Hejsan allesammans,
Har funderat ett tag nu på en bordssåg, Rikt och planhyvel samt handöverfräs.

Att nämna är att jag är total nybörjare men ogillar att köpa saker som jag kommer behöva byta om 1 år, hellre kvalitet och vara nöjd, alternativt sälja till vettig andrahandsvärde.

Fokuset kommer vara mellanstora skåp, små detaljerade askar, trämöbler (inga runda formar), bord i viss mån, mestadels ädelträ.

Första generella frågorna är, behöver man en dammsugare/spånsug, och betyder det att om jag t.ex i dagsläget har en gersåg från Bosch, att jag behöver hålla mig till bosch?
-Följdfrågan är då även, jag skulle vilja dela upp på bärbara, släpbar och stående. Skall man satsa på en bärbar dammsugare till t.ex gersågen, och ha en spånsug allt stationärt, dvs rikt och planhyvel samt Bordssåg?

Rikt och planhyveln jag har tänkt är antingen att man lägger sig i 5-9000 kr klassen, alternativt 13-15000?
Är kostnaden värd den för utrustningen?
Tittade på antingen typ dewalt 733 eller liknande i priskategorin, och då den dyrare LUNABPT-260B.
Är det en väsentlig skillnad i kvalitet, och isf vad för punkter skall man tänka på? helgjutet vs ?:D

Till bordssågen är mest frågan, Bosch GTS 10 XC, värd sin kostnad, verkar som om slaget står mellan dewalten, och att Dewalt har bättre precision?
men här även återkopplar jag till första, samlad maskinpark för simplicitet med dammsugare / spånsug?

Sista delen är Handöverfräs, att gå på en "mellan"modell vs en större? Jag har i största mån försökt köra batteri på "handverktygen" och kört makita, så jag är lite kluven som första handöverfräs, köra med batteri, Makita DRT50 eller köra en dyrare med sladd, Makita RP2300, för att då fästa den i ett fräsbord?
Bortslängda pengar att fästa RP2300 i ett bord? dumt med batteri för en handöverfräs?

Värt med en spånsug eller funkar en gedigen grovdammsugare? Ingen aning om vad för spånsug, tar gärna rekommendationer, även på grovdammsugaren.

Sist men inte minst är frågan om Isolering av gammalt betongtak. Garaget ligger under sovrummen, och behöver troligen isolera med lämpligt material, har någon några idéer?

Tacksam för alla svar!
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Jag har en mellanstor handhållen fräs, för liten för att köra i bord och samtidigt otymplig för att bara runda av / fasa kanter. Här skulle jag rekommendera två maskiner där den större ska vara byggd för montering i bord med höjdjustering genom fräsens sula :) Den lilla du kollat på ser riktigt fin ut för de små snabba jobben!
 
Det var många frågor på en gång från TS. Kanske inte får med alla i det här inlägget, men jag ska iaf adressera en del av dem.

Till hyvlen vill du ha en ordentlig spånsug. En hyvel genererar mycket spån och med bara en vanlig (grov)dammsugare kommer du fylla upp påsen väldigt fort. Det är även så att en spånsug och en dammsugare jobbar lite olika med avseende på undertryck/luft mängd och en spånsug är helt enkelt bättre lämpad för att hantera spånet från en hyvel.
Till sågen är det lite mindre skillnad och jag skulle säga att det går med vilket som till en såg av den typ du pratar om.
Anslutningarna mellan dammsugare/spånsug och verktyg är så pass standard att det ska fungera med olika märken. Ibland kan en adapter för olika rörstorlekar behövas, men det kan hända även inom samma märke.

Vad gäller hyvlarna du länkar så är DeWalten bara en planhyvel, medan den andra är en kombinerad rikt- och planhyvel. Alltså två verktyg med olika kompetenser. Det är nog den huvudsakliga anledningen till prisskillnaden. Jag kan inte uttala mig om kvaliteten på någon av dem.
Även om det finns en hel del personer som hävdar att man klarar sig utan en rikthyvel och kan göra det momentet på antingen bordsågen eller med planhyvel med hjälp av diverse jiggar har jag svårt att se ett arbetsflöde där det känns rimligt att göra annat än i något enstaka fall. Jag vill nog påstå att man behöver en rikthyvel, så bara planhyveln hade gått bort för mig.

Generellt när man vill jaga precision i maskiner är det ganska tätt förknippat med vikt. Ju mer en maskin väger, ju lättare är det att få precision i arbetet. Naturligtvis är det inte den enda faktorn men det spelar absolut en stor roll. Ingen av de maskiner du tittar på är några tyngre saker och hur hårt det än låter så tror jag inte att de på sikt kommer att leverera till dina förväntningar när du kommer igång och du utvecklas i din hobby.

Men jag tror inte heller du i nuläget vill investera i flera hundra kilo tunga gjutjärnsmaskiner för att komma igång med din hobby. Jag tror istället att du ska släppa tanken på att köpa "rätt" maskiner från början utan istället inse att du ger dig ut på en resa. I takt med din resa kommer du att utvecklas och kraven på dig själv och dina verktyg kommer att öka med tiden. Jag tror ditt fokus istället ska ligga på att köpa maskiner som har ett bra andrahandsvärde, så du kan uppgradera efterhand utan alltför stor förlust. Detta leder mig till att rekommendera investeringar i begagnade maskiner istället. Just mindre hyvlar finns det en stor efterfrågan på på begagnatmarknaden, så det gäller att leta noga, ha tålamod och inte tveka förlänge när tillfälle uppenbarar sig. Naturligtvis kan det kännas lockande att köpa nytt, men jag skulle tro att den kombinerade rikt- och planhyveln du tittar på har du växt ur inom tre till fem år om du fortsätter med din hobby, och tyvärr har de nytillverkade mindre maskinerna inte ett så gott rykte, så vill du då uppgradera tror jag inte du får tillbaks mer än max hälften på begagnatmarknaden. Köper du däremot en bra redan begagnad maskin kan du nog få ut ungefär samma pengar den dagen du vill sälja den.
Jag köpte min första hyvel för 7 år sedan (begagnad). Jag är nu inne på hyvle nummer två (också begagnad), och suktar efter nr tre. Detta på grund av uppdatering i storlek och precision.

Vill du trots detta köpa nytt men samtidigt köpa en maskin som kommer att räcka på sikt så är det nog tyvärr ytterligare fem till tio tusen du måste lägga på din föreslagna budget.

Sågar är inte lika känsligt, du klarar dig nog lite längre där med en liknande som du pratar om. Men även här gäller i stort resonemanget ovan. Fortsätter du med din finsnickerihobby kommer du så småningom vilja uppgradera till något större och stabilare. Jag har själv en Bosch GTS 10 som jag haft i 10 år, men går nu och väntar på en gjutjärnsmaskin på 300kg då jag tycker mig växt ur min Bosch.

Nu hoppas jag att jag inte avskräckt dig från att investera och komma igång med din hobby. Det var absolut inte min mening med inlägget, snarare tvärtom. Meningen var att förmedla att i takt med att du utvecklas så kommer dina verktyg också behöva göra det. De verktyg du ska köpa idag är de du tror dig kunna växa i, men var medveten om att du bara ser till horisonten, och när du kommit ditt kommer det finnas något annat du vill åt. Horisonten är dock närmre än du tror och du vill ha budget att uppgradera när du kommit dit.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Hejsan, och tack både K_arlstrom samt Pyro för era svar!

Vi börjar uppifrån och ner i vanligt maner!

@K_arlstrom, så egentligen ska jag ha båda?;)



@pyro , tackar för egentligen det svaret jag vill ha skulle jag säga. Vad jag har förstått till hyvel så ska man köpa begagnat, men tycker det är så väldigt mycket svårare, om man lägger 15-20.000 kr på en begagnad hyvel, vad letar man efter för modeller? och vad skall man tänka på, vad för delar kan vara slitna etc?
har försökt leta ett tag på blocket, men tyvärr inte dykt upp några i vad jag skulle säga rätt storlek. Var letar man, förutom här och blocket?
Är kanske dumsnål som endast letar i närområdet.

Skall absolut ha en rikt och planhyvel, så då går egentligen de modellerna bort.'

Är kombimaskiner något att ha som Emco rex-2000 och Luna w59

Då tror jag en Bosch GTS 10 är ett bra instegsmodell för mitt sågande, sedan köper jag din 300kg pjäs när du behöver köpa ett sågverk.
 
Jag är inne på min andra GTS10 och det är en helt ok såg. För mig är det utrymmet som avgör, hade jag plats för en riktig såg skulle jag ha det.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag är inne på min andra GTS10 och det är en helt ok såg. För mig är det utrymmet som avgör, hade jag plats för en riktig såg skulle jag ha det.
@nanowire, det är väl ett kommande problem. Har ett garage på ca 25-28 kvm, uppskattat ögonmått, vad får man egentligen plats med? svårt att fantisera ut, men antar att man får malla upp och sånt. Fördelen med GTS10 är att jag bara kan flytta ut den på garageuppfarten, men primära fokuset är att allt skall gå att arbeta med inne i garaget.

När du säger "helt ok såg", är det precisionen, storleken? Jag har några funderingar kring att bygga fönster ( säkert oändligt svårt kommer någon säga :D) och bord etc som tidigare skrivits.
Har du modifierat den för större släde?
 
K Kungkurt skrev:
@nanowire, det är väl ett kommande problem. Har ett garage på ca 25-28 kvm, uppskattat ögonmått, vad får man egentligen plats med? svårt att fantisera ut, men antar att man får malla upp och sånt. Fördelen med GTS10 är att jag bara kan flytta ut den på garageuppfarten, men primära fokuset är att allt skall gå att arbeta med inne i garaget.

När du säger "helt ok såg", är det precisionen, storleken? Jag har några funderingar kring att bygga fönster ( säkert oändligt svårt kommer någon säga :D) och bord etc som tidigare skrivits.
Har du modifierat den för större släde?
Den är en kompakt mobil såg med bra precision för klyvning om en är noggrann när en låser anhållet. Det går också utmärkt att sätta en fräs i utrymmet mellan såg och bordsbreddaren. Nackdelen är att den inte är stor och tung eller kan hantera hela skivor som en stor formatsåg kan.
Man får plats med mycket på en sådan yta, frågan blir vad en prioriterar att göra. I min verkstad samsas trä och metall och därför är en av kompromisserna en mindre bordssåg.
 
Hejsan

Du har fått bra svar hittills avseende lämpliga maskiner och jag har inget att tillföra där.

Men du frågade också om ljudisolering mellan verkstad och övriga huset; den enda hjälp jag kan bidra med där är att tipsa om @Björn Melander som jobbar med just sådant och är expert på sådant. Med lite tur hittar han tråden (chansen ökar nu iom att han har blivit taggad) och kan ge dig lite tips.

Lycka till med verkstan!
//Ronnie
 
Jo, principen för att ljudisolera verikalt i detta fall är att montera ett tungt (flera lag gips) undertak som ej kortsluter mot bef betongbjälklag. Desto större luftspalt och desto mer massa du tillför konstruktionen desto bättre ljudisolering får du. Ovanpå det nedpendlade gipstaket lägger du stenull , minst 1/3 av konstruktionshöjden, den ska dock ej vidröra betongen.

Det finns egentligen två sätt att göra detta på.

A (Bäst)
Gipsundertak nedpendlat med fjädrande isolatorer sk ”hangerstak”. Här måste lasten beräknas så att isolatorerna jobbar inom sitt dynamiska område. Viktigt att det nedpendlade taket inte kortsluter mot väggar utan mot sylomerremsa och akustikfog.

B/ (Näst bäst)
Regla upp ett nytt bjälklag som inte kortsluter mot bef bjälklag. Bjälkarnas infästning görs i väggen i detta fall.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jo, principen för att ljudisolera verikalt i detta fall är att montera ett tungt (flera lag gips) undertak som ej kortsluter mot bef betongbjälklag. Desto större luftspalt och desto mer massa du tillför konstruktionen desto bättre ljudisolering får du. Ovanpå det nedpendlade gipstaket lägger du stenull , minst 1/3 av konstruktionshöjden, den ska dock ej vidröra betongen.

Det finns egentligen två sätt att göra detta på.

A (Bäst)
Gipsundertak nedpendlat med fjädrande isolatorer sk ”hangerstak”. Här måste lasten beräknas så att isolatorerna jobbar inom sitt dynamiska område. Viktigt att det nedpendlade taket inte kortsluter mot väggar utan mot sylomerremsa och akustikfog.

B/ (Näst bäst)
Regla upp ett nytt bjälklag som inte kortsluter mot bef bjälklag. Bjälkarnas infästning görs i väggen i detta fall.

tack för väl utfört svar kring isoleringen!
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.