Jag bygger ett hus i lättbetong (både ytter- och innerväggar). Vad jag har förstått duger det bra med rollat tätskikt i ett badrum med lättbetongväggar.

Nu funderar jag dock på att bygga en av badrummets innerväggar i trä. Väggen är rätt så hög (ca: 3,5) och på andra sidan (i vardagsrummet) kommer vi montera diverse tung inredning så konstruktören rekommenderade att gå upp i tjocklek på den innerväggen. Men det kostar, tar tid med leverans och sabbar en planerar hyllkonstruktion. En trävägg skulle förhindra dessa problem, men då kommer istället frågan:

Bör jag använda folie på träväggen? Kan jag fortfarande använda rollat tätskikt i resten av badrummet? Är det ok att blanda två varianter av tätskikt?

Ingen inredning, eller rör kommer att finnas på träväggen, allt är monterat på motsatt sida och avståndet mellan väggarna är 2 meter (1,1 till duschdörren, så visst stänk är troligt)
 
ja, vill minnas att Lip VS 30 System 17 och System 25 är kompatibla.
Tror de flesta tillverkare har kompatibla system.

Personligen hade jag nog inte brytt mig att sätta duk på den väggen om du tänkt köra rollbart i övrigt. Finns ju inte en chans att den väggen skulle ge upphov till någon vattenskada...
 
J J-O skrev:
ja, vill minnas att Lip VS 30 System 17 och System 25 är kompatibla.
Tror de flesta tillverkare har kompatibla system.

Personligen hade jag nog inte brytt mig att sätta duk på den väggen om du tänkt köra rollbart i övrigt. Finns ju inte en chans att den väggen skulle ge upphov till någon vattenskada...
Tack för svaret & infon :). Nä, jag såg nu att det går bra att köra rollat på trävägg om den är mer än 1 meter från zon 1 (vilket den är). Så blir nog rollbart hela vägen.
 
BirgitS
Är det inte enklare med folie än att rolla?
Särskilt för en som inte gör det ofta eftersom det är svårt att t.ex. veta att man har fått dit tillräckligt mycket överallt. Med folie går det ju dessutom att lappa och laga i efterhand om det visar sig att en kakelplatta måste bytas ut.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte enklare med folie än att rolla?
Särskilt för en som inte gör det ofta eftersom det är svårt att t.ex. veta att man har fått dit tillräckligt mycket överallt. Med folie går det ju dessutom att lappa och laga i efterhand om det visar sig att en kakelplatta måste bytas ut.
Blir ju dubbla moment med folie, först ska ju limmet rollas upp, sen folien. Jag skulle säga att det är enklare med rollbart. Med det sagt skulle jag satt folie ändå, då det är ett bättre tätskikt under normala förutsättningar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte enklare med folie än att rolla?
Särskilt för en som inte gör det ofta eftersom det är svårt att t.ex. veta att man har fått dit tillräckligt mycket överallt. Med folie går det ju dessutom att lappa och laga i efterhand om det visar sig att en kakelplatta måste bytas ut.
Jag har aldrig rollat tätskikt, bara satt folie tidigare. Men i mitt huvud verkar rolla betydligt enklare, lite som måla kontra tapetsera. Och om man följer angivelsen för mängd per m2 så borde det vara lätt att få rätt mängd också.
Sen är det inte hela världen om man av någon anledning och mot förmodan skulle bryta fuktspärren, då huset är byggt i lättbetong och således immun mot fukt- och mögelsvampar (bortsett då från den enstaka väggen, som är i zon 2 och inte ska kaklas).

Men jag har som sagt aldrig rollat, någon som har erfarenhet av vad som är enklast?
Sen har jag antagit att det är billigare med rollat tätskikt också?
 
J Johan_Grip skrev:
Jag har aldrig rollat tätskikt, bara satt folie tidigare. Men i mitt huvud verkar rolla betydligt enklare, lite som måla kontra tapetsera. Och om man följer angivelsen för mängd per m2 så borde det vara lätt att få rätt mängd också.
Sen är det inte hela världen om man av någon anledning och mot förmodan skulle bryta fuktspärren, då huset är byggt i lättbetong och således immun mot fukt- och mögelsvampar (bortsett då från den enstaka väggen, som är i zon 2 och inte ska kaklas).

Men jag har som sagt aldrig rollat, någon som har erfarenhet av vad som är enklast?
Sen har jag antagit att det är billigare med rollat tätskikt också?
Har provat båda varianterna (olika tiders rekommendationer), rolla är betydligt enklare och snabbare tycker jag.
 
BirgitS
Det verkar rätt vanligt att firmorna sätter folie även i lägenheter med väggar och golv i (lätt)betong.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar rätt vanligt att firmorna sätter folie även i lägenheter med väggar och golv i (lätt)betong.
Är det inte det där med att vissa rollade system kräver fuktprojektering om de används på golv och i zon 1?
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte det där med att vissa rollade system kräver fuktprojektering om de används på golv och i zon 1?
Jag vet inte anledningen utan har bara noterat att det verkar vara så.
En annan anledning kan ju vara just det här med att det går att laga efteråt om t.ex. hantverkaren skadar en platta, många trådar handlar ju om felaktig uppsättning och skador som bara kan fixas genom att ta bort några plattor och det är ju omöjligt med rollade system.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J Johan_Grip skrev:
(bortsett då från den enstaka väggen, som är i zon 2 och inte ska kaklas)
Vad ska du göra på den väggen då ?
Rollar du gummi så ska ju det beläggas med ytskikt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar rätt vanligt att firmorna sätter folie även i lägenheter med väggar och golv i (lätt)betong.
Instämmer.... jag sätter folie ALLTID och det gör de flesta av mina kollegor också oavsett om man får köra med rollbart.
Fördelen är nämligen också att man då fuktskyddar hela badrummet på samma dag och slipper lägga på gummi i flera omgångar för att uppnå rätt mängd.
Dessutom ifall man behöver byta en platta i framtiden så är det i princip omöjligt med rollbart tätskikt bakom.
 
Man bör ju dock beakta att blandar man så kan fb anse att det inte uppfyller reglerna. Man kan inte hävda att de båda är godkända produkter.
 
S Stefan1972 skrev:
Man bör ju dock beakta att blandar man så kan fb anse att det inte uppfyller reglerna. Man kan inte hävda att de båda är godkända produkter.
De flesta seriösa leverantörer av tätskiktssystem har anvisningar för hur man kombinerar de olika typerna men självklart gäller det att man kollar upp detta så det är ok med det system man väljer att använda.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vad ska du göra på den väggen då ?
Rollar du gummi så ska ju det beläggas med ytskikt.
Jag gick upp i dimension på den väggen också, så hela badrummet är nu murat i lättbetong.
Den väggen ska målas.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom ifall man behöver byta en platta i framtiden så är det i princip omöjligt med rollbart tätskikt bakom.
Vad är anledningen till det? Kan man byta en platta utan att förstöra folien?
 
J Johan_Grip skrev:
Jag gick upp i dimension på den väggen också, så hela badrummet är nu murat i lättbetong.
Den väggen ska målas.

Då måste du ju kolla hur överlappet mellan rollbart tätskikt och den målade ytan ska utföras.
Man kan ju inte måla ovanpå rollbart tätskikt.

När vi kör med folie brukar vi gå ut med folien 100mm på den ytan som ska målas.
Detta spacklar sedan målaren ut och sen överlappar han enligt MVK som är måleribranschens våtrumssystem.


Vad är anledningen till det? Kan man byta en platta utan att förstöra folien?
Det rullbara tätskiktet spricker och "flagnar" av från underlaget men folien är ganska så stark så man kan knacka sönder en platta och plocka bort bitarna samt skrapa bort fixet utan att skada folien... JA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.