Vi har ett äldre par som granne som är oerhört besvärliga. Skrev om dom innan här: https://www.byggahus.se/forum/threads/mycket-besvaerlig-granne.321463/

Vi klipper alltid häcken en gång per år, den är ca 2 m hög mot grannen och vi vill ha den så för insynsskydd vid uteplatsen. Grannen har klagat på att den är för hög. Nu klagade dom på att den blev lite kal men vi tänker att det kommer nya skott.

Dom senaste veckorna har dom ett antal gånger kapat grenar och slängt över till vår tomt. Har tänkt att det är väl grenar som lutat över till deras tomt så har bara slängt det o ignorerat. Men nu hände det igen och nu är det ett hål. Ser förjävligt ut och jag har fått massa grenar på tomten. Där dom kapat är häcken nu kanske 110 cm. Häcken står ca 30-40 cm in på vår tomt.

Tänkte nu måste jag säga till dom att sluta. Men det var lönlöst. Dom sa i princip att dom vet att dom inte får klippa den men det skiter dom i. Dom ”hjälper” oss eftersom vi inte kan sköta den. Något är fel med dom, behandlade mig som skit fast jag höll mig på en respektfull nivå. Allt för att vi inte sköter häcken som dom vill.

Vadfan ska jag göra? Vill inte flytta. Sa till slut till dom att dom inte får göra det igen och om dom gör det ändå så anmäler vi. Fick till svar att gör ni det, det läggs ner ändå.
 
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
uuu och 14 till
  • Laddar…
Orkade inte läsa alla 16 sidor i den länkade tråden.
Grannarna verkar ju vara vrickade. Blir det någon konstig skuggning på deras tomt eller vad är det dem ogillar?
Hur som helst så måste du ju anmäla dem. Annars lär ju inget alls hända.
Appropå andra tråden, konstaterade du att häcken var din till slut eller?
 
  • Gilla
Niktur och 5 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Orkade inte läsa alla 16 sidor i den länkade tråden.
Grannarna verkar ju vara vrickade. Blir det någon konstig skuggning på deras tomt eller vad är det dem ogillar?
Hur som helst så måste du ju anmäla dem. Annars lär ju inget alls hända.
Appropå andra tråden, konstaterade du att häcken var din till slut eller?
Tanten sa att hon tyckte att den var för kal. Nu är den tydligen fin men jag tycker den ser förjävlig ut. Kan ta bilder sen. Halva häcken är nerklippt till 110 cm och sen har dom gjort ett stort hål på ett ställe. Dom har inte stört oss sedan jag sa ifrån (ungefär då jag skapade andra tråden), men nu är dom igång igen. Har inte lagt energi på att leta mer efter gränsen.
 
  • Gilla
Klutlake och 2 till
  • Laddar…
Ok, gränsen känns som det viktigaste för dig att börja hitta. Är buskarna dina så får dem ge f*n i det som växer på din tomt.
Lägg upp någon bild du om du vill.
 
  • Gilla
Cedabo och 2 till
  • Laddar…
Deras sida ”klart” och ”fint” enl grannen.

. Ovårdad trädgård med tätt växtlighet och grenar på gräsmattan bakom svart staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite vår sida, fint hål. Lite grenar på gräsmattan och i häcken.

Trädgård med utspridda grenar på gräset och i häcken, med synligt hål i vegetationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grenar och kvistar på en grusuppfart och gräsmatta bredvid en öppen kompostkärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdsavfall med grenar utspridda på en gräsmatta och grusuppfart bredvid en grönskande häck och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och grenar på uppfarten! Detta var fjärde gången denna säsong. :(
 
  • Trädgård med grenar på gräsmatan, i häcken och uppfart, samt stora träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Tibb och 8 till
  • Laddar…
Hus tomte
Va f.n har dom för problem
Nått lider dom av
 
  • Gilla
f_s_81 och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Vid nästa dispyt du har med grannen så förklarar du helt enkelt att lägger de sig i din häck igen och klipper den och kastar ris på din tomt så kommer den omedelbart att grävas upp och ersättas med en rejält plank, så högt man får bygga.
 
  • Gilla
Elektra och 27 till
  • Laddar…
Vems är staketet? Står de på tomtgränsen?
 
  • Gilla
TommyHG och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Vems är staketet?
Deras, enl dom själva är det där gränsen går.
 
sunnis sunnis skrev:
Vid nästa dispyt du har med grannen så förklarar du helt enkelt att lägger de sig i din häck igen och klipper den och kastar ris på din tomt så kommer den omedelbart att grävas upp och ersättas med en rejält plank, så högt man får bygga.
1,1 meter?
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
Nåja har lugnat mig lite nu. Blir främst så jävla upprörd över att folk kan bete sig så. Något är lite off med dom helt klart, det märks när man pratar med dom. Speciellt tanten, hon pendlar mellan att låta låtsasglad/trevlig, arg och nedlåtande när man pratar med henne. Tyckte hon var lite sån redan från början, men har blivit värre, på grund av att vi inte klipper våran häck så som dom vill.

Får skita i häcken nu och hoppas att den växer upp fint nästa år. Blir det problem igen funderar jag på att byta ut häcken mot en spalje och köra någon kraftigt växande klätterväxt, typ bokharabinda. Den blir i alla fall inte ranglig som häcken blev nu om de mördar den på andra sidan.

Övervakningskamera kan nog också vara bra kanske.
 
  • Gilla
Mula och 9 till
  • Laddar…
Plantera en tjock rad Björnlokor o säg till dem att de kan få ansa den nya häcken hur de vill.:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
matsgran och 38 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Plantera en tjock rad Björnlokor o säg till dem att de kan få ansa den nya häcken hur de vill.:cool:
haha nja känns inte optimalt när man har barn. ;)
 
  • Gilla
Lasseborje
  • Laddar…
Den uppställda studsmattan på tomtgränsen kan inte ha något med att grannarna är förbannade och tjuriga?
 
  • Gilla
  • Haha
matsgran och 12 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Den uppställda studsmattan på tomtgränsen kan inte ha något med att grannarna är förbannade och tjuriga?
Dom ska väl skita i vart han ställer den?
Gå över o klipp ner nån skit på deras tomt och lämna växten utanför deras dörr
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.