M myrstack skrev:
Så dammduken vek du bara upp i nederkanten mot regeln där och snittade lite hål i vinkeln för dränering? Har sett på diverse sedumtak att de ofta bara har ett nät eller galler där nere men då verkar sedumen växa i något torvliknande som hålls ihop rätt väl till skillnad mot din lösa jord. Vad har du för underlagspapp under dammduken?
Japp, se bild här. Dräneringsduk med avsiktliga snitt för varierad vattenavrinning, ovanpå geotextil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker att man kan variera dräneringen beroende på hur mkt hål det blir och på så sätt få våtare och torrare områden.

N Nedro skrev:
Coolt! tycker det är ett trevligt och underskattat sätt att få mer ”grönt” runt om kring.

Bodde tidigare i en lägenhet på 3:e våningen med ett andra plan som gick ut lägre än vår balkong. Detta tak var då belagt med sedumväxter som fick vår lägenhet stt kännas som bottenplan fast helt insynsfritt, med bra utsikt!
Jag håller med! Tycker det ökar "värdet" på boendet när det görs bra.
 
  • Gilla
Nedro och 1 till
  • Laddar…
M mazgum skrev:
Har tänkt göra närapå precis samma sak (men gräva ner hela förrådet ca 50 cm för att vara i samma höjd som häcken) stort tack för så detaljerad beskrivning
Även frömatta? Lycka till! Lite extra jobb med allt grävande. 50 cm är en bit ;)
 
Buford Buford skrev:
Vi var sugna på ett sedumtak på boden, men det ville inte ta sig riktigt som vi tänkt. Det gjorde däremot diverse andra växter och vi valde då att så ängsblommor, något vi blev väldigt nöjda med!

Har därefter gjort ett sedumtak på carporten, där erfarenheterna från taket på boden hjälpte till att få det mer rätt för sedum...

Hur som, gröna tak är fina och intressanta i sina förändringar med årstider, så grattis till ett bra beslut :D
Fint! Om resultatet blir liknande så är jag nöjd :)
 
Jonathan_Berg Jonathan_Berg skrev:
Fint! Om resultatet blir liknande så är jag nöjd :)
Ditt förarbete ser mer gediget ut än vad jag lyckades åstadkomma, så det finns nog alla förutsättningar ;)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snyggt, ska bli roligt att se hur det blir när det har vuxit till sig.

Byggde flera år sen ett litet hus till våra ankor, på kanske 1,5 kvm totalt.
På det anlade jag sedumtak, var det tänkt men det var en besvärlig historia. Köpte växterna som frön och det var eländigt små frön, så små så man knappt såg dem. Sådden var besvärlig då jag inte hade nån aning om var fröna hamnade.

Nästa problem kom när jag flyttade huset första gången, den var byggd flyttbar nämligen. Vad som hände var klassikern "liten tufva välta stort lass" och vips taket låg på marken, precis när de j*vla pillriga växterna hade börjat ta sig. Nåja, inte många tak man bara kan skotta upp från marken, så det var bara göra det.

Sen hittade hönsen till taket, det var naturligtvis riktigt kul, i några timmar, för hönsen i alla fall. Sen var det helt söndersprätt..

Efter omdistribuering av taket, inhängnad med nät och en tredje omstart med bevattning och hela alltet så började taket äntligen ta sig efter ett par år. Lagom till att ankhuset i sig börjar ruttna upp, det gör tyvärr alla små skjul man bygger till djuren då de på ett eller annat sätt mögar ner allt i sin väg, ankorna.

Men erfareheterna från detta kommer användas på en carport. Den kommer inte bli mobil, kommer inte så sedum från frö och kommer ha inhängnad tills mattan är etablerad. Det behövs bara en halvtimme med en förrymd höna för att taket ska vara ett månlandskap...
 
  • Haha
  • Gilla
Anonona och 1 till
  • Laddar…
Jonathan_Berg Jonathan_Berg skrev:
Ca 2v in. Små växter har dykt upp över hela mattan :) Vattnar fortfarande 2ggr dagligen. Ibland 3 eftersom vi har haft 30 grader utan regn några dagar!
[bild]

Jag har lagt turfquicks matta i en slänt. Inte exakt samma men ska bli en variation på 18 blommor enligt broschyren.

Det roliga är att de marknadsförs som en svensk produkt men har en hemsida med en kassa instruktioner. Jag gissar på att Google har fått översatt det hela...

Mattorna har legat en månad nu och det gror ju helt klart - men jag har inte fattat hur jag ska göra i vinter. Någonstans tyckte jag det stod att man skulle lägga på bark men det känns märkligt. Vet du mer?
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag har lagt turfquicks matta i en slänt. Inte exakt samma men ska bli en variation på 18 blommor enligt broschyren.

Det roliga är att de marknadsförs som en svensk produkt men har en hemsida med en kassa instruktioner. Jag gissar på att Google har fått översatt det hela...

Mattorna har legat en månad nu och det gror ju helt klart - men jag har inte fattat hur jag ska göra i vinter. Någonstans tyckte jag det stod att man skulle lägga på bark men det känns märkligt. Vet du mer?
Jag håller med om att hemsidan var kass... Stod mer info på Wexthuset där jag köpte ifrån. Läste också någonstans att man skulle lägga ett lager "mulch", men jag tänkte inte att det skulle gälla ängsvarianten. Vissa fröer behöver frosten för att gro. Jag kommer nog inte göra något speciellt inför vintern.
 
Gröna skott och små stenar på ett blågrönt dränerande takskydd med hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ca 1,5 månader in. Det går långsamt framåt. Verkar vara så att dräneringen funkar (nästan lite för bra.) Hade nog gått bra med ännu lägre takvinkel. Fröerna gror bättre vid botten än toppen. Dock finns det växtlighet överallt. La dit lite ved för insekterna :)
 
  • Gilla
Jönas och 3 till
  • Laddar…
Så här ser det ut hos oss. Rullade ut mattan 26 juli. Tyvärr hade jag lite otur när jag tänkte så jag fick beställa ytterligare två mattor... och med lite förseningar och strul så rullades de ut två veckor senare. Får väl se om det spelar någon roll.

Det blir tydligt att mager jord är bäst för i förgrunden i bilden är det i princip bara sand och där växer det bäst.
 
  • Ojämn gräsmatta med nyligen rullad gräsmatta och områden med mager sandjord där gräset växer bättre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Så här ser det ut hos oss. Rullade ut mattan 26 juli. Tyvärr hade jag lite otur när jag tänkte så jag fick beställa ytterligare två mattor... och med lite förseningar och strul så rullades de ut två veckor senare. Får väl se om det spelar någon roll.

Det blir tydligt att mager jord är bäst för i förgrunden i bilden är det i princip bara sand och där växer det bäst.
Hur ser det ut så här ett år senare?

Här blev det en prästkrageodling även om det kikar upp en del annat också.
 
  • Välutvecklad prästkrageodling framför hus med kvällshimmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vitt_prio143 och 4 till
  • Laddar…
Jonathan_Berg Jonathan_Berg skrev:
[bild]
Ca 1,5 månader in. Det går långsamt framåt. Verkar vara så att dräneringen funkar (nästan lite för bra.) Hade nog gått bra med ännu lägre takvinkel. Fröerna gror bättre vid botten än toppen. Dock finns det växtlighet överallt. La dit lite ved för insekterna :)
Så tacksam för ditt inlägg med bilder och kloka funderingar! Tror du möjliggjort att vi vågar satsa på detta! Har du nån bild från i år? Nyfiken blir man såklart på resultat!
Tacksammast Anna i Värnamo
 
Blomstrande trädgård med flera sorters blommor i olika färger, mestadels lila och gula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det dyka upp lite annat också. Men är fortfarande nyfiken på hur taket ser ut
 
  • Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
[bild]

Nu börjar det dyka upp lite annat också. Men är fortfarande nyfiken på hur taket ser ut

Woaw! Men jag konstaterar att vi nog är i olika växtzoner, mina är väldigt överblommade. Är det en färdig matta alltså? Jag tror jag har en turfquick fjärilsblandning (frö). Mina nya ängar fick inga prästkragar, mycket blåklint och vallmo. Min andraårsäng gav lite av varje, men såg inte likadan ut som förra året. Är också nyfiken på taket!
 
Bor i Sundsvall. Det är en av Turfquicks mattor. Lade ut den i juli ifjol så det här är första riktiga sommaren. Först blev det bara prästkragar men nu är det lite blandat.


M Manfreds skrev:
Woaw! Men jag konstaterar att vi nog är i olika växtzoner, mina är väldigt överblommade. Är det en färdig matta alltså? Jag tror jag har en turfquick fjärilsblandning (frö). Mina nya ängar fick inga prästkragar, mycket blåklint och vallmo. Min andraårsäng gav lite av varje, men såg inte likadan ut som förra året. Är också nyfiken på taket!
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Hur ser taket ut nu? Vi står i samma situation, ska bygga ett cykelskjul och är väldigt sugna på ett ängstak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.