Skånepöjk
Jag behöver ett simpelt räcke (ledstång) längs med uppfarten.
Har inget direkt bra att fästa stolparna i så antar att jag blir tvungen att gjuta plintar längs sidan.

hur gör jag detta smidigast? Behöver få bort asfalten och sen gräva ur.
Blir nog 10-15 plintar.

Vinkelslip? Huggmejsel? Finns någon speciell fräs/borr till detta?

hur stor diameter bör plinten ha? Räcker 1 säck grov och lite armeringsjärn per plint? Ska betongen sluta i nivå med asfalten eller ovanför...?

eller ska jag blanda med expanderbetong för att riktigt fylla ut under asfalten? Är den lika stark som grov?

bör jag placera stolpsko i det jag gjutit eller är det smidigast att göra en rak yta som jag sen kan borra/plugga i?

hur långt mellan plintarna är lagom långt för en ledstång?

MÅNGA FRÅGOR JAG VET FÖRLÅT

TACK

har inte råd att leja bort allt arbete, måste göra så mycket som möjligt själv.
 
  • Asfalterad uppfart med plats för räcke och grannlötens vegetation i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket material ska stolparna vara i?
 
Skånepöjk
P Prodigys skrev:
Vilket material ska stolparna vara i?
trä eller stål... funderat på båda alternativen.
Med trä tänkte jag att man gjuter dit en stolpsko.
Om jag däremot skulle använda någon form utav stålstolpar (går att köpa på stålhandeln i närheten) så vet jag inte om det räcker med att trycka ner stolpen i betongen. dvs att betongen nyper fast stålröret som är ganska glatt.

Behöver jag rostskyddsbehandla/måla stålet som ska gjutas fast...?
 
Dra lite snören för att bestämma var du ska räcket, som jag antar du ska placera längs vägen till vänster.
Markera infästningar i marken med jämna mellanrum.
Sen ser det ut som du både får borra ner i berget för infästningar och gjuta plintar.
Borra dubbla rader och gjut in gängstång som du kan skruva trekanter i av metallrör som du sen kan fästa ledstången i.

Så 2 fästen till varje ledstångsfäste som tillverkas som en trekant.
 
Skånepöjk
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Dra lite snören för att bestämma var du ska räcket, som jag antar du ska placera längs vägen till vänster.
Markera infästningar i marken med jämna mellanrum.
Sen ser det ut som du både får borra ner i berget för infästningar och gjuta plintar.
Borra dubbla rader och gjut in gängstång som du kan skruva trekanter i av metallrör som du sen kan fästa ledstången i.

Så 2 fästen till varje ledstångsfäste som tillverkas som en trekant.
hej tack för svaret!
Förstår däremot inte vad du menar med skruva trekanter i av metallrör...? Hur menar du att jag kan fästa ledstången i gängstången?
menar du att jag endast ska gjuta fast gängstång?
 
Skånepöjk
Har börjat markera upp hur ledstången ska gå. Stolparna blir nog med ca 1.5m mellanrum.

Sågar upp en kvadrat på diameter 20cm och så djupt jag kommer, risk för berg under asfalten.
Häller i betong och avslutar nivå asfalt.
då har jag något bra att skruva och plugga i.
Känns svårt att gjuta fast stolpskor direkt och få det i våg.

Något jag missat? Tänker jag rätt?

stolparna blir troligtvis 75x75 trä och överliggaren vet jag inte riktigt ännu vad som blir bäst.
 
  • Uppmärkning på asfalt för ledstångens stolpar med stenar och blomsterplantering bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markeringar på asfalt för installation av ledstång intill buskage och berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppmärkning på asfalt för ledstångsinstallation intill berg och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt inte stolpen på asfalten, du kommer garanterat köra på dessa..
Försök få ner stolpen bredvid, bland grönsakerna.
 
Skånepöjk
Grävt 4 hål, går ganska smärtfritt än så länge.
gröper ur på sidorna så det blir som en svamp. Kommer ner ca 40cm. Stolparna placeras tätt så förhoppningsvis blir det stabilt.

Stött på fibern, så får ta det lite försiktigt.

något som vet ifall man kan gjuta in fibern? Får man det?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Grävt 4 hål, går ganska smärtfritt än så länge.
gröper ur på sidorna så det blir som en svamp. Kommer ner ca 40cm. Stolparna placeras tätt så förhoppningsvis blir det stabilt.

Stött på fibern, så får ta det lite försiktigt.

något som vet ifall man kan gjuta in fibern? Får man det?
Det kan du, och så länge slangen inte är skadad så blir det inget problem nu. Bara för att vara lite feg skulle jag försöka trycka ut slangen mot sidan av hålet så att den går lite fri inför framtida tjälskott etc.
I och med att det är anslutningen på din egen fastighet så får du i praktiken göra vad du vill, inklusive gräva av den, men du får betala för att reparera den om du vill använda den. :D
Och om man sedan ska laga slangen någon gång i framtiden så måste man ju oavsett gräva upp asfalten, så det blir ett rejält jobb oavsett en liten plint eller ej.
 
Skånepöjk
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det kan du, och så länge slangen inte är skadad så blir det inget problem nu. Bara för att vara lite feg skulle jag försöka trycka ut slangen mot sidan av hålet så att den går lite fri inför framtida tjälskott etc.
I och med att det är anslutningen på din egen fastighet så får du i praktiken göra vad du vill, inklusive gräva av den, men du får betala för att reparera den om du vill använda den. :D
Och om man sedan ska laga slangen någon gång i framtiden så måste man ju oavsett gräva upp asfalten, så det blir ett rejält jobb oavsett en liten plint eller ej.
tack för svaret! Var orolig att betongen skulle ha sönder kabeln när betongen brann eller så, jag vet inte :)
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
tack för svaret! Var orolig att betongen skulle ha sönder kabeln när betongen brann eller så, jag vet inte :)
Den kabeln du ser är någonstans mellan 9mm och några cm grov va? Det är ett ytter-rör som skyddar fibern som går i den. Det klarar förhållandevis tuffa tag. Fibern som går i den är betydligt ömtåligare, men den hoppas jag att du inte fått fram, för då behöver du nog skicka inläggen från mobilen nu. :)
 
Skånepöjk
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Den kabeln du ser är någonstans mellan 9mm och några cm grov va? Det är ett ytter-rör som skyddar fibern som går i den. Det klarar förhållandevis tuffa tag. Fibern som går i den är betydligt ömtåligare, men den hoppas jag att du inte fått fram, för då behöver du nog skicka inläggen från mobilen nu. :)
Det ligger grön plast ovanför och under är det en genomskinligt rör som är tjockt som ett lillfinger, typ.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Skånepöjk
Var är det bäst att placera stolparna för att överliggaren ska hamna bäst?
alltså, ska jag ha en stolpe vid varje sväng eller spelar det ingen roll? Sätter stolparna ca cc1,3m.
tanken är att skarva ihop överliggaren på något bra sätt.
Har inte kommit på någon bra design ännu på hur allt ska komma ihop.

Kanske blir stolpar med hatt på, sen fästen till överliggaren som skrivas i stolpen och på det en överliggare av något slag.
 
Skånepöjk Skånepöjk skrev:
Jag behöver ett simpelt räcke (ledstång) längs med uppfarten.
Har inget direkt bra att fästa stolparna i så antar att jag blir tvungen att gjuta plintar längs sidan.

hur gör jag detta smidigast? Behöver få bort asfalten och sen gräva ur.
Blir nog 10-15 plintar.

Vinkelslip? Huggmejsel? Finns någon speciell fräs/borr till detta?

hur stor diameter bör plinten ha? Räcker 1 säck grov och lite armeringsjärn per plint? Ska betongen sluta i nivå med asfalten eller ovanför...?

eller ska jag blanda med expanderbetong för att riktigt fylla ut under asfalten? Är den lika stark som grov?

bör jag placera stolpsko i det jag gjutit eller är det smidigast att göra en rak yta som jag sen kan borra/plugga i?

hur långt mellan plintarna är lagom långt för en ledstång?

MÅNGA FRÅGOR JAG VET FÖRLÅT

TACK

har inte råd att leja bort allt arbete, måste göra så mycket som möjligt själv.
Tjenare, är du klar med projektet , blev det bra? kan du isf skicka några bilder eftersom jag har liknande projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.