Jag upptäckte igår kväll att en av skjutventilerna i pannrummet läcker. Den läcker inte där det normalt läcker på skjutventiler, dvs runt axeln, utan mellan ventilhuset och "kranbröstet" (heter det kranbröst även på skjutventiler). Se bild. Går det att ta bort kranbröstet och sätta en ny packning av något slag? Jag antar att jag måste tömma systemet för att kunna byta packning.
Skjutventil i pannrum med läckage mellan ventilhuset och kranbröstet, indikerat med orange pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har någon information om renovering av läkande skjutventiler?
 
Jodå, det finns packningar till dessa gamla ventiler. Töm systemet och lossa kranbröstet.
 
Immobil Immobil skrev:
Jodå, det finns packningar till dessa gamla ventiler. Töm systemet och lossa kranbröstet.
Tack. Du råkar inte veta var man hittar sådana?
 
  • Gilla
mang_eee
  • Laddar…
Kolla med din rörläggare eller en VVS-butik.
 
@Krilleman Det är inte så att du kan hjälpa till med vad jag bör söka efter?
 
Krilleman
Jag kan inte bistå med den informationen när jag inte kan. Dessa ventiler brukar man ju bara hantera med tigersåg vid ventilbyte.

Lossa bröstet och kolla hur det ser ut under!
Töm systemet först.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Tack. Du råkar inte veta var man hittar sådana?
Har du kollat med din rörläggare eller VVS-butik?
 
Jag har ingen "min rörläggare" och den vvs-butik som fanns i stan har lagt ner.
Dahl eller Ahlsell säljer inte till privatpersoner.
Återstår gör typ Hornbach etc.
Jag tänkte fixa detta själv. Jag har tyvärr dålig erfarenhet av rörmokare. Antingen läcker det efter att de åkt hem eller så är fakturorna saltade.
 
Borde det inte sitta en o-ring där? Jag kanske har en gammal liknande ventil som jag kan kolla på, men det får bli ikväll efter att barnen har somnat.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag kan inte bistå med den informationen när jag inte kan. Dessa ventiler brukar man ju bara hantera med tigersåg vid ventilbyte.

Lossa bröstet och kolla hur det ser ut under!
Töm systemet först.
Tack för svar. Tigersåg är lockande men röret är inputsat i en vägg precis efter ventilen och just nu har jag inte lust att bila en massa.
Jag får helt enkelt göra som du säger och tömma systemet och kolla hur det ser ut. Det hade dock känts bättre att ha grejer hemma innan jag gör det. Enligt min far, som var rörmokare på 60-talet, brukar det sitta en fiberpackning där. Nu lämnade han det yrket 1966 så han har dålig koll på var man får tag i den typen av packningar idag.
 
Tror mer på korrosion än på en trasig packning. Så fundera på hur du skall få en ny ventil på plats innan du börjar dra i de rören. Då slipper du förhoppningsvis stå utan värmesystem så länge om något är trasigt.

Planera för värsta, få det enkelt om det bara är en packning.
 
T topmount skrev:
Tror mer på korrosion än på en trasig packning. Så fundera på hur du skall få en ny ventil på plats innan du börjar dra i de rören. Då slipper du förhoppningsvis stå utan värmesystem så länge om något är trasigt.

Planera för värsta, få det enkelt om det bara är en packning.
Jag har tänkt tanken att det är ventilen i sig som börjat läcka. Men hoppas på att det är en packning som gett upp och att det är det som har lett till att det har korroderat lite där.
 
D
Har du testat att dra åt muttern, ibland kan det räcka.
 
D Dp80 skrev:
Har du testat att dra åt muttern, ibland kan det räcka.
Det är inte runt axeln det läcker, tyvärr. Det hade varit mycket enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.