Hej,

Jag antar att denna del av forumet besitter en massa kompetens inom värmepumpar och dess funktion/placering.
Vi är igång med produktionen av vårt nya hus och jag kom på att vi bör planera in någon form av kyla i huset.
Nu kommer många säkert mena "skyll er själva med de stora fönstren" osv. (-Ja, vardagsrummet vätter mot söder...), men utsikten är värd allt för oss, så vi får acceptera enormt med värmeinstrålning.

På bilden nedan ser ni den översta våningen på vårt sluttningshus, jag har ritat in placering på en luft/luft värmepump för att köra som kyla. Placeringen är gjord efter estetik i huset. Rörlängder osv har jag ingen koll på.
Frågan är hur effektivt det blir och om placeringen är acceptabel?
Trappen framför är stängd, dvs vägg upp till tak. Det är 1,3m mellan wc-vägg och trappvägg.

Värmesystem i övrigt är frånluft med vanlig mekanisk vent.

Hoppas jag kan få någon input eller klok tanke.

//Daniel
 
Montera en takkasset över matplatsen så nära de går där de är öppet upp i nock, utedelen på motsatt sida mot vad du föreslog om de inte går att komma över på vinden. Lite dyrare lösning mycket snyggare
 
Inte så bra om den blåser kylan rakt in i en vägg. Kyla har svårare att sprida sig än värme. Jag skulle också gå på tak-kassett men placera den mitt i vardagsrummet och nära trappan om det är möjligt. Är det en kamin där? Rören måste ändå gå via vinden som det ser ut och en liten kondenspump krävs för kondensvattnet.
 
C Christian Stensson skrev:
Montera en takkasset över matplatsen så nära de går där de är öppet upp i nock, utedelen på motsatt sida mot vad du föreslog om de inte går att komma över på vinden. Lite dyrare lösning mycket snyggare
Menar du utedelen utanför köket?
Utedelen hamnar nu i läge nordöst, vilket för oss är önskvärt då vi påverkas minimalt av den där. Utanför köket blir det uteplats.

Personligen är jag mer för en snygg väggmonterad innedel jämfört takmonterad a la kontor.
 
J Josth skrev:
Inte så bra om den blåser kylan rakt in i en vägg. Kyla har svårare att sprida sig än värme. Jag skulle också gå på tak-kassett men placera den mitt i vardagsrummet och nära trappan om det är möjligt. Är det en kamin där? Rören måste ändå gå via vinden som det ser ut och en liten kondenspump krävs för kondensvattnet.
Yes, tänkt kaminplacering.

Det är ju det där med blåser rätt i väggen som är min oro.
Jag får klura lite på det när vi har rest huset och ställt upp lite innerväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.