Jag har parabol och nu har grannens träd väkst sig stort och stör mina signaler, vad gäller? Kan jag klippa lite själv, kan jag begära att grannen fixar det?? Eller måste jag flytta min parabol?
Det har fungerat i 15 år, men nu är det slut på TV......
 
Grannens träd är grannens träd... det som eventuellt växer in över din tomt får du klippa, men resten måste du låta vara.

Det är däremot fullt tillåtet att prata med grannen och höra hur de ser på saken. De kanske vill ha hjälp att klippa ner trädet eller låta det växa sig ännu större.
 
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Du kan höra med grannen om hen tillåter dig att kapa eller om du får ta in ett proffs som kapar. Det köper dig bara något/några år.

Om du inte får lov så blir det till att flytta din mottagare.
 
Nä. Du får inte klappa någons annans träd. Man får ta bort grenar och rötter som växer in på din tomt på ett sätt som inte orsakar skada på trädet. Naturligtvis måste ägaren av trädet kontaktas. Men som jag tolkar det så är detta träd helt på grannens tomt och då finns det bara ett sätt att göra. Prata med vederbörande och kolla om det går att lösa på något sätt. Ställer sig grannen på tvären så är alternativet att flytta sin parabol. Träd som skymmer, sänker marknadsvärdet eller medför andra mindre roliga angelägenheter är vanligt och har varit uppe flertal gånger i olika instanser. Det är väldigt ovanligt att grannen har blivit tvungen att ta ned ett träd såvida det inte utgjort en fara. Det du kan hoppas på är grannens goda välvilja.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Faktum är att vi haft motsvarande problem på vår egen mark. Ett antal granar har växt sig högre och större och det blev dålig signal på ursprungliga parabolen, en liten Viasat-parabol.

Vår lösning blev att skaffa en riktigt fin och stor "Nordenparabol" från Clas Ohlson för en femhundring, denna placerades på ett litet mer gynnsamt och högre ställe på huset. Resultatet blev fantastiskt bra - inte bara att vi fick in "sirius" dvs Viasats satellit med 100% signalstyrka och signalkvalitet, vi får utan problem in Hotbird med alla sina fria kanaler via sidmatning på denna fina antenn. För vad det är värt... mest för att det gick att göra men skoj ändå :)

Jag skulle iofs inte dra mig för att fälla de där granarna som stod i vägen men nu kan vi vänta några år till med det.

Så mitt budskap: det kan finnas rätt enkla lösningar som dels inte involverar din granne, dels gör att du får en mycket bättre parabolmottagning än du hade tidigare för en spottstyver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Lucky2015
E Eu-Lars skrev:
Jag har parabol och nu har grannens träd väkst sig stort och stör mina signaler, vad gäller? Kan jag klippa lite själv, kan jag begära att grannen fixar det?? Eller måste jag flytta min parabol?
Det har fungerat i 15 år, men nu är det slut på TV......
Har du fiber eller stadsnät i din fastighet? Om så är fallet kan du förmodligen köra iptv istället. Om inte så kanske du är i närheten av att bindningstiden är på väg att gå ut eller har gått ut. Då brukar det gå att få en ny installation gratis mot att man binder sig 24 månader. Exempelvis Viasat erbjuder detta utan kostnad, se länken:

https://www.viasat.se/kundservice/3690/installationshjalp/
 
Som jag ser det har du ett antal alternativ, alla olika dyra med sina för och nackdelar.

- Be grannen ta ner trädet, erbjud att ta delar eller hela kostnaden för det.
- Om du har en väldigt liten parabol och trädet bara skymmer delvis kan en bättre anläggning kanske lösa problemet, men det är högst oklart och köper dig nog bara lite tid bästa fall.
- Undersök om du kan få fri sikt mot söder ifrån annan plats på huset/tomten, ta tex https://satlex.net/sv/elobst_calc.html till hjälp. Avstånd till trädet och höjd på parabol är din vänner här.
- Använd IP-TV istället om du kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.