Jag har ett fritidshus på Öland, byggt 65 som jag avser att tilläggsisolera + ny panel. Syftet är att kunna ha underhållsvärme på även på vintern. Huset har ingen diffspärr.. Befintliga ytterväggarna har 70 regel med 50mm gammal matta med papper på båda sidor. Tanken är att slå på 45mm regel och stoppa dit ny isolering på 70+45. Min fråga är om man här kan köra med en 45mm celulosaskiva +70 mineralull då mineralullen är mycket billigare. Om jag räknat rätt kommer daggpunkten att ligga inom de första 45 mm med en beräknad temperaturskillnad på c:a max 15 minus ute och 10 inne. Tanken är att också att riva ut all befintlig isolering på vinden och ersätta med c:a 300 mm lösull av typen cellulosa som kan ta upp och avge fukt t.ex Icekll.

Huset har hittills stått ouppvärmt under vintrarna. Men det tänkte jag alltså ändra på genom att installera en luftvärme pump. Men för att inte bli ruinerad så tänkte jag också tilläggsisolera enligt ovan.

Någon som har erfarenhet av liknande projekt???
 
Jag hade satt en 50mm fasadskiva utvändigt typ paroc eller västkustskivan. Behållt det som redan är i väggen. Taket skulle jag försökt få dit en folie på vinden innan jag hade lagt lösullen.

Fasadskivan bygger bort köldbryggor. Den är icke organisk och utanpå sätter man 28-70 glespanel som man fäster panelen i och som skapar en bra luftspallt.

Men finns många sätt att göra på:cool:
 
När jag kollade förut i somras låg priset på träfiberisolering, typ Hunton Nativo, på vad jag minns ca halva priset mot cellulosa. Fortfarande bra mycket dyrare än mineralull, men så pass att det inte gjorde lika ont att sätta i princip allt med det.

Det är mycket kompaktare än mineralull och antagligen cellulosa också. Funkade att dela med fogsvans och ska vara värmetrögare än mineralull och ungefär samma isoleringsförmåga.

Det luktar lite starkt till att börja med, men ska ju byggas in.
 
surris
Så länge du inte har något fukttillskott i inneluften så är det inget större problem skulle ja säga. Sen förekommer oftast daggpunkten innefrån och ut, så om du ska investera i cellulosa så skulle nog du ha det i stommen på 70mm och 45mm mineralull utanpå med vindskydd.
Jag hade nog gjort som krenr09 nämner dels för att det nog inte blir lönsamt med dem åtgärderna i ytterväggen (investeringen blir högre än besparingen med en LVP), och förhindra det man ändå måste kalla en eventuell riskkonstruktion om du ska ha såpass mycket isolering och ingen plast i väggarna.

Sen ställer jag mig frågande till att du nämner att du ska riva ut all isolering på vinden? Varför och vad ligger där nu?
Men med den planen du har på 300mm isolering hade jag inte vågat köra utan plast, så plast och sen kan du köra vanlig lösull av mineralull. Dock om du redan har isolering där så känns det onödigt att riva bort den.

Om du ej vill ha mineralull så hade jag valt träfiberisolering alla dagar i veckan istället för cellulosa.
 
Redigerat:
Jag utryckte mig nog oklart. Jag tänkte sätta 45 cellulosa innerst i väggarna. Jag vill också behandla väggstommen med boracol för att hantera vad jag tror är en del mögel där. Därför är tilläggsisolering utanpå inte en option. Att sätt dit en diff är praktiskt ogörligt. Då blir bara skelettet kvar. I dag ligger 50 mm gammal matta samt 95 glasull uppepå bjälklaget.. Jag vill ta bort detta och lägga dit cellulosa för att den klarar att hantera fuktvandring. Vinden är ca 15-60 hög efter isoleringen och ventilerad i detta utrymme.
 
Att isolera invändigt är aldrig bra tyvärr. Men ska du riva såpass att du kan byta isoleringen i stommen så är det väll inga problem att få till en ångspärr? Eller ångbroms om du kör cellulosa/träfiber
 
surris
Jag är inget fan av cellulosa, tycker det är för dyrt. Kan heller inte buffra så mycket fukt som i vissa fall krävs utan man måste ändå ha en ångspärr, sämre mögelbeständighet och brandskydd. Personligen tycker jag att om man inte kan få dit en ångspärr så ska man inte isolera så man uppnår ett u-värde på lägre än 0,6. Vilket är kasst i dagens mått, men man kan inte bygga modernt i äldre hus utan risker. I ditt fall med en LVP så kommer du inte få någon ekonomisk vinning i att isolera massor framförallt om du investerar i cellulosa så kommer det aldrig löna sig.

Men som svar på din fråga, ja absolut det går att ha cellulosa och mineralullsisolering ihop.

Viktigare är tex att man skapar ett undertryck i huset så inte fukt trycks ut genom väggar och tak.
 
surris
Sen så ska man heller aldrig isolera invändigt heller som sagt. Skiktet med lägst lambdavärde ska vara ytterst i den varma konstruktion.
 
K krenr09 skrev:
Att isolera invändigt är aldrig bra tyvärr. Men ska du riva såpass att du kan byta isoleringen i stommen så är det väll inga problem att få till en ångspä
K krenr09 skrev:
Att isolera invändigt är aldrig bra tyvärr. Men ska du riva såpass att du kan byta isoleringen i stommen så är det väll inga problem att få till en ångspärr? Eller ångbroms om du kör cellulosa/träfiber
rr? Eller ångbroms om du kör cellulosa/träfiber
jag skall inte isolera invändigt. Det är ytterpanelen som skall bort och ny isolering från det hållet. Invändigt skall inget ske
 
surris surris skrev:
Kan heller inte buffra så mycket fukt som i vissa fall krävs utan man måste ändå ha en ångspärr
Någon form av ångbroms/ångspärr behövs alltid. Det är en vanlig missuppfattning att man klarar sig helt utan bara för att man har isolering som kan 'buffra fukt', men den egenskapen är mer en säkerhetsåtgärd och det ska normalt sett aldrig ske någon fukt-/luftvandring åt det hållet.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
surris
useless useless skrev:
Någon form av ångbroms/ångspärr behövs alltid. Det är en vanlig missuppfattning att man klarar sig helt utan bara för att man har isolering som kan 'buffra fukt', men den egenskapen är mer en säkerhetsåtgärd och det ska normalt sett aldrig ske någon fukt-/luftvandring åt det hållet.
Det ja menar. Då ser jag inte vitsen och fördelarna med cellulosa kontra investeringen. Min åsikt.
Gör man det bara korrekt så är mineralull bättre.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
OK men nu ställde jag en konkret fråga. Om jag byggt ety nytt hus är det en anna sak. Så Om det inte framgått tydligt innan så avser jag inte att riva huset för att få dit en diffspärr.
Tacksam för svar på min fråga och inte på synpunkter som inte är relevanta i detta sammanhang även om jag uppskattar omtanken.
 
Frågan om huruvida det finns diffbroms/diffspärr är i allra högsta grad relevant för att kunna svara på om det går att isolera med en viss mängd av en viss typ av isolering.
 
Redigerat:
  • Gilla
krenr09 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan om huruvida det finns diffbroms/diffspärr är i allra högsta grad relevant för att kunna svara på om det går att isolera med en viss mängd av en viss typ av isolering.
Japp korrekt och därför skrev jag det också i den ursprungliga frågan.
 
En kollega bygger om sitt hus omfattande från 1plan till 1,5plan med nya takstolar m.m. då det skulle ta 1-2 år innan vinden skulle inredas så isolerade han bjälklaget på övervåningen med ca 300mm cellulosa lösull. Ovanpå det gjorde han en tillfällig gång i mitten av vinden med plywood. Efter 1a vintern går han upp och upptäcker att plywooden är helt möglig på undersidan. Dvs fukten har gått rakt upp genom isoleringen och kondenserat på 1a kalla yta dvs plywoodskivan.

Har själv renoverat ett hus där man lagt 300mm glasull på vinden ovanpå kutterspånet och utan diffspärr. Trots väl tilltagen luftning i takfot var svallet kraftigt angriper av svartmögel och vi fick byta hela taket.

Så svar på ena frågan att isolera mer på vinden utan diffspärr kommer antagligen bli dåligt.

Ang isolering av vägg om panelen ska bytas är nog det bästa man kan göra att sätta fasadskiva typ västkust eller paroc. Tycker om paroc då den är stabil och har vindskyddande skikt på varje sida. Har du kollat på dom systemen? Utanpå det sen sätter man den nya träpanelen.

Det går inte att isolera på ett bra sätt utan diffspärr är min egna slutsats i frågan.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.