Grundvattennivån kan normalt variera flera meter så en sänkning på 50 cm ligger helt klart inom det normala.
Och man får inte ändra vattennivån utan vattendom i en sjö.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ändringen av sjön kan absolut ge en stor görändring i brunnen. Du får kolla med länsstyrelen om det finns en vattendom.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E elmont skrev:
Grundvattennivån kan normalt variera flera meter så en sänkning på 50 cm ligger helt klart inom det normala.
Och man får inte ändra vattennivån utan vattendom i en sjö.
Japp ska kolla med Länsstyrelsen, men vill eg inte krångla med det.
Enklast är om de helt enkelt insåg sitt misstag och ändrade djupet på diket. Eller en dammlucka så att det nu... kan få samlas vatten i sjön.

Och, nej, tror inte att grundvattennivå så här pass nära sjön diffar flera meter mellan max/min.
 
@larka742, hur gick det med detta?

Jag har noterat att länsstyrelserna numera är ute och inventerar gamla sjösänkningar som har gjorts nämligen. Nya miljökrav gör att det har fått på sig att inventera vilka våtmarker som försvunnit vid tidigare sjösänkningar som kanske kan återställas. Om detta sedan kommer att ske, det är en helt annan fråga.

Jag råkade springa på en karta på nätet för Skellefteå kommun och noterade att det var MÅNGA sjöar som hade sänkts för att ge mer skogsbruks- och jordbruksmark.
 
aha, glömde detta - jo, jag fick ut skogsbolaget på en tur genom deras hage.
De var inte helt på min linje, men de gick med på att närmast sjön gräva igen diket de hade rensat vilket jag ändå tyckte var rätt ok.

Dikesrensningen de hade gjort i hagen var enligt gamla satellitbilder ungefär de hade varit förut. Jag tror dock nog att de var djupare nu... men de blev kvar som det var.

De har planterat björk i hagen, så det kan bli så att markerna runt sjön på sikt blir "tätare" och bättre för sjön. Men man vet ju inte.


Sammantaget, det blev kanske en förbättring för vår brunn, men vi har fortsatt en del problem (idag)... men det har väldigt många idag med. Vet dock om vi bara blivit bättre på att snåla med vattnet, så det vi kan "leva" med det bättre.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.