P Prodigys skrev:
Det låter ju nästan som att du fått kallasfalt istället för riktig asfalt. Varm asfalt ska aldrig blir så mjuk(vid rimliga temperaturer) att ett cykelstöd sjunker ner.
Sådan fackkunskap har jag inte. Men de spred ut asfalten för hand och paddade den med en rejäl padda, alltså inte körde med en vält eller läggningsmaskin. Min bedömning är att de råkade få mindre med asfalt på vissa områden men ändå paddade det till jämn-slät yta. De områden som hade lite mindre material fick då sämre kompression givetvis. Kanske för tjockt lager med material för att en vanlig padda ska förmå att packa det ordentligt? I vilket fall så hade en läggningsmaskin och/eller vält förmodligen varit bättre. Ytan är runt 60 kvm och en granne hade stora maskiner på plats för en mindre yta än så...
 
K krilbe skrev:
Sådan fackkunskap har jag inte. Men de spred ut asfalten för hand och paddade den med en rejäl padda, alltså inte körde med en vält eller läggningsmaskin. Min bedömning är att de råkade få mindre med asfalt på vissa områden men ändå paddade det till jämn-slät yta. De områden som hade lite mindre material fick då sämre kompression givetvis. Kanske för tjockt lager med material för att en vanlig padda ska förmå att packa det ordentligt? I vilket fall så hade en läggningsmaskin och/eller vält förmodligen varit bättre. Ytan är runt 60 kvm och en granne hade stora maskiner på plats för en mindre yta än så...
Hade dom asfalten på ett flak med kapell eller "öppet"? Rök det när dom paddade?
 
P Prodigys skrev:
Hade dom asfalten på ett flak med kapell eller "öppet"? Rök det när dom paddade?
P Prodigys skrev:
Hade dom asfalten på ett flak med kapell eller "öppet"? Rök det när dom paddade?
Det minns jag tyvärr inte.
 
K krilbe skrev:
Sådan fackkunskap har jag inte. Men de spred ut asfalten för hand och paddade den med en rejäl padda, alltså inte körde med en vält eller läggningsmaskin. Min bedömning är att de råkade få mindre med asfalt på vissa områden men ändå paddade det till jämn-slät yta. De områden som hade lite mindre material fick då sämre kompression givetvis. Kanske för tjockt lager med material för att en vanlig padda ska förmå att packa det ordentligt? I vilket fall så hade en läggningsmaskin och/eller vält förmodligen varit bättre. Ytan är runt 60 kvm och en granne hade stora maskiner på plats för en mindre yta än så...
Det är inga problem att handlägga 60kvm om man vet vad man gör. Normalt har man ju en sprider, dvs en lastbil med en lång arm som lägger ut asfalten som de sen rakar ut. De lägger ju inte allt på en gång utan jobbar sig framåt.

Normalt så kör man ju med en liten vält och paddar där välkten inte kommer åt. En ABT är ju den sort man använder på en garageuppfart, sen är ju frågan om det är det du har fått.

Och normalt så får man rådet att inte parkera bilen på uppfarten de närmsta dagarna efter man lagt den.
 
M Mangan13 skrev:
Det är inga problem att handlägga 60kvm om man vet vad man gör. Normalt har man ju en sprider, dvs en lastbil med en lång arm som lägger ut asfalten som de sen rakar ut. De lägger ju inte allt på en gång utan jobbar sig framåt.
Nu är det ju några år sedan, så minnena är lite vaga. Hur det lastades av från bilen har jag tyvärr ingen minnesbild av. Däremot har jag minne av att de spred ut med rakor för hand och sedan paddade. Ingen vält av något slag vad jag kan minnas.

M Mangan13 skrev:
Normalt så kör man ju med en liten vält och paddar där välkten inte kommer åt. En ABT är ju den sort man använder på en garageuppfart, sen är ju frågan om det är det du har fått.
Är ABT asfaltsorten? Experten som inspekterade efter typ två år (tyvärr) var lite fundersam på om det var rätt sorts asfalt. Jag skulle ju kunna försöka fråga, men tvivlar på att det är mödan värt nu.

M Mangan13 skrev:
Och normalt så får man rådet att inte parkera bilen på uppfarten de närmsta dagarna efter man lagt den.
De sade att vi skulle vänta till dagen efter, så den skulle hinna svalna, men så fort den har svalnat skulle det vara okej att parkera. Det var ju uppenbart fel, kan jag ju säga. Några dagar hade kanske varit bättre, men inte nog. Snarare ett år eller två i detta fallet. Cykelstöd sjönk ner även året efter. Man kunde trycka ner tummen också. Det var nog först efter runt två år som det började kännas som att den var stenhård. Men med stensläpp, då...
 
K krilbe skrev:
Nu är det ju några år sedan, så minnena är lite vaga. Hur det lastades av från bilen har jag tyvärr ingen minnesbild av. Däremot har jag minne av att de spred ut med rakor för hand och sedan paddade. Ingen vält av något slag vad jag kan minnas.



Är ABT asfaltsorten? Experten som inspekterade efter typ två år (tyvärr) var lite fundersam på om det var rätt sorts asfalt. Jag skulle ju kunna försöka fråga, men tvivlar på att det är mödan värt nu.



De sade att vi skulle vänta till dagen efter, så den skulle hinna svalna, men så fort den har svalnat skulle det vara okej att parkera. Det var ju uppenbart fel, kan jag ju säga. Några dagar hade kanske varit bättre, men inte nog. Snarare ett år eller två i detta fallet. Cykelstöd sjönk ner även året efter. Man kunde trycka ner tummen också. Det var nog först efter runt två år som det började kännas som att den var stenhård. Men med stensläpp, då...
ABT står för asfaltsbetong, dvs det som man i folkmun kallar för asfalt. Används till topplager på vägar, gångbanor och annat där det ska vara tätt och tyst. På ytor med högre belastning kör man ett eller flera lager AG(asfaltsgrus) som inte har lika mycket bindemedel och därmed inte lika tätt och därmed mer högljutt.

Kan också vara så att du fått mjuk massa. När jag höll på med asfalt så hörde jag talas om "mjuka handläggningsåttor" men vi använde aldrig det just för att det inte blev riktigt hårt. Det används tydligen ofta på cykelbanor och andra ställen där det inte är höga punktlaster.
 
Skånepöjk
P Prodigys skrev:
ABT står för asfaltsbetong, dvs det som man i folkmun kallar för asfalt. Används till topplager på vägar, gångbanor och annat där det ska vara tätt och tyst. På ytor med högre belastning kör man ett eller flera lager AG(asfaltsgrus) som inte har lika mycket bindemedel och därmed inte lika tätt och därmed mer högljutt.

Kan också vara så att du fått mjuk massa. När jag höll på med asfalt så hörde jag talas om "mjuka handläggningsåttor" men vi använde aldrig det just för att det inte blev riktigt hårt. Det används tydligen ofta på cykelbanor och andra ställen där det inte är höga punktlaster.
vad skulle TS rent krasst kunna göra för att få en hårdare asfalt? Kan man lägga på något på befintlig asfalt...?
 
P Prodigys skrev:
ABT står för asfaltsbetong, dvs det som man i folkmun kallar för asfalt. Används till topplager på vägar, gångbanor och annat där det ska vara tätt och tyst. På ytor med högre belastning kör man ett eller flera lager AG(asfaltsgrus) som inte har lika mycket bindemedel och därmed inte lika tätt och därmed mer högljutt.

Kan också vara så att du fått mjuk massa. När jag höll på med asfalt så hörde jag talas om "mjuka handläggningsåttor" men vi använde aldrig det just för att det inte blev riktigt hårt. Det används tydligen ofta på cykelbanor och andra ställen där det inte är höga punktlaster.
Nja nu har du väl lite fel om asfalten. Verkar inte vara ditt starkaste ämne.
ABT=asfaltbetong tät används som du säger till lite av varje, finns att få i olika hårdheter på bitumenet och anpassas till öndamål och klimat
AG= asfaltgrus. Det är inget annat än vanligt bärlagergrus som blandats med asfalt och används på de flesta trafikerade vägar som bärlager innan toppbeläggningen, vanligen ABT läggs
ABS= asfaltbetong stenrik, den däremot används som toppbeläggning på högtrafikerade vägar med stort slitage. Under det ligger ett lager bindlager och under det AG i ett eller flera lager, helt beroende på trafikbelastningen.
Men detta är ju långt utanför att asfaltera en garageinfart.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
K krilbe skrev:
Nu är det ju några år sedan, så minnena är lite vaga. Hur det lastades av från bilen har jag tyvärr ingen minnesbild av. Däremot har jag minne av att de spred ut med rakor för hand och sedan paddade. Ingen vält av något slag vad jag kan minnas.



Är ABT asfaltsorten? Experten som inspekterade efter typ två år (tyvärr) var lite fundersam på om det var rätt sorts asfalt. Jag skulle ju kunna försöka fråga, men tvivlar på att det är mödan värt nu.



De sade att vi skulle vänta till dagen efter, så den skulle hinna svalna, men så fort den har svalnat skulle det vara okej att parkera. Det var ju uppenbart fel, kan jag ju säga. Några dagar hade kanske varit bättre, men inte nog. Snarare ett år eller två i detta fallet. Cykelstöd sjönk ner även året efter. Man kunde trycka ner tummen också. Det var nog först efter runt två år som det började kännas som att den var stenhård. Men med stensläpp, då...
Låter ju som något inte var som det skulle med den asfalten du fick! Normalt så fuskar ju mindre nogräknade entreprenörer med antingen bitumenhalten i asfalten (du får mindre bitumen, asfalten ser mer grå ut än svart...) eller med sorten (Du betalar för en ABT men får en AG). Men som du säger svårt att kolla nu. Man kan alltid borra och lämna till labb men känns kanske lite overkill i det här fallet, din entreprenör lär ju ändå inte göra rätt för sig.
 
  • Gilla
krilbe
  • Laddar…
Lite off topic möjligen, men är det någon som kan rekommendera en bra pålitlig entreprenör för marksten, stödmurar, o.dy.? Stockholmsområdet, gärna Södertörn/Haninge/Tyresö. Jag tar hellre en dyr och pålitlig än en billig slarver.
 
Det låter helt klart som om du har fått kall asfalt. Exakt så som du beskriver fungerar det med kall asfalt (har själv arbetat med x antal hinkar här hemma förra året och i år).

Trist!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.