Har en borrmaskin som klarar sds och sds+

Har förstått att Hilti ska vara guld att borra med.
Bosch ska inte vara så dåliga heller.
Dewalt ska också vara bra.

Vilka fler märken finns det som är bra?
Är det värt att betala en hilti framför en bosch?

Hittar inget ställe som säljer hilti. Swedol säljer bosch. Har letat i Stockholm.

Ska köp en borr på 6mm. Vet inte om jag kommer att använda den borren så himla mycket.
Kommer att behöva 8 och 10mm och dom kommer att användas otroligt flitigt i betong.

Finns det borrsats som man kan köpa? Så man tjänar lite pengar kanske.

Vill inte köpa borrar som böjer sig eller blir platta när man borrar i betongen.

Skulle vilja köpa 6mm borren i Uppsala pga ska använda den borren på fredag.
 
Jag har ett kit med fyra storlekar runda Boschborrar som jag använder i betong med hjälp av min slagborrmaskin (GSB 14.4V), och de fungerar ypperligt! Har även en 8mm Piranha som även den fungerar ypperligt. Båda fabrikaten har misshandlats och fungerar lika bra efter tonvis med hål i riktigt hård betong.

Vidare har jag en 28mm Hardhead (Jula) till min Makita kombihammare (SDS-MAX), och den jäveln vägrar dö! Har borrat allt från lättbetong till granit med den, och den gör det fortfarande riktigt bra! Kostade en spottstuver av en Hilti.

Summa summarum så behöver man inte som privatperson med normalbehov köpa riktigt fina borrar för sina få hål. De billiga kommer även de göra jobbet galant, till en bråkdel av priset!
 
Tycker att Essves fyrskärsborrar är riktigt prisvärda.
 
champion skrev:
Har en borrmaskin som klarar sds och sds+

Har förstått att Hilti ska vara guld att borra med.
Bosch ska inte vara så dåliga heller.
Dewalt ska också vara bra.

Vilka fler märken finns det som är bra?
Är det värt att betala en hilti framför en bosch?

Hittar inget ställe som säljer hilti. Swedol säljer bosch. Har letat i Stockholm.

Ska köp en borr på 6mm. Vet inte om jag kommer att använda den borren så himla mycket.
Kommer att behöva 8 och 10mm och dom kommer att användas otroligt flitigt i betong.

Finns det borrsats som man kan köpa? Så man tjänar lite pengar kanske.

Vill inte köpa borrar som böjer sig eller blir platta när man borrar i betongen.

Skulle vilja köpa 6mm borren i Uppsala pga ska använda den borren på fredag.
Hilti har egna butiker. Det finns bland annat en vid fredells.
 
champion skrev:
Har en borrmaskin som klarar sds och sds+
Hittar inget ställe som säljer hilti. Swedol säljer bosch. Har letat i Stockholm.
Det finns även en Hiltibutik på Franzéngatan i Hornsberg.

Jag skulle dock även jag säga att Hilti är onödigt för privatpersoner. Känns som att det är mest för hantverkare där någon annan betalar, där servicen är en större faktor, samt där moms och annat trams inte behöver betalas.
 
Generellt är jag emot lågbudget/noname prylar men vid ett snålhetens infall köpte jag ett set med SDS-borr på Classe, http://www.clasohlson.com/se/Hammarborrsats/30-8746.

Dessa verkar vara odödliga. Med t.ex. 20 mm borret har jag borrat åtskilliga meter i stenhård bohusgranit och det finns inte tillstymmelse till att man kan se att det ens är slitet. Så ska du borra i betong så kanske dessa räcker?
 
Hili hittar du även hos maskinuthyrare, t.ex. Cramo.
En 6 mm hiltiborr tror jag går på ca 80-100 kr så det är inte stora pengar.

Annars kan du kika på Tradera eller eBay, där kan man hitta kassett med flera storlekar till riktigt bra pris.

Huruvida det är värt eller inte beror på hur mycket du kommer att använda. Har provat det mesta, håller Hilti absolut högst, speciellt deras fyrskärsborr. Riktigt bra precision, tuggar fint i betongen.
 
Gammal tråd.. men samma frågeställning.
Jag har en betongplatta som jag borrar i men hur gör man när man stöter på armeringsjärn ?
Köpte en borr på Classe (Bosch 8mm 70:) men den brann upp vid första järnet. Jag har köpt mig en Dewalt (90:- för 8mm) och en Hilti (130:- 8mm) så ska jag testa. Återkommer med resultatet.
Men är det någon som har några andra bra märken ?
Makita ?
 
Borr med 4 skär brukar vara lättare att ta sig igenom armeringsjärn med.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Har kört en del med hiltis borr och aldrig haft problem med armeringsjärn.
 
Inga av de borr som är avsedda att borra i betong med tycker om att "träffa" armeringsjärn. De olika fabrikaten kanske reagerar/slits/påverkas lite olika mycket men helst skall armering undvikas om det är möjligt.
 
Ofta tvungen att borra genom armeringsjärn, och få är det bara Hilti med 4 skär som gäller.
Man får dock låta borren och maskinen göra sitt jobb, det tar den tid det tar att komma igenom, trycka hårdare gör bara att man fortare förstör borren.
 
Isakare Isakare skrev:
Trycka hårdare gör bara att man fortare förstör borren.
Bra tips.
Boschborren började glöda till slut :D
 
Är det MYCKET armering så är diamantborr med kylning som fungerar.

Protte
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R roli skrev:
Inga av de borr som är avsedda att borra i betong med tycker om att "träffa" armeringsjärn. De olika fabrikaten kanske reagerar/slits/påverkas lite olika mycket men helst skall armering undvikas om det är möjligt.
Japp, och för att lyckas med det måste man innan man börjar smita in i en telefonkiosk och byta om till stålmannendräkten för att få röntgensyn så man ser armeringsjärnen. Själv upplever jag att det är väldigt svårt för det är så ont om telefonkiosker nu för tiden, så det blir ofta att man träffar ett armeringsjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.