Många säger följande
"Bättre att inte ta diskussionen om man vill ha kvar sambon"

Korkat och kortsiktigt resonemang. Om ens sambo inte klarar av den typen av diskussion, så kommer de inte klara av mer komplicerade diskussioner senare. Att försöka ha kvar sambon genom att försöka tillmötesgå på något så otroligt grunt är bara att försöka fördröja de oundvikliga.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Om du har inställningen att det är kompisarnas uppgift att höra av sig så förstår jag att de drar.
Och att alla skulle vara avundsjuka på dig har du nog inbillat dig bara. Jag är själv händig och fixar det mesta, men har råd att både amortera och anlita hantverkare. Det ger mig tid att njuta av livet istället för att ha projekt igång jämt. Så jag är inte ett dugg avundsjuk på dig.
Det har inte slagit dig att dina före detta vänner kanske tycker synd om dig som åker runt i gamla bilar som har lägre säkerhet om olyckan skulle vara framme? Eller att de kanske tycker att det var värt pengarna de lagt ut på rdsor o annat? Det kan lika gärna vara så att de är övertygade om att du är avundsjuk på dem. :)
Om man själv hör av sig då och då under ett eller två år och den andre aldrig hör av sig. Då är är det väl som att kompisen har dratt? eller?
Vet att de är avundsjuka, hört från andra. Världen är liten. Det som sägs hörs ofta genom mellanvägar. De störde sig på att vi var så präktiga eller nåt vad det var. Under nåt år eller två hade vi inte TV för vi höll på att renovera och hade inte tid för TV. Då var vi "världsfrånvända" enligt något annat rykte.
Körde då tidigt 90 tal Volvo 940 och 850 med airbag, Säkraste bilarna var det då och de står sig nog rätt bra än idag i säkerhet.
Sedan när vi köpte en nästan ny jättefin bil cash och en motorbåt med inombordare då hörde vi att "de har nog hur mycket pengar som helst"Har de vunnit på Lotto? :)

Men de kan sitta där och Lyxa med sina Tacos på fredagarna och fortsätta glo på TV och händerna i byxfickan tycker jag, medan vi är ute med båten en helg. Sånt svider.

Du är väl inte avundsjuk, eller?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F Freddan#1 skrev:
Om man själv hör av sig då och då under ett eller två år och den andre aldrig hör av sig. Då är är det väl som att kompisen har dratt? eller?
Vet att de är avundsjuka, hört från andra. Världen är liten. Det som sägs hörs ofta genom mellanvägar. De störde sig på att vi var så präktiga eller nåt vad det var. Under nåt år eller två hade vi inte TV för vi höll på att renovera och hade inte tid för TV. Då var vi "världsfrånvända" enligt något annat rykte.
Körde då tidigt 90 tal Volvo 940 och 850 med airbag, Säkraste bilarna var det då och de står sig nog rätt bra än idag i säkerhet.
Sedan när vi köpte en nästan ny jättefin bil cash och en motorbåt med inombordare då hörde vi att "de har nog hur mycket pengar som helst"Har de vunnit på Lotto? :)

Men de kan sitta där och Lyxa med sina Tacos på fredagarna och fortsätta glo på TV och händerna i byxfickan tycker jag, medan vi är ute med båten en helg. Sånt svider.

Du är väl inte avundsjuk, eller?
Du skrev att du körde typ 20 år gamla bilar. Det är alltid stor skillnad på 20 års säkerhetsutveckling, och de bilarna står sig absolut inte idag.
Nej, jag är absolut inte avundsjuk, och nog låter du präktig som du säger. Jag kan säga så att jag njutit av livet, amorterat mitt hus och anlitat hantverkare vid behov, haft trafiksäkra moderna bilar och båt och resor i alla år medan du mekat och snickrat och kört gamla bilar. Men jag är inte typen som jämför mig med andra. Jag ser till att leva så att jag och min familj mår bra av och är nöjd med det.
Jag skulle absolut inte byta med dig. :)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
B
Krokben Krokben skrev:
Typiskt av någon som inte betalat för uppvärmningen att påstå en sådan sak.
Ofta vill dem som har haft badkar i hyresrätt ha det när dem flyttar till villa, helt plötsligt är det inte så kul att göra av med 200-400 liter varmvatten per dag.
För att svara på din fråga: Nej
När det är varmt ute korsdragar jag gärna för att byta ut luften för att friska på den lite inför sängdags. När värmen är på är det typ förbud att öppna fönstren hos oss!
samma problem. Men ingen värme är på i sovrummet.
 
J javlaandersson skrev:
Tycker det är vansinne att värna upp huset med skattade pengar, och sen släppa ut värmen när man sover .....
Om du inte har några konkreta siffror på vad det handlar om så är ditt uttalande enbart känslomässigt. För det är ju naturligtvis inte all värme som släpps ut, som du antyder. Rimligtvis finns det en gräns, där om man överskrider den så är det "vansinne", men du har inte sagt något om var du menar att denna gräns går, och du har inte visa på att denna gräns passerats.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Du skrev att du körde typ 20 år gamla bilar. Det är alltid stor skillnad på 20 års säkerhetsutveckling, och de bilarna står sig absolut inte idag.
Nej, jag är absolut inte avundsjuk, och nog låter du präktig som du säger. Jag kan säga så att jag njutit av livet, amorterat mitt hus och anlitat hantverkare vid behov, haft trafiksäkra moderna bilar och båt och resor i alla år medan du mekat och snickrat och kört gamla bilar. Men jag är inte typen som jämför mig med andra. Jag ser till att leva så att jag och min familj mår bra av och är nöjd med det.
Jag skulle absolut inte byta med dig. :)
Nissens Nissens skrev:
Du skrev att du körde typ 20 år gamla bilar. Det är alltid stor skillnad på 20 års säkerhetsutveckling, och de bilarna står sig absolut inte idag.
Nej, jag är absolut inte avundsjuk, och nog låter du präktig som du säger. Jag kan säga så att jag njutit av livet, amorterat mitt hus och anlitat hantverkare vid behov, haft trafiksäkra moderna bilar och båt och resor i alla år medan du mekat och snickrat och kört gamla bilar. Men jag är inte typen som jämför mig med andra. Jag ser till att leva så att jag och min familj mår bra av och är nöjd med det.
Jag skulle absolut inte byta med dig. :)
Grattis till att ha kunnat löst det så bra att du haft moderna bilar,och båt samt rest och kunnat anlita hantverkare i alla år samt samtidigt kunna njuta av livet, samtidigt som du har amorterat av huset. Det är ju helt otroligt. Antagligen givmilda föräldrar eller arv eller så är det en utopi...
När jag var drygt 20 hade jag knappt nåt och fick jobba mig upp för att få råd med nåt. Det tog ett tag.
Önskar att jag hade fått några 100 tusen i startkapital då för det hade hjälpt mycket.
Mina föräldrar slet då med bolån och höga räntor på den tiden och hade inte så mycket över.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Har oxå FTX och vi har fönstret öppet så länge det inte blir för kallt i sovrummet. Happy Wife happy life... man behöver inte alltid få som man vill även om man har rätt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du skrev att du körde typ 20 år gamla bilar. Det är alltid stor skillnad på 20 års säkerhetsutveckling, och de bilarna står sig absolut inte idag.
Nej, jag är absolut inte avundsjuk, och nog låter du präktig som du säger. Jag kan säga så att jag njutit av livet, amorterat mitt hus och anlitat hantverkare vid behov, haft trafiksäkra moderna bilar och båt och resor i alla år medan du mekat och snickrat och kört gamla bilar. Men jag är inte typen som jämför mig med andra. Jag ser till att leva så att jag och min familj mår bra av och är nöjd med det.
Jag skulle absolut inte byta med dig. :)
En 20 år gammal bil är ingen dålig bil. vi snackar 2000 års modell. Kan ju vara en V70 eller en A6... det kan förvisso vara en Skoda Fabia med.. Och då är de kanske inte riktigt lika kul längre.

Krockskyddet på en modern V90 och en V70 från 2000 är förvisso märkbart bättre, men vi snackar inte om samma skillnad som en V70 från 2000 och en 245 från 1980.

Sedan kanske du inte minns hur det är. Första 10 åren i hus är de fattigt innan man kommer ikapp.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi sover alltdi med öppet fönster, trevligt med sval och frisk luft. Och samtidigt varmt och skönt under duntäcket
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har huset inte mekanisk ventilation utan FTX (kan man nog jämställa det med) och iom att man helt bytte värmesystem så ändrades nog förutsättningarna för hela ventilationen. Vet inte hur ofta luften byts när man kör detta.

Vad sägs om denna kompromiss: installera en vanlig väggventil i sovrummet som man öppnar efter behov?
Fungerar inte! Man måste ha undertryck i bostaden då och en ventil har så liten area att det kan vissla från den.
 
K KPL skrev:
..jag skulle betala 3-4000kr extra per år för att rädda relationen alla dagar i veckan.. Om det var för någon jag vill leva med. ;)
Är det en relation som står och faller med en öppan balkongdörr blir den nog inte långvarig i vilket fall
 
  • Gilla
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
Utsäkta!! men en sådan människa som säger att ALLA gör som hen gör, har man fått träffa och och tack och lov kasta ut utanflr ens liv.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
hsd
M Mattias Svederberg skrev:
Många säger följande
"Bättre att inte ta diskussionen om man vill ha kvar sambon"

Korkat och kortsiktigt resonemang. Om ens sambo inte klarar av den typen av diskussion, så kommer de inte klara av mer komplicerade diskussioner senare. Att försöka ha kvar sambon genom att försöka tillmötesgå på något så otroligt grunt är bara att försöka fördröja de oundvikliga.
Så sant men i detta fall så finns flera aspekter såsom utrymningsväg vid brand förutom det faktum att många mår bra av öppetfönster sömn trots att luftkvaliteten är bättre med en ftx-anläggning som är välskött då pollen och damm filtreras bort
 
M Mattias Svederberg skrev:
Många säger följande
"Bättre att inte ta diskussionen om man vill ha kvar sambon"

Korkat och kortsiktigt resonemang. Om ens sambo inte klarar av den typen av diskussion, så kommer de inte klara av mer komplicerade diskussioner senare. Att försöka ha kvar sambon genom att försöka tillmötesgå på något så otroligt grunt är bara att försöka fördröja de oundvikliga.
Det är inte bara sambon som inte klarar av den typen av diskussion, det är även TS. Logik står mot känsla. Logik biter inte på sambon, känsla och upplevelser slår TS ifrån sig (även om denne upplever känslor som irritation och frustration pga situationen). Visst kan de ta diskussionen, men båda måste lägga sig vinn om att förstå varför den andre tänker som den gör och utifrån detta komma fram till något båda kan leva med.

TS poängterar att huset är hans och därför ska han sätta reglerna. Den inställningen hjälper inte, även om huset är ditt så måste ni sätta reglerna för ert samboskap tillsammans. Hon ska inte behöva känna sig som en inneboende som bor på nåder. Fönstret kan ha blivit en principfråga även för henne lika mycket som för dig.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.