Försöker luska ut om jag har 1 eller 2-rörsystem men lyckas inte.

Har tagit bort en radiator temporärt och pluggat rören som kommer upp ur golvet och nu får jag felkod på värmepumpen som säger för dålig cirkulation i primärkretsen och jag funderar på om min pluggning kan va boven i dramat.

Bifogar bild på typritning av VVS systemet så kanske någon kan se vad jag har för system.

Typritning av VVS-system med måttangivelser, som visar rörledningar och anslutningar för en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hejsan. Ser ut att vara ett ett rörs system. Du har tre slingor med flera element på varje slinga så om du proppat ett element fel i en slinga så ska dom andra två fungera och då bör du inte få larm på dåligt flöde.

Kolla att du har tryck i systemet.
Kolla att cirkulations pumpen inte är varm och sitter fast.

Ta gärna en bild på elementet du proppat och på ett som sitter monterat.

Mvh Thomas
 
  • Gilla
Per Ola Persson
  • Laddar…
T Thoridde skrev:
Hejsan. Ser ut att vara ett ett rörs system. Du har tre slingor med flera element på varje slinga så om du proppat ett element fel i en slinga så ska dom andra två fungera och då bör du inte få larm på dåligt flöde.

Kolla att du har tryck i systemet.
Kolla att cirkulations pumpen inte är varm och sitter fast.

Ta gärna en bild på elementet du proppat och på ett som sitter monterat.

Mvh Thomas
 
  • Ogjort hörn under trappa med synliga rör, eluttag, lösa brädor och elkabel på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med termostatventil och anslutna kopparrör vid en vägg över ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Ola Persson
  • Laddar…
Ja röret är märkt med en röd ring så det är ettrörssystem med inbyggd by-pass i kopplet där nere vid rören.
 
  • Gilla
Per Ola Persson
  • Laddar…
Kan min pluggning ha ställt till det så cirkulationen uteblir på den slingan?
 
Hejsan. Ska du ha elementet pluggat länge så måste du göra en byggel över dom två rören så kommer allt fungera som vanligt.

Har du värme på dom andra elementen i huset?
Enligt ritning så har du tre slingor så dom två andra ska fungera där du inte har plockat bort något element.
Mvh Thomas
 
F Fredrik Borekull skrev:
Kan min pluggning ha ställt till det så cirkulationen uteblir på den slingan?
När du pluggar båda rören så stryper du ju flödet helt där. Det tar tvärstopp.
När jag tog bort en radiator hemma gjorde man såhär istället:
Då fortsätter ju cirkulationen på slingan.
Metallrör med bågar för omdirigering av vattenflöde istället för radiatoranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hejsan. Ja hela den slingan där elementet är borta är nu död och måste byglas för att få fart på igen.
Så ja propparna är boven för dom elementen i den slingan. Thomas
 
Det är såpass varmt fortfarande så det är endast på natten som värmen slår till och då får jag felkod på värmepumpen som varnar för "låg cirkulation" och då slår värmepumpen ifrån så jag hinner inte få värme på elementen.

Det är enbart på värmen och inte varmvattnet till tappvattner som den larmar.

Min tanke är att pluggningen stoppar upp cirkulationen och det blir samma effekt som med luft i systemet?
 
Per Ola Persson
F Fredrik Borekull skrev:
Kan min pluggning ha ställt till det så cirkulationen uteblir på den slingan?
Ja på den slingan är det stopp. Sedan beror det på hur många slingor du har i ditt ett-rörsystem. Du kan se det i pannrummet.
 
Jag har 3 slingor enligt ritningen som jag laddade upp i mitt första inlägg.

Är det rimligt att min pluggning gör att värmepumpen larmar för lågt flöde?

Jag har inrett övervåningen och där är dragit slang för 2-rörssystem, kan jag ha 2 rörssystem på en egen slinga på övervåningen och ha kvar 1 rörssystemet på nedervåningen eller måste jag dra om slangen på övervåningen?
 
Ja men varje slinga, även "2-rörsslingan", måste ha instrypningsventil så flödet i varje slinga blir det korrekta. Cirkulationspumpen måste räcka till för totala flödesbehovet. Man kan behöva anlita en ingenjörsbyrå för att räkna fram hur alla instrypningsventiler ska vara inställda för det är ganska komplext. Eller så får man prova sig fram och justera under en ganska lång tid när det är kallt på vintern. Nedervåningen behöver mer värme än övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.