Jag har fyllt ut hela baksidan av min sluttande villatomt, och höjt marknivån vid min tomtgräns med ca 1 m. Utefter tomtgränsen står ett antal granar med 1-2 meters mellanrum, och dom är ca 7-10 m höga, med en stamdiameter på 10-30 cm vid roten.
Min idé är att kapa granarna drygt en m upp, och stapla timmret innanför, borra och förankra dom i varandra med armeringsjärn eller liknande.
Är det någon som har erfarenhet av något
liknande bygge, håller "stubbarna" för trycket från fyllnadsmassorna, och hur länge innan dom och stockarna ruttnar, ska jag ytbehandla stockarna för att förlänga livslängden?
Kan tillägga att det är skog utanför min tomtgräns, så möjlighet att stötta ytterligare med stenmassor finns.
 
Oj. Omöjligt att svara på beroende på trädens beskaffenhet, röta, rotsstem osv. Mitt tips är att sätta en wire längst ut på varje sida & ev i mitten som du förankrar inåt. Gär ju att göra under färdig marknivå.
 
Om du kan barka och torka stockarna lite vore det ju bra att imprengera dem med cuprinol e.dyl. För övrigt klarar sig gran bättre än tall. Du kan nog ändå inte räkna med att konstruktionen håller mer än uppåt 10 år (gissning utifrån egna projekt). Se till att dränera med grus e.dyl. mot själva muren för att minska trycket av blöta fyllnadsmassor samt fuktbindningen i stockarna.
 
Tack för tipsen med vajrar och barkning och behandling. Vajrar är dock uteslutet, då mesta massorna är på plats redan.
Göra en slänt  kanske är det bästa ändå, med tanke på att jag om 10 år lär göra om muren iaf, och då kan det ju bli besvärligare!
 
När jag var en liten parvel så byggde min morfar en kaj av granstockar på samma sätt som du beskriver. Naturligtvis växte inte granarna på plats utan de pålades ner i sjöbotten varefter flera granstockar staplades innanför pålarna och fästes med vagnsbult. Hela konstruktionen säkrades innåt med ytterligare ett par stockar som förankrades i berget på landsidan. Sedan fylldes hela härligheten ut med sprängsten och grus.

Om det håller? Tja, den har stått där i snart tretio år...
 
De där inåtsäkrande stockarna är en stor del av förklaringen till att det står kvar plus naturligtvis bra bottenförhållanden
 
Att en bryggkonstruktion inte ruttnar beror på att den står under vatten, ingen luft=ingen förruttnelse.

Bäst resultat får du nog om du inte kapar granarna utan låter dem leva.
 
ylven skrev:
Att en bryggkonstruktion inte ruttnar beror på att den står under vatten, ingen luft=ingen förruttnelse.
Bara hälften av den står under vatten. Beroende på vattenstånd så ligger mellan två och sex av de horisontella stockarna torrlagda.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.