Börjar fundera på vintertäckning till mina thujor. Dom planterades i April och har växt 30-35cm allihopa, men det är ju bara toppen som växt än så länge.
Har läst att man ska lägga fiberduk på, men om jag bara lägger duken på och det kommer snö medans man är på jobbet, knäcker inte det topparna?

Hur har ni gjort? Nån lättare ställning som håller upp duken eller har ni bara lagt på duken och skakar av snön vid möjlighet?
Bor i södra Närke så om man kollar förra vintern så kom det inte brutalt mycket snö, men de kom lite grann ändå..
 
Linköping här. aldrig täckt och inte haft några problem. Dom är inne på 3året nu och växer så det knakar. Har skakat av dom när det kommit mycket snö och den börjar smälta/bli tung.
 
L lassebrun skrev:
Linköping här. aldrig täckt och inte haft några problem. Dom är inne på 3året nu och växer så det knakar. Har skakat av dom när det kommit mycket snö och den börjar smälta/bli tung.
Hmm intressant! Har läst att dom har stor risk för att dö om man inte vintertäcker.. :surprised:
Att vinter/vårsolen kommer fram och då försöker plantan dricka, men när de är tjäle i marken så får den inget vatten och då torkar den ut sig..
Skönt om man slipper täcka dock! Men kanske inte värt att chansa på 96 meter häck..? :thinking:
 
Jag gjorde samma research inför första vintern. Kom fram till att jag inte behövde täcka. Samt att det var svindyrt att köpa väv. Råder dig att granska dina källor och komma fram till en slutsats. Om du tänker täcka så kan du köpa väv billigare på tyska amazon.
 
L lassebrun skrev:
Jag gjorde samma research inför första vintern. Kom fram till att jag inte behövde täcka. Samt att det var svindyrt att köpa väv. Råder dig att granska dina källor och komma fram till en slutsats. Om du tänker täcka så kan du köpa väv billigare på tyska amazon.
Hittade väv på biltema för totalt 1400kr, men blev lite osäker när snön lägger sig på väven för då lär ju topparna tryckas ner rejält.. Man vill inte skada thujorna heller för att man väljer att vintertäcka.. Ska granska lite! Men kul att det funkade för dig utan att täcka
 
  • Gilla
Coletrickle255
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Jag gjorde samma research inför första vintern. Kom fram till att jag inte behövde täcka. Samt att det var svindyrt att köpa väv. Råder dig att granska dina källor och komma fram till en slutsats. Om du tänker täcka så kan du köpa väv billigare på tyska amazon.
Hur kom du förresten fram till att du inte behövde täcka?
 
Fiberduk? den skyddar väl inte mot solen. Du behöver en duk/skuggnät med uv-klassning om det ska minska uttorkningen av vårsolen.
Fiberduk använder jag iaf när jag vill att det ska växa snabbare, raka motsatsen till vad du vill.
 
L lassebrun skrev:
Fiberduk? den skyddar väl inte mot solen. Du behöver en duk/skuggnät med uv-klassning om det ska minska uttorkningen av vårsolen.
Fiberduk använder jag iaf när jag vill att det ska växa snabbare, raka motsatsen till vad du vill.
Fiberduk, skuggväv, täckväv, markduk. Sett många olika benämningar men till samma syfte
 
Första året täckte jag dem. På våren var över 40 av 50 Smaragd väldigt ledsna. Torra, bruna och fula. De återhämtade sig när jag gav upp hoppet och slutade sköta om dem. Nu får de enbart gödsel ett par gånger om året de växer på fint och ingen annan omvårdnad. 5 år gamla.
 
H Hammarfall skrev:
Första året täckte jag dem. På våren var över 40 av 50 Smaragd väldigt ledsna. Torra, bruna och fula. De återhämtade sig när jag gav upp hoppet och slutade sköta om dem. Nu får de enbart gödsel ett par gånger om året de växer på fint och ingen annan omvårdnad. 5 år gamla.
Såklart att det blir bättre när man ger upp, haha..
Mina får gödsel 3 gånger per år, första året nu. Tyckte du vintertäckningen gav nån effekt alls, med tanke på att nästan alla ändå var ledsna?
Har 233st så är lite osäker på om man vågar chansa eller inte.. Jag har brabant och har läst att smaragder ska vara mer tåliga dock
 
De var fina när jag täckte dem men sen när mössorna åkte av säg de ut som skit. Jag gav upp hoppet och de återhämtade sig. Sedan dess har jag varken vattnat eller täckt.
 
H Hammarfall skrev:
De var fina när jag täckte dem men sen när mössorna åkte av säg de ut som skit. Jag gav upp hoppet och de återhämtade sig. Sedan dess har jag varken vattnat eller täckt.
Oj, spännande! Kul att dom ryckte upp sig! Nu känns det mer hoppfullt om de skulle hända mig, haha. Tack för info :giggle:
 
BirgitS
C ccaarroh skrev:
Att vinter/vårsolen kommer fram och då försöker plantan dricka, men när de är tjäle i marken så får den inget vatten och då torkar den ut sig..
Det stämmer ju men det har ju inget med skydd mot snön att göra.
Det är ju sällan stark sol samtidigt som det snöar.

Det är viktigt att vattna mycket på hösten så att det finns gott om vatten långt ner i marken.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det stämmer ju men det har ju inget med skydd mot snön att göra.
Det är ju sällan stark sol samtidigt som det snöar.

Det är viktigt att vattna mycket på hösten så att det finns gott om vatten långt ner i marken.
Fast på sen vintern så har det hänt att det kommer snö samtidigt som solen lyser starkt och då är jag rädd att jag isåfall knäcker topparna på mina om jag enbart lägger en duk på, för det lär trycka ner topparna om jag inte har möjlighet att skaka av direkt.

Jag vattnar fortfarande med droppslang till dom men har trappat ner till var fjärde dag, istället för var tredje. Då jag läst mig till att man ska minska bevattningen i takt med att temperaturen sjunker
 
Tuja liksom andra städsegröna växter behöver det lilla ljus som finns dagtid under vinter och tidig vår, annars kan bladen/barren skadas i brist på ljus. Den enda gång man behöver överväga en täckning är när tjältorka uppstår vilket är långt ifrån varje vårvinter. Tjältorka inträffar när dagstemperaturen stiger kraftigt under dagtid och stark kyla hänger sig kvar nattetid och vilket gör att tjälen inte släpper greppet. Pågår detta under några veckor så kan städsegröna växter skadas pga av den frusna marken.

Bevattning sker när behovet uppstår vilket kan variera beroende på temperatur och nederbörd. Att vattna var tredje dag oavsett om det behövs eller inte är ingen bra strategi. För mycket vatten är minst lika illa som torka, blir det för blött så uppstår syrebrist för rötterna och de ruttnar. Känna efter med fingret i jorden under plantorna en bit ner, det skall kännas fuktigt men absolut inte blött.
 
  • Gilla
maniche och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.