F freddan83 skrev:
Dom ska väl skita i vart han ställer den?
Gå över o klipp ner nån skit på deras tomt och lämna växten utanför deras dörr
Att uppmana till brott är väl inte ett lämpligt råd till TS? Något mer konstruktivt är betydligt bättre och dessutom inte emot forumreglerna.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonols och 18 till
  • Laddar…
Ska man vara helt ärlig så har din granne inte helt fel...
Av vad man ser på bilderna så håller din häck på att bli små träd med kala stammar, vad man normalt då gör (beroende på typ av buske) är att klippa grenarna/stammarna i buskarna på lite olika höjd så de förgrenar sig och blir tätare. i nödfall klipper man hela häcken längst ner för att börja om men det brukar räcka med ca fjärdedel per år.
Sen har du helt rätt att det är inte grannens sak att göra och de har inget att göra på din tomt.
 
  • Gilla
  • Älska
Elektra och 31 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Den uppställda studsmattan på tomtgränsen kan inte ha något med att grannarna är förbannade och tjuriga?
Nä, dom har varit förbannade och tjuriga innan den kom till (i år). Men det skulle inte förvåna mig om dom inte tycker om den heller.


F freddan83 skrev:
Dom ska väl skita i vart han ställer den?
Gå över o klipp ner nån skit på deras tomt och lämna växten utanför deras dörr
Haha, dom har faktiskt ett stort träd som står precis innanför deras staket. Nästan halva trädet kommer in på vår tomt, skuggar häcken en del. Men jag tror inte det är värt att bråka med dom. Har funderat lite, jag tror allvarligt talat att dom har lite psykotiska drag. Det skiner igenom att dom har väldigt lite eller ingen förmåga att känna empati. Tror nog det bästa är att försöka hitta en lösning så att dom blir nöjda och vi får insynsskydd, om det går.
 
  • Gilla
Varneby och 6 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Ska man vara helt ärlig så har din granne inte helt fel...
Av vad man ser på bilderna så håller din häck på att bli små träd med kala stammar, vad man normalt då gör (beroende på typ av buske) är att klippa grenarna/stammarna i buskarna på lite olika höjd så de förgrenar sig och blir tätare. i nödfall klipper man hela häcken längst ner för att börja om men det brukar räcka med ca fjärdedel per år.
Sen har du helt rätt att det är inte grannens sak att göra och de har inget att göra på din tomt.
Förstår vad du menar, men den var tät när vi flyttade in.. Dock rejält bred.. Grannen har kapat grenar nere vid marken på sidan som är mot dom för ca två år sedan (samma år som vi flyttade in). Klart att det blir kalt då. Nu kapade jag själv en del grova på deras sida i år eftersom häcken varit så bred att det varit väldigt trångt att gå mellan häcken och deras staket. Så lite kalt var det ju men massa nya skott var på väg. Hursom så är det beteendet som är det största problemet. Funderar på att gå över idag och försöka deeskalera, fråga om det finns någon lösning för att vi ska få insynsskydd och de också ska vara nöjda. Jag bryr mig ärligt talat inte om häcken i sig, jag vill bara slippa dessa människor vid min uteplats. Om det inte går så har jag i alla fall försökt, då är det väl bara att ignorera.
 
  • Gilla
Elektra och 18 till
  • Laddar…
De har ingen rätt att gå på andra sidan staketet för att underhålla det, om tomtgränsen går vid staketet. Det är ju ett Gunnebostängsel som inte behöver underhållas på utsidan. Säg ifrån!

Häcken ser verkligen trist ut efter deras behandling, och eftersom det är klargjort av dem att den är er är det egenmäktigt förfarande de håller på med när de kapar på det där viset. De har bara rätt att ta det som sticker ut över deras tomtgräns, dvs över/genom staketet.

Hittade du förresten några gränspinnar?
Och är deras katt kastrerad?
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle ändå göra en polisanmälan.
Det går ju sen att driva som en skadeståndsyrkan civilrättsligt. En två meter hög häck kostar ju 50.000 att plantera.

Jag förstår att ni inte vill bråka och komma överens. Men seriöst. Det här har pågått i två år. De se bara din undfallenhet som att de har rätt och vinner.
Ni har börjat med att vara förstående men det är tydligt att dessa individer bara förstår styrkeargument.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 27 till
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Deras sida ”klart” och ”fint” enl grannen.

.[bild]
Lite vår sida, fint hål. Lite grenar på gräsmattan och i häcken.

[bild]

[bild]
[bild]

och grenar på uppfarten! Detta var fjärde gången denna säsong. :(
Jag ser bara en häck, det andra liknar ett buskage. Man kan tycka vad man vill, men det som växer på din tomt skall grannarna strunta i. Nu är det ju oftast inte ens fel att två träter.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Klipp ned häcken helt. Spendera sen stora delar av dagen hängandes på staketet och se glad ut och inled samtal så fort du ser dem. Snart kommer de plantera en ny häck igen.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 17 till
  • Laddar…
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Jag ser bara en häck, det andra liknar ett buskage. Man kan tycka vad man vill, men det som växer på din tomt skall grannarna strunta i. Nu är det ju oftast inte ens fel att två träter.
Lite bättre bild kanske. De grenar dom lämnat lutar nu väldigt eftersom dom inte har stöd av andra grenar längre..

Översikt av en trädgård med lutande grenar på buskar och träd intill ett staket utan närliggande stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bart Bart skrev:
Klipp ned häcken helt. Spendera sen stora delar av dagen hängandes på staketet och se glad ut och inled samtal så fort du ser dem. Snart kommer de plantera en ny häck igen.
På sin sida.
:)
 
  • Gilla
Bhav och 1 till
  • Laddar…
Grannen verkar ju förstå att de gör fel men menar att inget kan hända dem genom att fortsätta med detta beteende. Jag skulle i det läget gå ut och ta bort motsvarande häck, träd eller buske på grannens tomt. Varje gång de rör min tomt blir det lika på deras plätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Excel
A Andreasa2 skrev:
Lite bättre bild kanske. De grenar dom lämnat lutar nu väldigt eftersom dom inte har stöd av andra grenar längre..

[bild]
Jag fattar inte vilken häck som är din. Men det finns ju ett staket i tomtgräns. Några oklarheter kring vem som klipper vad borde inte finnas.

Den häck till höger ser ovårdad ut och behöver nog skötas bätttre.
 
  • Gilla
Hummingbird och 11 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag fattar inte vilken häck som är din. Men det finns ju ett staket i tomtgräns. Några oklarheter kring vem som klipper vad borde inte finnas.

Den häck till höger ser ovårdad ut och behöver nog skötas bätttre.
Det är nog det grannen tycker. Stor skillnad på häckagen, men handlingen är lagvidrig.
ecb182 ecb182 skrev:
Grannen verkar ju förstå att de gör fel men menar att inget kan hända dem genom att fortsätta med detta beteende. Jag skulle i det läget gå ut och ta bort motsvarande häck, träd eller buske på grannens tomt. Varje gång de rör min tomt blir det lika på deras plätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
På sin sida.
:)
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
På sin sida.
:)
Njae
 
Har pratat med en annan person som har erfarenhet av dessa människor.. det som fungerade för dom var helt enkelt att låta dom få som dom vill. Men jag vill inte låta någon annan styra så över oss. Jag har inte tid och energi för att göra det som dom vill hela tiden (dom tjatar om annat också, ogräs mm.).

Men jag tror ändå att vi ska försöka reparera relationen så gott det går. Så vi får vara ifred. Förhoppningsvis kan de acceptera någon slags insynsskydd.
 
  • Gilla
Bhav och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.