E
Hej kära forum,

Jag har ett IKEA faktum-kök där den helintegrerade fläkten (Underverk... *mummel*) gått sönder och behöver ersättas. Ikea har ingen kompatibel ersättare och lokala Elon-butiken vill skicka hem installatörer för att ens svara på frågan.

Ikea underbar ersätter botten i ett köksskåp och jag undrar om någon känner till någon annan helintegrerad som monteras på samma sätt och passar eller kan anpassas till faktum? Sitter kakel på väggen under skåpet med fläkten så underhängda fläktar blir svåra att montera.

Mvh

Erik
 
Hej Jag har samma problem, de nya fläktarna som är inbyggda dvs integrerade passar inte de nya metodstommarna. Hittar inga integrerade fläktar som kan funka. Ikea frånsäger sig allt ansvar. De sa dessutom att fläkten underverk 60 cm skulle passa in när jag ringde o frågade. så jag släpade hem o provade att sätta upp fläkten för att upptäcka att den var 1 mm för bred och 8 mm för djup. Varför gör man denna typ av misstag vid konstruktion. Så små förändringar så stora konsekvenser. Har man som kund gjort ett integrerat kök med 25 års garanti på luckor o skåp så måste man väl kunna byta ut vitvarorna som det bara är 5 års garanti på. Eller hur tänkte dom? Göra ett 8 mm hål i väggen, bygga om köket igen efter 7 år? inte speciellt miljövänligt eller kundvänligt. Vet ej hur jag ska lösa detta problem hittar inga ersätter varken på Ikea eller någon annanstans. Någon annan som råkat ut för det? om inte så kommer det snart fler när vitvarorna börjar gå sönder. Jag köpte köket med faktum stommar dec 2012. I jan 2013, 1 mån senare så byter de till ett annat kökssystem som heter Metod. Inte ett ord till mig om det vid beställningen i november december när jag fick hjälp att planera på avdelning kök. Så nu står jag här ca 200 000 kr fattigare i en situation där jag måste riva ut alla stommar och luckor. Det går inte att byta luckor heller de passar inte till Faktum. Hittade du någon lösning?
 
  • Gilla
vanlife
  • Laddar…
Jag köpte hyllplan till metod och monterade i mina faktumskåp. Sedan monterade jag en helt underbyggd fläkt. Jag fick så klart såga ut ett passande hål i hyllplanet. I mitt tycke blev det betydligt snyggare än tidigare lösning då fläkten är helt dold. Nackdelen är att att den underbyggda fläkten saknar utdragbar huv.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
E
Jag har inte löst detta en men det verkar gå att montera vissa utdragsfläktar från tex Electrolux så att det blir bra.
 
Jag löste detta problem genom att slå upp den utåtstående kanten på bakre långsida av fläkten. Passade perfekt efter det.
 
  • Ventilationsfläkt med justerad bakkant stående på trägolv mot en bakgrund med vitrinskåp och blommiga tapeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
E
Smart!

själv har jag numera en omonterad electroluxfläkt som krockar med eluttaget på väggen....
 
[

hur menar du slå upp? Skitirriterande står och falle på lite... :(QUOTE="OlofSundelin, post: 4103543, member: 402965"]Jag löste detta problem genom att slå upp den utåtstående kanten på bakre långsida av fläkten. Passade perfekt efter det.[/QUOTE]
 
Skåpluckans gångjärn justeras för att passa fläktens kant och ett kapas dörrfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Michel123 Michel123 skrev:
[

hur menar du slå upp? Skitirriterande står och falle på lite... :(QUOTE="OlofSundelin, post: 4103543, member: 402965"]Jag löste detta problem genom att slå upp den utåtstående kanten på bakre långsida av fläkten. Passade perfekt efter det.
[/QUOTE]

Kanten du ser på min bild den som sticker ut 12mm från fläktens baksida. Slå upp den mot ryggen av fläkten. Då får du de 8 mm du behöver för att den skall passa. Jag var även tvungen att kapa lite på dörrfästet.
 
  • Gilla
Michel123
  • Laddar…
OlofSundelin OlofSundelin skrev:
[bild]
Tack :) den hade jag löst… hehe rev lite på skåpets utsida . Däremot blev det väldiga svårt justerade skåpsluckor
Kanten du ser på min bild den som sticker ut 12mm från fläktens baksida. Slå upp den mot ryggen av fläkten. Då får du de 8 mm du behöver för att den skall passa. Jag var även tvungen att kapa lite på dörrfästet.[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.