Hej!
Jag undrar i fall ni kan komma med lite råd... :-/

Vi är nämligen missnöjda med den VVS:are som vi anlitat till vårt bygge. Han har dragit alla VVS-rör för vatten och avlopp, men all inkoppling återstår fortfarande. Helst skulle vi vilja byta ut honom, men har inte vågat göra det då vi är rädda för att inte få några garantier på jobbet i fall vi blandar in en ny VVS:are. Vår nuvarande VVS:are är svår att ha och göra med, så det skulle inte förvåna oss i fall han skulle skylla i från sig helt i fall något går sönder och vi har anlitat en annan gubbe.

Hur skulle ni göra? Skicka ut den nuvarande VVS:aren och fixa en ny? Stå ut med befintlig gubbe och låta honom göra klart? Vad gäller i fall något går sönder i fall vi byter VVS:are?

Tacksam för alla tips vi kan få...
 
Vis av erfarenhet - för mig är det enkelt numer - bort med honom om ni inte är nöjda!
Han kommer möjligen skylla ifrån sig vid problem även om ni behåller honom...
 
Jo det är sant... :-/

Inga fler som har några råd att ge? :-[
 
Vad säger KA?
 
Vi bygger helt i egen regi (lösvirke). Har en KA (mest för att man måste) men pratar inte med honom så jättemycket. Klart vi skulle kunna höra med honom vad han tycker, men jag tänkte det vore intressant att höra vad andra hade gjort. Tydligen har inte så många några råd att ge, så... ok, vi får ringa KA och höra. Tack ändå.
 
Jag skulle kolla med KA, om det du har en känsla av att något är väldigt fel eller dåligt gjort kan man ju överväga att ta dit en besiktningsman som får ge ett utlåtande.

Det kan vara svårt att få nån annan att hoppa in och avsluta, som du säger kan det finnas problem med garantier, förmodligen från bägge två. Man kan inte garantera nåt man inte får avsluta och det är svårt att ta på sig garanti för nåt man inte har påbörjat.

Å andra sidan, om han inte gjort några inkopplingar ännu så borde det inte vara så svårt. Räkna dock med att en nyinkallad röris först vill gå igenom vad som är gjort vilket kostar en del tid = pengar.

Lycka till, det är supertrist att inte kunna lita på sina hantverkare.
 
Byt hantverkare.
 
Jag skulle kolla med KA, om det du har en känsla av att något är väldigt fel eller dåligt gjort kan man ju överväga att ta dit en besiktningsman som får ge ett utlåtande.
Det är inte det att jobbet är dåligt gjort, utan det är det att gubben är så svår att ha att göra med! Vi har tex ringt och bett honom komma ner och göra vissa saker och sen när han varit där har han gjort hälften. Vi ifrågasatte dessutom hans första faktura då vi tyckte den var lite väl hög och efter det så blev det ju inte bättre.... Nu är det väääldigt besvärligt när vi ringer honom.

Nä.. det känns helt klart som att vi bör byta ut honom!
Vi HAR dessutom en till VVS:are... Ja det här låter väl dumt säkert, men saken är den att vi har en annan som ska installera värmepumpen åt oss och som vi köpt golvvärme och värmepump av. Grejen var nämligen den att vi pratat med den här "tråk-VVS:aren" först och snäll som man är så kunde vi inte med att ringa och säga att vi inte ville anlita honom överhuvudtaget (ja, det var ju innan vi visste hur jobbig han var), så vi tänkte att ok, då får han göra vatten och avlopp och den andra gör allt som har med värmen att göra! Det är ju lätt att vara efterklok och säga att vi skulle ha sparkat ut "tråk-VVS:aren" på en gång... :-/

Det här blev en smärre uppsats.. men det känns lite bra att få "prata" av sig ibland. :-[ :)
 
Då tycker jag att ni ska be er andra röris om ett pris för att göra allt resterande jobb samt om han är beredd att ta över ansvaret . Om det känns vettigt, kicka surgubben.
 
Om jag var rörmokare så skulle jag vilja leverera allt material och göra allt jobb.

Om jag inte får leverera material/eller bara delvis så sjunker min vinst för jobbet.

Om jag bara får göra halva jobbet kan jag lika gärna vara utan, det blir mer besvär än pengar i plånboken.

Rörmokare har det ganska bra just nu, jobben haglar in och de kan i princip välja de mest "feta" jobben.

En privatperson som vill ha några rör böjda och som dessutom i nio fall av tio ifrågasätter fakturan är inte intressant.

Så var fallet för mig och jag har fått detta i ansiktet av fler än tre rörisar. (Vårt hus blev en månad försenat på grund av ovanstående argument)

Fast pris och böter för förseningar är vad som ska stå i kontrakt med alla hantverkare.
 
när man läser sånt här är man överlycklig att ha en bra röris...

bulle å kaffe är allt han begär för att ha humöret på topp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.