I
krilbe skrev:
Vi har redan en (väldigt) liten vibrator för några murbyggen. Men man kan väl inte köra på kall asfalt?
Verkar som du är den vettigaste aspiranten att komma med ett svar på frågan. Har du ingen liten hörna du kan misshandla med paddan?
Mina hål efter garagedomkraften är fortfarande kvar, måste ju betyda att man kan förändra topografin..?
 
Nej, jag tänker inte riskera en parkering som äntligen SER fin ut med att testa vibratorn. Fick förresten faktura nu. 925 kr/kvm. Tyvärr betydligt mer än överenskomna 800 kr/kvm - misstänker de tänkt exkl. moms vilket inte är ok i affärsrelation med konsument. Vi har genomgående kommunicerat priser inkl. moms så det får bli korr på den fakturan. De höftade ytan till 75 kvm också, lite dåligt med tanke på att ytan faktiskt bara är 65 kvm...
 
I
krilbe skrev:
Nej, jag tänker inte riskera en parkering som äntligen SER fin ut med att testa vibratorn. Fick förresten faktura nu. 925 kr/kvm. Tyvärr betydligt mer än överenskomna 800 kr/kvm - misstänker de tänkt exkl. moms vilket inte är ok i affärsrelation med konsument. Vi har genomgående kommunicerat priser inkl. moms så det får bli korr på den fakturan. De höftade ytan till 75 kvm också, lite dåligt med tanke på att ytan faktiskt bara är 65 kvm...
Man kan väl inte höfta, va e de för jäkla firma?
 
Tja... Tyckte det allmänt var lite för mycket höftande faktiskt, men det ser i alla fall snyggt och välgjort ut nu. Det kanske var lite svårt för dem i.o.m. att vi lade till en hel del arbeten jämfört med avtal, men det är knappast en ursäkt för att höfta på asfaltsytan. Vill inte nämna några namn. Inte just nu i alla fall.
 
I
krilbe skrev:
Tja... Tyckte det allmänt var lite för mycket höftande faktiskt, men det ser i alla fall snyggt och välgjort ut nu. Det kanske var lite svårt för dem i.o.m. att vi lade till en hel del arbeten jämfört med avtal, men det är knappast en ursäkt för att höfta på asfaltsytan. Vill inte nämna några namn. Inte just nu i alla fall.
Nej det är rätt. Det var inte så jag menade heller, att du skulle namnge nån. Mest bara som man säger.
 
Ni har blivit blåsta enligt mig, jag jobbar med asfalt på ett av dom större bolagen och vi tar drygt 165kr+moms m2 för asfalten 4-5 cm och lite mindre för bärlager med justering och då kommer vi ut 3 gubbar + chaufför med vält, padda och allt som behövs!
Angående asfalten så kan den vara mjuk dom första veckorna om solen står på hela dagen, tar nog närmare ett år för att det ska härda helt.
 
  • Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg 100kvadrataren. Anläggningsfirman har på det hela taget verkat väldigt seriös och priset per kvm inkluderar borttag av gammal asfalt och skadat bärlager, kompletterande bärlager till rätt nivå med duk under, 5+ cm ny asfalt.

Asfalten kom i lastbil som skopade ut den på parkeringen. De "krattade" ut den för hand (med rakor, samma typ som de använder för jord t.ex. vid läggning av gräsmatta). Därefter körde de en markvibrator, en sådan man går bakom ungefär som en gräsklippare, fast till synes en ganska stor och gissningsvis tung sådan. Ingen vält.

Asfalten har legat en vecka och det har varit växlande väder: regn, sol, mulet. Nätterna ofta runt 10 grader. Status efter denna vecka är att jag kan ta t.ex. en bräda, trycka ett hörn av den hårt mot asfalten, och få en liten grop. Vissa områden verkar sämre än andra.

En annan firma som finns i närheten som har mer fokus på just asfalt, men gör även andra anläggningsarbeten, gav oss en offert i fjol. Den offerten angav: avjämning av yta, klistring med RAK, asfaltering med ABT 11/100 kg kvm, etablering. Pris 55000 kr exkl moms (varför envisas hantverkare att lagstridigt ange priser exkl moms till konsumenter?). Detta avsåg då HELA infarten på någonstan 250-300 kvm, vilket betyder runt 200 kr/kvm. Betydligt billigare alltså, men då ingick alltså INTE att ta bort gamla asfalten och göra om bärlagret under, utan bara att ta bort "knölar" och fylla ut gropar, samt lägga ett tunnare skikt ovanpå den befintliga asfalten.

Med tanke på att stora ytor är uppspruckna och med gräs/ogräs så känns det som ett ganska dåligt alternativ med kort livslängd. Eller? Men det är klart att det är rätt stor skillnad mellan 740 och 200 kr/kvm om vi nu ska fortsätta larva oss med exmoms-priser.
 
Det kan vara många orsaker till att det fortfarande är mjukt men det låter som att dom har lagt för tjockt och inte lyckats packa det ordentligt.
Fast även om det inte är helt packat så ska man inte kunna trycka ner asfalten med en bräda efter flera dagar, kan ju helt enkelt ha fått dålig asfalt vilket händer ibland (vi tippade bil och släp igår, 33 ton, pga att dom gjort fel på verket)
Tycker iaf att du ska ta ut nissen som höll i jobbet så får han förklara sig

Mer än 5 cm ska man inte lägga i ett lager för då blir det lätt sättningar efter bilhjul och annat när det är varmt ute. Det är bärlagret som ska "bära upp" allt, asfalten är mer som ett nagellack som gör ytan snygg, håller borta vatten och att den är lätt att underhålla.
Vält bör man ha framförallt för ytans skull, blir mycket snyggare. En padda och vält packar på olika sätt då paddan bonkar rakt ner medans välten kavlar ut det.
Vår padda väger 75 kg och välten 1700kg så du kan gissa vilket som blir bäst^^

Dom flesta infarter jag gör är faktiskt på gammal asfalt! Bottning av pothål, sättningar och sånt brukar vi bju på om det inte är för mycket då blir det oftast ton pris på det, Klistrar med RAK vilket är ett flytande kallt klister med aceton i och när acetonet avdunstar så blir det klibbigt =)
Skulle ju dock ta en nyjusterad yta framför gammal asfalt alla dagar i veckan för det blir bätre^^
Är det lite ogräs går vi över med gasolbrännaren så ser man inte det längre^^ Det man får passa sig för är maskrosor för dom överlever allt om man inte får bort roten och tar sig lätt igenom 15 cm asfalt om det är en stor planta.
 
Tror jag skulle göra ett undantag och köra med RoundUp i det fallet faktiskt, snarare än gasolbrännare. Hur som, vi har påpekat mjukheten för anläggaren. Får se vad det blir för svar.
 
I
Ja 5cm har jag minst, förutom på vissa platser där det verkar ganska tunt. Borde tyda på dåligt förarbete då.
 
Skånepöjk
Hur gick det med din asfalt TS?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hur gick det med din asfalt TS?
Tja, tyvärr får jag erkänna att jag gav upp. Anläggaren, Vilho Rajala, Rajala Design, lyckades undvika att svara rätt mycket och jag orkade inte riktigt föra kraven i mål. Delvis beroende på att det verkade svårt att föra i bevis att valet av asfalt var olämpligt eller att läggningen var bristfälligt gjord. Det hade nog passerat för lång tid. Delvis berodde det också på skepsis till att en rättelse i form av att de skulle lägga om den skulle kännas okej. Jag skulle ju hellre få den omlagd av någon som är proffsigare på asfalt. Slutligen så lutar vi åt att göra om även infarten/skaftet och då göra alltihop med marksten istället (av helt andra skäl).

Jag ska säga att Rajala har i övrigt varit bra att ha att göra med och att deras övriga arbeten med mark & sten har varit hyfsat bra. Det som inte funkade var alltså asfalten, hanteringen av klagomålen kring det, samt att vi tycker att gräsmattan de anlade har blivit märkligt "hård", alltså jorden verkar dels dåligt dränerad, dels väldigt hård på något sätt. De packade den inte utan den fick sätta sig själv, vilket ska vara "rätt metod", men jag undrar vad det var för jord de valde egentligen. Jo, så var det en stödkant längs vilplanet som inte heller blev bra: betongen de lade dit placerades till för stor del utanför vilplanet, där vi har en rabatt. Inte så lätt att odla på 2-3 cm jord ovanpå betong, i överkanten av en sluttande rabatt... Trappgången har i nedre delar för stora tjälrörelser tycker vi också. Kanske borde han ha insett att där skulle behövas dränage? Något borde ha gjorts annorlunda i alla fall...
 
Skånepöjk
K krilbe skrev:
Tja, tyvärr får jag erkänna att jag gav upp. Anläggaren, Vilho Rajala, Rajala Design, lyckades undvika att svara rätt mycket och jag orkade inte riktigt föra kraven i mål. Delvis beroende på att det verkade svårt att föra i bevis att valet av asfalt var olämpligt eller att läggningen var bristfälligt gjord. Det hade nog passerat för lång tid. Delvis berodde det också på skepsis till att en rättelse i form av att de skulle lägga om den skulle kännas okej. Jag skulle ju hellre få den omlagd av någon som är proffsigare på asfalt. Slutligen så lutar vi åt att göra om även infarten/skaftet och då göra alltihop med marksten istället (av helt andra skäl).

Jag ska säga att Rajala har i övrigt varit bra att ha att göra med och att deras övriga arbeten med mark & sten har varit hyfsat bra. Det som inte funkade var alltså asfalten, hanteringen av klagomålen kring det, samt att vi tycker att gräsmattan de anlade har blivit märkligt "hård", alltså jorden verkar dels dåligt dränerad, dels väldigt hård på något sätt. De packade den inte utan den fick sätta sig själv, vilket ska vara "rätt metod", men jag undrar vad det var för jord de valde egentligen. Jo, så var det en stödkant längs vilplanet som inte heller blev bra: betongen de lade dit placerades till för stor del utanför vilplanet, där vi har en rabatt. Inte så lätt att odla på 2-3 cm jord ovanpå betong, i överkanten av en sluttande rabatt... Trappgången har i nedre delar för stora tjälrörelser tycker vi också. Kanske borde han ha insett att där skulle behövas dränage? Något borde ha gjorts annorlunda i alla fall...
trist att höra! Hur är asfalten nu då? Fortfarande mjuk? Gått sönder?

du kollade aldrig upp om en firma kunde åtgärda problemet genom att lägga en tunnare asfalt på din redan lagda asfalt?

hur tänker du med markstenen, ska du lägga den direkt på asfalten?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
trist att höra! Hur är asfalten nu då? Fortfarande mjuk? Gått sönder?
Den är inte mjuk, men den har ju sjunkit ihop lite ojämnt, så den är något ojämn. Dessutom är det en del stensläpp i ytan, vilket var den kritik som en expert på plats gav. Där bilhjulen brukar hamna har den sjunkit lite mer än övrigt, föga förvånande. Vet inte om man fortfarande kan se avtryck av däckmönstret, vilket det blev i början. Då sjönk t.o.m. ett cykelstöd ner någon cm. Tyvärr dokumenterade vi inte detta tillräckligt.

Skånepöjk Hällvetet skrev:
du kollade aldrig upp om en firma kunde åtgärda problemet genom att lägga en tunnare asfalt på din redan lagda asfalt?
Nej, inte värt.

Skånepöjk Hällvetet skrev:
hur tänker du med markstenen, ska du lägga den direkt på asfalten?
Nej, gräva bort. Den går mot ett garage så vi kan inte höja nivån mer än några mm. Dessutom är nog asfalt ingen bra grund för marksten, särskilt inte om den inte är helt plan.
 
K krilbe skrev:
Den är inte mjuk, men den har ju sjunkit ihop lite ojämnt, så den är något ojämn. Dessutom är det en del stensläpp i ytan, vilket var den kritik som en expert på plats gav. Där bilhjulen brukar hamna har den sjunkit lite mer än övrigt, föga förvånande. Vet inte om man fortfarande kan se avtryck av däckmönstret, vilket det blev i början. Då sjönk t.o.m. ett cykelstöd ner någon cm. Tyvärr dokumenterade vi inte detta tillräckligt.



Nej, inte värt.



Nej, gräva bort. Den går mot ett garage så vi kan inte höja nivån mer än några mm. Dessutom är nog asfalt ingen bra grund för marksten, särskilt inte om den inte är helt plan.
Det låter ju nästan som att du fått kallasfalt istället för riktig asfalt. Varm asfalt ska aldrig blir så mjuk(vid rimliga temperaturer) att ett cykelstöd sjunker ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.