Hej!

Jag skulle vilja sätta upp en flaggstång på nocken till min stuga. Alltså en stång som fästs på vindskivan högts upp på nocken ovanför entrén. Problemet är att det inte finns stänger som är kortare än 6 m att köpa, och jag bedömer att jag behöver ca 2,5 meter. Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Kolla båtaffärer, eller fasadflaggor.
Behöver nog justera fästet iof.
Eller använd nåt annat sätt en knopp i toppen och en talja.
 
Jag har kollat, men de är djäkligt dyra om man menar riktiga fasadflaggstänger och inte de i plast för 159 kr på Jula. De kostar lika mycket som en 8 meters stång från typ Bauhaus. Detta därför att det mest är företag som köper den längden. Jag ville bara kolla om någon annan löst det på ett smart sätt.
 
På svärfars gård ska det ha suttit en flaggstång på gaveln, förvisso en längre modell, men vad jag förstår fick den tas ner för att det blev för stora krafter på gaveln av den.
 
Krafterna på gaveln blir dom samma oavsett om stången är i trä eller aluminium. Enklast är väl att tillverka en egen stång av en passande trästör och fästa den på ett bra sätt? Det kommer inte att räcka att sätta den i vindskivan.
 
Redigerat:
Hade hört med någon firma som säljer stänger ifall de har någon som gått sönder i mark fästet. Sen kan du såga av till rätt längd. Infästningen måste ju oavsett göras som nedan och då spelar nedkanten mindre roll. Svensk flagga på en flaggstång monterad ovanpå ett vitt hus med dekorativa träsnitt och blomlådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag funderar... jag skruvade ner en anordning i metall som fäste en tv-antenn just där jag vill ha flaggstången, och i den vinkel jag vill ha den. Eftersom jag inte har körkort eller bil så har den inte åkt till återvinningen utan ligger i boden och skräpar. Kanske den kan få ett nytt liv och bli bärare av min nya flaggstång? Jag älskar återvinning av material som kan användas på nytt. Den var dock fastskruvad i fasaden under nocken. Kanske det skulle funka?
 
Redigerat:
T topmount skrev:
Hade hört med någon firma som säljer stänger ifall de har någon som gått sönder i mark fästet. Sen kan du såga av till rätt längd. Infästningen måste ju oavsett göras som nedan och då spelar nedkanten mindre roll.[bild]
Det är precis en sådan nockflagga jag är ute efter!
 
  • Gilla
topmount
  • Laddar…
Bara lite nyfiken...:D
Har du balkong nedanför eller hur hissar du flaggan sedan?
 
Jag kommer ha linorna dragna ner till en lagom höjd för en enkel stege som jag vågar stå på. Men eftersom jag kommer ha en vimpel hissad året om så är det bara när det är dags att byta ut vimpeln som jag behöver klättra upp. Jag har alltså ingen plan att hissa en flagga.
 
Köper du en begagnad kan man ju kosta på sig intern dragning av linan för att undvika smatter. Enklast med ett falluttag för segelmast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.