Skånepöjk
Hur gör jag för att få stolpar raka vid gjutning?

har en asfalterad backe. Ca 15 stolpar kommer gjutas i backen för att så småningom bli en ledstång.

stolparna som ska gjutas fast är galvade rör på ca 1.4m höjd.
I botten är det stora stenar

hur gör jag för att få stolparna raka vid gjutning? Jag kan ju inte stå och håll i varje stolpe tills bruket har stelnat
 
  • Gilla
lingonlingon
  • Laddar…
Du får stötta dina stolpar med två stöttor som pekar åt var sitt håll med 90 graders förskjutning.
 
  • Gilla
eje2
  • Laddar…
Skånepöjk
R roli skrev:
Du får stötta dina stolpar med två stöttor som pekar åt var sitt håll med 90 graders förskjutning.
menar du att jag ska luta typ plankor mot stolpen? En från varsin sida...?
Ledsen, är lite seg idag
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
menar du att jag ska luta typ plankor mot stolpen? En från varsin sida...?
Ledsen, är lite seg idag
Nej lämpligen så skruvar du dem i stolpen.
 
Skånepöjk
M mattoys skrev:
Nej lämpligen så skruvar du dem i stolpen.
stolpen kommer vara i galvaniserat stål så går inte skruva i den.
överliggaren kommer den svetsas på plats
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
stolpen kommer vara i galvaniserat stål så går inte skruva i den.
överliggaren kommer den svetsas på plats
Bygg en fixtur då som du kan skruva i.
En bredare planka som du borrar ett hål i samma dimension(något större kan hjälpa) som stolpen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Handritad skiss av en konstruktion med en pelare och tvärstag på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ...
 
  • Gilla
Wicke666 och 5 till
  • Laddar…
Handritad skiss på trädgårdsstöd med trästolpe och stenar på millimeterpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och andra änden kan man ju driva ner nån liten trästolpe, trycka ner "spetsen i jorden och säkra upp med lite sten eller nåt...
 
  • Gilla
Wicke666 och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
[bild]
Typ...
Tack snälla! Bara till att bygga, ska ha 15 stolpar så...
Men kan iofs gjuta 5 om dagen, sen återanvända virket ;)
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Min erfarenhet är att just detta att stötta upp det man skall gjuta fast, oavsett om det är stolpar eller bara plintjärn/stolpskor, är det som är mest arbete med vid en gjutning.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Skånepöjk
H hempularen skrev:
Min erfarenhet är att just detta att stötta upp det man skall gjuta fast, oavsett om det är stolpar eller bara plintjärn/stolpskor, är det som är mest arbete med vid en gjutning.
Ja, allt tar ju tid. Tar mig ungefär 1h att gräv ett hål. Får spräcka Sten och sånt för att få till det. Blir trott det mellan 30-40cm djupt (bara).

tänkte att man borde kunna stötta upp stolparna med ”läkt” och tejp. typ 3 pinnar runt stolpen som man Tejpar fast.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Ja, allt tar ju tid. Tar mig ungefär 1h att gräv ett hål. Får spräcka Sten och sånt för att få till det. Blir trott det mellan 30-40cm djupt (bara).

tänkte att man borde kunna stötta upp stolparna med ”läkt” och tejp. typ 3 pinnar runt stolpen som man Tejpar fast.
Går säkert, men fördelen med att skruva är att det går lättare att justera om man inte får det spikrakt på första försöket.

Sen kan man ju dra i en skruv mot stolpen så man förhindrar att den sjunker ner.
 
Handritad skiss av skruvtvingar som håller en vertikal stöttepelare på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan gå med några skruvtvingar också som man pallar upp med några brädlappar, sten och sand. Eller så kombinerar man förslagen och håller fast stöttorna med tvingar.
 
Jag skulle snickrat en "låda" som jag trär över stolpen och sedan lägger sandsäckar eller liknande på trälådan mot stolpen så den hålls stabil och sedan pytsa i lite betong i hålet för att låsa.

sedan dagen efter tagig bort lådan/säckarna och gjutit färdigt.

/ATW
 
Plankor över hålet (Skruvade i kors) sen sätter du en tving över plankan och stolpen när den är lod.
Sätter du en bult i de fyra hörnen kan du fin justera med muttern tills den är lod
Handritad skiss visar justering av stolpe med plankor, tving, bult, och mutter för lodrät positionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.