och bygga nytt tak
 
J jurkeller skrev:
Hej,
Vi har ett garage som ligger ca 50 cm från tomtgräns. Vi vill riva och bygga ett nytt på samma plats. Alltså långt närmare tomtgräns än normalt tillåtet. Bygglovsenheten säger att det är OK om grannen godkänner det. Vår nuvarande granne har vi en god relation med och motsäger sig det inte men har inte skrivit på kommunens papper än. Nu skall grannen sälja sitt hus. Vad händer om de nuvarande ägarna skriver på innan försäljningen, vi får bygglov sedan kommer den nya grannen och motsätter sig bygglovet för det är närmare än 4.5m från deras tomtgräns?
Är det bygglov eller anmälan du pratar om? Anmälan (attefallsbyggnad) kräver godkännande av berörd granne om det är mindre än 4,5 m från fastighetsgränsen. I bygglov beslutar byggnadsnämnden om det är lämpligt eller inte, grannen hörs i processen, men har inte vetorätt (men det är självklart positivt om hen inte har några invändningar).

Ni har inte möjlighet att skjuta in garaget lite mer in på er fastighet? Tänk på att du ska kunna underhålla byggnaden utan att behöva beträda grannens tomt. En framtida granne kan grymta om du t ex behöver måla fasaden (eller ha synpunkter om du under byggtiden råkar komma över på fel sida gränsen).
 
Hemmakatten
Glöm inte att man behöver rivningslov för det gamla garaget. Det gör man iofs på samma blankett som för bygglovet, dvs allt-i-ett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.