Att ha en sommarstuga med mulltoa i ett separat hus och bara ett sovrum kan funka för två vuxna men efter att vår son föddes förra hösten så växer viljan att få till i alla fall ett sovrum till och vattentoalett inne. Vi har funderat lite och det enklaste verkar vara att helt enkelt förlänga huset ett par meter. Vad tror forumets experter om planlösningen nedan? Är sovrummen för små? Ska man istället satsa på ett sovrum och en större toalett?
 
  • Ritning av en sommarstugas planlösning med ett sovrum, kök, vardagsrum och förslag till utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp , tycker det blir för trångt med 2 sovrum, och glöm inte förvaring i nya delen,
 
  • Gilla
astolf
  • Laddar…
BirgitS
A astolf skrev:
Är sovrummen för små?
Det beror ju på vad de ska rymma och vad de ska användas till. 1,7 m räcker till 90 cm sängbredd plus sängbord men sen är det i stort sett fullt längs kortsidan. 3,3 m blir 1,3 m kvar efter att sängen är borträknad så det går att få in garderob eller ett litet bord. Men det blir ju just ingen golvyta kvar att leka på. Men om rummen bara ska användas för att sova i så går det ju.

Duschen ser för liten ut.
 
  • Gilla
astolf
  • Laddar…
Tack för era kommentarer! Jag tänkte om lite och ritade in ett större badrum med större dusch och tog bort ett av sovrummen till förmån för ett större, den något märkliga sängkonstruktionen är tänkt som en "familjesäng" med en 160cm säng i botten och en 90 ovanför. Jag tar tacksamt emot ytterligare kritik!
 
  • Ritad planlösning av en bostad visar ett kök, större badrum, vardagsrum och ett sovrum med en unik familjesäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första ritningen är ganska lik vår planlösning vad gäller sovrum i sommarstugan. Byggde faktiskt ut stugan på längden med 22 kvm förra året.

Jag tycker att sovrum i en sommarstuga kan vara små. Där sover man bara. Våra barn har en våningssäng i sitt sovrum. Vi har en 160 bred säng med 36 cm på var sida (har måttet i huvudet eftersom jag ska snickra sängbord). Inget annat får plats i vårt sovrum. Har dock kompletterat med 2 nya garderober i en hall.

Sedan satsade vi på kök/vardagsrum i ett. Trevligt att umgås på den ytan. 36 kvm rum gör att man får plats. Totalt är vår stuga ca 70 kvm. Då är det 2 hallar också.
 
  • Gilla
astolf
  • Laddar…
Beror ju lite på hur stora sovrum och badrum ni är i behov av, men din lilla "hall" tar ju en del plats. Går det att ha alla dörrar direkt från vardagsrummet hittar man lite yta och kanske kan få ihop det med två sovrum på något sätt?

Ritning av en planlösning med en liten hall, badrum, samt två sovrum orienterade kring ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
astolf och 1 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Beror ju lite på hur stora sovrum och badrum ni är i behov av, men din lilla "hall" tar ju en del plats. Går det att ha alla dörrar direkt från vardagsrummet hittar man lite yta och kanske kan få ihop det med två sovrum på något sätt?

[bild]
Intressant tanke som även jag varit inne på. Problemet med den är möbleringen av vardagsrummet och att jag hade svårt att få in en tvättpelare; bägge dessa två problem uppfattade hustrun som stora.... Man kanske skulle ta en funderare till på om det är enklare att lösa möblering och sätta en kombinerad tvättmaskin och torktumlare i köket istället.
 
M Mikael K. skrev:
Första ritningen är ganska lik vår planlösning vad gäller sovrum i sommarstugan. Byggde faktiskt ut stugan på längden med 22 kvm förra året.

Jag tycker att sovrum i en sommarstuga kan vara små. Där sover man bara. Våra barn har en våningssäng i sitt sovrum. Vi har en 160 bred säng med 36 cm på var sida (har måttet i huvudet eftersom jag ska snickra sängbord). Inget annat får plats i vårt sovrum. Har dock kompletterat med 2 nya garderober i en hall.

Sedan satsade vi på kök/vardagsrum i ett. Trevligt att umgås på den ytan. 36 kvm rum gör att man får plats. Totalt är vår stuga ca 70 kvm. Då är det 2 hallar också.

Ja, sovrummet vi har idag är också rätt litet men vi får plats med en 160-säng och spjälsäng. Jag undrar om vi inte till och med har mindre än 35cm per sida :) Hur stort är barnens sovrum med våningssäng?
 
Barnens rum är snäppet mindre än vårt. Har inte måtten i huvudet. På bredden är det 90cm våningssäng + ca 1,3 m. Sedan är det nån halvmeter längre än våningssängen. Får plats lite hyllor. Drygt 5 kvm med andra ord. Jag tycker det räcker gott i en sommarstuga. De tycker nog att det är mysigt :). De får plats på golvet om de vill bygga lego. Spelar de på mobilen sitter de i sängen. Vi har dock prioriterat bort dörrar. Om det blir dörr i framtiden så blir det skjutdörr.

Sedan har vi drygt 2000 kvm tomt så vill man vara ifred och läsa finns t ex en hängmatta i ena hörnan av tomten. Samt 3-4 olika uteplatser.

Tv spel m m sker i vardagsrummet.
 
  • Gilla
astolf
  • Laddar…
När de blir äldre så kommer nog nån av dem sno gäststugan med glädje...
 
  • Gilla
astolf
  • Laddar…
BirgitS
A astolf skrev:
Intressant tanke som även jag varit inne på. Problemet med den är möbleringen av vardagsrummet och att jag hade svårt att få in en tvättpelare; bägge dessa två problem uppfattade hustrun som stora.... Man kanske skulle ta en funderare till på om det är enklare att lösa möblering och sätta en kombinerad tvättmaskin och torktumlare i köket istället.
Men på 170 cm bör man väl kunna få in både en tvättmaskin och en dörr?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men på 170 cm bör man väl kunna få in både en tvättmaskin och en dörr?
Absolut, problemet är rummet utanför som då, enligt min fru, blir svårmöblerat.
 
BirgitS
Okej, vad som är viktigast i kompromisserna mellan bortkastade kvm, möblerbarhet, sparade pengar i form av mindre utbyggnad osv. är ju något som ni själva måste komma fram till.
 
Efter provmöblering i helgen har vi ett nytt förslag, kritik mottages tacksamt!

Ritning av en lägenhetsplanlösning som visar möblering i kök, vardagsrum, sovrum och toalett med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Lite knepigt att se på TV kanske?

Säkerhetsmässigt är det inte så bra att ha diskhon och spis/häll i olika bänklängder. Många barn har blivit skållade av hett pasta- och potatisvatten när deras förälder snubblar på dem eller en leksak medan de bär kastrullen över golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.