Har du inga större utsikter för att stoppa det tycker jag du ska arbeta för att känna dig positiv till förändringen. Vi har hamnat i ett liknande läge och bestämde oss för att enbart tänka på det positiva (fler lekkamrater, tryggare med fler grannar, större sannolikhet för sänkt hastighetsgräns på väg med mera). Det fungerar väldigt bra för oss att aktivt försöka att inte irritera sig för det ger väldigt litr
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl minst lika svårt att få göra det idag, som när radhusen är byggda. Du måste få godkänt av en granne även idag.
Nja, jag skulle påstå att det är väldigt stor skillnad.
Man får bygga närmre än 4,5m om man
1. Har medgivande från granne ELLER
2. Har bygglov

Nr 1, att få medgivande att till exempel ställa upp ett skjul för trädgårdsverktyg (finns många andra saker som kan vara aktuella) 1m från gränsen tycker jag är betydligt mer sannolikt om det är ett företag man frågar.
  • Känns det som en oangelägenhet för en företagare som har en lagerlokal några meter ifrån om det står ett skjul där eller inte? Uppskattar företagaren sin utsikt från lagret? Jag tror att det är sällan en företagare lägger tid och energi för ett sådant övervägande.
  • Bilden är en helt annan när det i stället för en lastkaj är 4st trädgårdar, kanske med en grillyta på någon meters avstånd från trädgårdsskjulet. Det är 4 familjer som har både egen trivsel och potentiell värdering av sitt boende vid framtida försäljning att ta hänsyn till. Det räcker med att en av fyra ogillar det.
2. Man kan söka bygglov för en sådan åtgärd om man inte får grannens medgivande.
Då är det kommunen som tar övervägandet om det ska vara OK. Vilka grunder de har för sitt beslut vet jag inte exakt, men eftersom grannar får yttra sig så utgår jag från att en del av övervägandet är att jämföra mitt behov mot den som invänder.
Där har jag väldigt svårt att tro att ett företags intressen av byggnation i närhet till deras lastkaj värderas lika högt eller högre som barnfamiljers intressen i omedelbar närhet till sin boendemiljö.
Ergo, det blir 4 grannar med större inflytande som har möjlighet att motsätta sig.

Så resonerar jag.
Sammantaget, definitivt svårare efter.
 
H Hank_Ö skrev:
Sant. Får hoppas att det blir resonliga personer där. Det räcker inte med att ena sidan gör eftergifter, då blir man överkörd som flera på forumet vittnat om i andra trådar.
Jag känner inte riktigt för att bara blunda och se hur det blir, för att kanske om några år ångra att jag inte tog tillfället i akt medan det fanns tid. Ta som exempel att sätta upp ett trädgårdsskul 1m från tomtgränsen. (inget jag känner för att göra, men du fattar poängen, lättare nu - potentiellt omöjligt sen)

Jag skulle inte ha något emot om de satte ett staket längs hela sin gräns mot mig som absorberar ljud och skyddar (deras innergårdar) mot insyn. Det är ett uppslag som jag funderar på att pitcha till grannen.
Skaffa dig inga förväntningar utan var beredd på ett jobbigt byggskede samt allt som följer på det!
Räkna med att radhusbor kommer lägga sig i vad som sker på din tomt då de planeras ofta för att ta omgivningen i anspråk...
Parkering och trafik kommer öka fyra ggr etc
Tydliga gränser staket måste upp innan
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Planera redan nu för ditt framtida attenfalls hus eller vad du tänkt sätta upp.
Ta upp det med nuvarande ägare av tomten, skriv något på ett papper och säg att du skulle vilja sätta upp en byggnad lite närmare tomtgränsen än 4.5 meter

Du är ju tidigt i planeringsprocessen men vill få ner saker på papper så att du vet vad du har att röra dig med.

Skriv att du vill sätta ditt framtida hus på antingen plats A eller B (eller flera) och se om din granne går med på att skriva sitt namn på ett godkännande.

Finns säkert någon som kan upplysa hur länge ett sådant medgivande gäller innan det förfaller, men du kanske kan börja med att bygga grunden genom att gräva ner några plintar och sätta upp en bärlina eller något (typ som i Grekland där de å andara sidan aldrig byggde färdigt husen för då skulle de behöva betala skatt för dem - så därför var det många som aldig blev färdiga med andra våningen eller annexted ...)
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
G Grra skrev:
Skriv att du vill sätta ditt framtida hus på antingen plats A eller B (eller flera) och se om din granne går med på att skriva sitt namn på ett godkännande

Finns säkert någon som kan upplysa hur länge ett sådant medgivande gäller innan det förfaller, men du kanske kan börja med att bygga grunden genom att gräva ner några plintar och sätta upp en bärlina eller något (typ som i Grekland där de å andara sidan aldrig byggde färdigt husen för då skulle de behöva betala skatt för dem - så därför var det många som aldig blev färdiga med andra våningen eller annexted ...)
Även för attefallare gäller att man inte får börja bygga innan man fått startbesked. När man fått startbesked har man 2år på sig att påbörja bygget och 5år på sig innan allt ska va klart då man ansöker om slutbesked.
 
Jag skulle vara försiktigt positiv.

Eftersom ägaren av grannfastigheten redan bestämt sig för att sälja tror jag alla lov av typen uppföra byggnad nära tomtgräns kommer vara svåra om de riskerar sänka värdet på den förestående försäljningen av radhus.

Ska fastigheten styckas till fyra eller blir det ofri grund eller en BRF?

Jag skulle vara försiktigt positiv och samtala med nuvarande ägare för att få en vettig avgränsning. Framförallt om det är nivåskillnad skulle jag vilja ha det reglerat innan radhusen säljs. Troligtvis kommer det byggas någon avgränsning, tex häck, mellan radhusträdgårdarna som kanske passar att låta fortsätta mot din tomt. Det bästa kanske skulle vara om en gång eller cykelbana passar att lägga mellan tomterna, men det kan vara för sent om det inte är en stor nytta för radhusen.
 
G Grra skrev:
Skriv att du vill sätta ditt framtida hus på antingen plats A eller B (eller flera) och se om din granne går med på att skriva sitt namn på ett godkännande
Det är ingen vits med att göra det för det är kommunen som ska fråga grannen om medgivande och inte den som vill bygga. Det för att kommunen ska vara säker på att grannen har fått se och godkänna de papper som är inskickade och inte några andra. Däremot är det så klart bra att prata med grannen innan man skickar in så att man själv vet att de säger ja och att grannen vet vad som är på gång
 
H Hank_Ö skrev:
Både slammer med bilar och med skräp/utrustning som kastas.
På sommaren är det ofta grillning och firande på kvällarna. Ett antal av de anställda bor i huset (dock ej ägarna)
H Hank_Ö skrev:
det positiva är att det kan vara trevliga grannar. Det negativa är att det då blir 4 nya grannar som kan ha åsikter på både det ena och det andra
Tja, man kan ju faktiskt inte välja sina grannar.
Men varför skulle några små barnfamiljer vara värre att ha i närheten än folk som jobbar, slamrar och festar vid jobbet, där de känner att de kan skråla och föra oväsen dygnet runt utan att behöva bry sig om grannarna?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, man kan ju faktiskt inte välja sina grannar.
Men varför skulle några små barnfamiljer vara värre att ha i närheten än folk som jobbar, slamrar och festar vid jobbet, där de känner att de kan skråla och föra oväsen dygnet runt utan att behöva bry sig om grannarna?
Jag förstår vad du menar. Men min erfarenhet från styrelseuppdrag i flera bostadsrättsföreningar är att det inte finns någon övre gräns på hur själviska och jobbiga vissa personer kan bli.
Som kontrast, vilket jag beskrev om nuvarande grannskap, har de flera egenskaper som är långt från ideala, men just nu stör det mig inte. Jag bara konstaterar att det är så.

Antar att det är det mänsliga i att vara skeptisk till förändring. Vi vill gärna ha saker bättre men är mer oroade för att saker ska bli sämre.
Hope for the best and prepare for the worst.
 
H Hank_Ö skrev:
Jag förstår vad du menar. Men min erfarenhet från styrelseuppdrag i flera bostadsrättsföreningar är att det inte finns någon övre gräns på hur själviska och jobbiga vissa personer kan bli.
Som kontrast, vilket jag beskrev om nuvarande grannskap, har de flera egenskaper som är långt från ideala, men just nu stör det mig inte. Jag bara konstaterar att det är så.

Antar att det är det mänsliga i att vara skeptisk till förändring. Vi vill gärna ha saker bättre men är mer oroade för att saker ska bli sämre.
Hope for the best and prepare for the worst.
Tydliga gränser gör det lättare att slippa påverkan från grannar
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter positivt att få en radhuslänga till grannar. Ett ensamt hus som används till lite allt möjligt är ju ingen angenäm granne om folket får för sig att ha grillfest med riktigt hög musik så att basen känns i kroppen varje lördag hela sommaren lång. De radhusområden jag besökt brukar vara lugna områden, då man antagligen fattar att det inte är okej att ha en pool eller studsmatta med skrikande barn, eller spela hur hög musik man vill, då de andra radhusgrannarna gissningsvis inte uppskattar detta och sätter P för det innan du hinner reagera.

Som sagt bättre än nuvarande kollektiv/arbetarbostad där all möjlig skit försiggå och där det ofta är svårt att säga till då man allt som oftast är i numerärt underläge.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Jag bor i en villa där grannfastigheten planerar att söka bygglov för att riva ett enbostadshus och uppföra 4 radhus.
Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det hela. Hur skulle ni resonerat?

Bakgrund:
Det är ca 10m från min fasad till grannens fasad och tomtgränsen går på mitten, 5m från min fasad.
Jag har sovrum i den sidan av huset, men inga fönster i den riktningen.
Nuvarande enbostadshus huserar ett företag med ett antal företagsbilar som kommer och går, de har containrar och kan leva om lite från kl 6 på morgonen. Både slammer med bilar och med skräp/utrustning som kastas.
På sommaren är det ofta grillning och firande på kvällarna. Ett antal av de anställda bor i huset (dock ej ägarna)
Det är väl det som anses som negativt. Det är inget jag lider av, jag hör och ser det men det orsakar just nu inget obehag. Barnen som sover närmast granntomten har inte haft några problem att sova på grund av det. Så det är inget problem, men det är ju knappast ett positivt bidrag till vår trivsel heller.

Grannens plan är att riva huset och bygga 4 radhus. Det har han fått igenom detaljplan på men ännu inte sökt bygglov.
Radhusens baksida med uteplatser kommer ligga mot mitt hus och då sträcka sig fram till 5m från min fasad.
Jag är sannolikt att det blir barnfamiljer som flyttar in (det är ett sådant område), det positiva är att det kan vara trevliga grannar. Det negativa är att det då blir 4 nya grannar som kan ha åsikter på både det ena och det andra, samt att det trots allt skulle kunna bli mer störande ljud om det placeras 4 studsmattor 5m från mitt hus.
Jag befarar att om jag söker bygglov för förändringar av mitt hus så är det större risk för invändningar (som också kan beaktas av byggkontoret) från 4 barnfamiljer än det är nu med en företagsverksamhet.

Jag är lite ambivalent till det hela. Det kan bli bättre, det kan bli sämre.

Det var en lång utläggning, men hur skulle ni resonerat? Vad skulle ni försökt påverka eller bevaka?
Om din hemkommun är seriös så föreslår jag att kontakta dem och ta reda på vad grannen får och inte för göra på sin fastighet, en lagakraftvunnen detaljplan skall skydda både enskild villaägare likväl företagare som vill fastighet-utveckla i kommunen. Gör inte misstaget att kontakta grannen/företaget och komma med pekpinnar och eventuellt hota med överklagan, det brukar sällan rota sig i god jord. Vill ni verkligen bo kvar och trivs jättebra och företaget har juridisk rätt av detaljplan att upprätta 4st radhus, så föreslår jag att ni kontaktar fastighetsägaren (förhoppningsvis her dem ej hunnit börja lägga pengar, tid och kraft på projektering) och kom med önskemål/förslag angående utformningen istället, så länge inte grannen är psykopat, kan man komma väldigt långt (tex radhusets fönstersättning/siktlinjer jämte er) med ett trevligt bemötande. Om det är en vettig byggherre, vill även han koncentrera sig på sitt och slippa lägga energi på sitt bygglov som har blivit överklagat.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
P
Ja det borde ju vara mer fördelar än nackdelar att få radhusgrannar istället för en villa som används som företagslokal och övernattning för vissa som jobbar där. visst karaktären på ljud kanske förändras från fest och företags ljud till mera ungar och grilla och klippa gräsmattor. Sen blir det såklart en del tillfälliga ljud under en tid vid bygge och allt runt det.

Ja som flera är inne på så är nog tydliga tomtgränser som tydligt markerar vart din tomt och hemfridzon har sin gräns för att slippa få sin tomt använd som ungarnas lekplats eller hundägarens rasta hunden yta.. eller gästparkering eller uppställning för containers under byggtiden...Staket känns som en bra avgränsning som tydligt markerar och inte går att missförstå..Annars finns ju risk att yta som är din tomt plötsligt börjar användas till annat än du tänkt dig om det är en luddig tomtgräns och det finns mark som kan tolkas som att den ligger utanför din hemfridzon..

Har du planer på att bygga bodar ,attefallshus ,garage ,trädäck eller pool osv så är det nog klokt att göra det nu innan eller minst söka bygglovet innan du har 4 till grannar som kan tänkas ha åsikter eller som inte vill att du plötsligt bygger ett garage mitt i deras synfält. bäst är att få bygglov och få upp dessa tillbehör innan det finns fler grannar och åsikter om vad som passar i området.
 
  • Gilla
Gsb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.