Projekterar ett lösvirkesbygge med en lättregelstomme och hittade en bild som beskriver principen för konstruktionen, där ser man en plåt (vid nr 2). Just den lösningen har jag inte sett tidigare. Behövs den plåten?

Sektionsvy av en väggkonstruktion med numrerade delar inklusive sylgummi vid nummer 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nr 2 är sylltätning, den är av gummi. Sedan sitter det ett droppbleck under panelen men den sitter på väggreglarna under vindpappen/gipsen.
 
Jag brukar flytta ut hela stommen 5-10 mm och låta vindduken eller om man använder utegips, gå ner nån centimeter eller två utanpå grundläggningen. Då blir det där plåten helt onödig.

Däremot sätter jag alltid en hålplåt i botten av spikreglarna för att hindra möss och råttor att ta sig upp i luftspalten.
 
M martinradbo skrev:
Jag brukar flytta ut hela stommen 5-10 mm och låta vindduken eller om man använder utegips, gå ner nån centimeter eller två utanpå grundläggningen. Då blir det där plåten helt onödig.

Däremot sätter jag alltid en hålplåt i botten av spikreglarna för att hindra möss och råttor att ta sig upp i luftspalten.
hur gör man om man tilläggsisolerar 90mm? Viker man helt enkelt in vindskyddsduken under och låter den sedan hänga ner 2cm på grunden som du skrev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.