Hallå,

Är det någon som har tips på tillverkare av panel motsvarande bifogade bilder? Spårpanel UTAN fasad kant. Har letat runt halva internet snart utan lycka. Och de bygghandlare jag kontaktat är inte direkt supersnabba att svara.

Det ska vara till ett litet fritidshus uppe i Funäsdalen. Om någon har tips om sågverk som kan fixa det så är det också intressant. Har varit i kontakt med en såg i Hede men de kunde inte göra så små upplagor.
 
  • Vertikal spårpanel utan fasad kant på en vägg runt ett fönster med condens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av spårpanel utan fasad kant, med måttangivelser 22x95/120/145 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Indianwood i Ekshärad gjorde just detta åt oss för två år sen, mha ngn lokal hyvel. Fantastiskt virke och kvalitet!
Rödmålad träfasad på ett hus med synlig kvist på panelen, vita fönsterramar, och en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erikkk
  • Laddar…
Jag satte exakt (t.o.m. samma tre bredder) en sådan fasad på mitt hus, med järnvitriol. Köpte från ett hyvleri i Burträsk som hyvlade efter mina önskemål. Färdigt med järnvitriol och i längder upp till 7.8 meter (fingerskarvat). Jag tyckte det var prisvärt och bra kvalitet. Jag bor betydligt närmare än du men det kan ju vara värt att kolla vad frakten skulle landa på.

Ska du ha järnvitriol rekommenderar jag att köpa färdigbehandlat då det inte kostade mycket och blev riktigt bra.
 
Har förövrigt gjort exat enligt din bild run fönster och dörrar. Blir sjukt snyggt men tar lite tid. Rekommenderar ett tunt expanderande fogband mellan fönster och sadling så du slipper glipor när virket torkar. Kostade under en tusenlapp till hela huset.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag satte exakt (t.o.m. samma tre bredder) en sådan fasad på mitt hus, med järnvitriol. Köpte från ett hyvleri i Burträsk som hyvlade efter mina önskemål. Färdigt med järnvitriol och i längder upp till 7.8 meter (fingerskarvat). Jag tyckte det var prisvärt och bra kvalitet. Jag bor betydligt närmare än du men det kan ju vara värt att kolla vad frakten skulle landa på.

Ska du ha järnvitriol rekommenderar jag att köpa färdigbehandlat då det inte kostade mycket och blev riktigt bra.
Låter som en plan. Har dålig koll på vad frakt kostar på sånt här, men absolut värt att kolla upp. Kommer du ihåg vad hyvleriet hette?
 
N nybyggarn3 skrev:
Har förövrigt gjort exat enligt din bild run fönster och dörrar. Blir sjukt snyggt men tar lite tid. Rekommenderar ett tunt expanderande fogband mellan fönster och sadling så du slipper glipor när virket torkar. Kostade under en tusenlapp till hela huset.
Yes, planen är exakt som exempelbilden hos oss också. Bra tips om fogbandet. Ska kolla upp det!
 
E Erikkk skrev:
Låter som en plan. Har dålig koll på vad frakt kostar på sånt här, men absolut värt att kolla upp. Kommer du ihåg vad hyvleriet hette?
Bygg och trä. Hade kontakt med en man som heter Sonny
 
  • Gilla
Erikkk
  • Laddar…
E Erikkk skrev:
Yes, planen är exakt som exempelbilden hos oss också. Bra tips om fogbandet. Ska kolla upp det!
Fogband köpte jag på grad-in. 2-4 mm.
 
  • Gilla
Erikkk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.