nizzehult nizzehult skrev:
Sen är det en rätt subjektiv fråga om luften är bra på morgonen så på detta har jag inget svar.
Det är för mig väldigt tydlig när jag tex har behövt gå på toan på morgonen. Kommer jag tillbaka när dörren (till rummet) har varit stängd då luktar det ganska dåligt. Hade dörren varit öppet, då luktar det helt OK.

Men även om du anser det luktar helt OK även efter ni har sovit där i 8 timmar, så kan din sambo uppleva nåpot annat.

Det är kanske ditt hus, men det är fortfarande även hennes hem.

Jag har likadana diksussioner med min sambo om att hon tycker det är för kallt i huset, sedan tycker jag det är oftast på tok för varmt. Jag är bott i Holland i större delen om året och då värmer man huset till 19 grader på termostaten. Min sambo bäver för den ide... haha. Komprpmissen är då väl att hålla övervåningen värmare än jag gillar, men underväningen som alltid är liten kallare blir då mer min domän..
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, berätta gärna mer. Vad händer med kemikalierna och på vilket sätt belastar de miljön?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reningsverk#Kemisk_rening

Jag kan klippa in det eftersom du inte verkar förstå de enklaste samband:
Efter mekanisk och biologisk rening finns fortfarande nästan alla fosfater från tvättmedel kvar i vattnet. För att få bort dessa sätter man till kemikalier som till exempel järnklorid eller aluminiumjoner, vilket är vanligast att man använder, som binder fosfaterna. Det bildas en fällning som sjunker till bottnen i en sedimentationsbassäng. Det kemiska slammet som bildas pumpas vidare till slamhanteringen där det efterbehandlas tillsammans med slam från övriga processer.
Alltså: att framställa kemikalier och driva reningsverk har miljöpåverkan eftersom energi används. Även framställningen av de för reningen nödvändiga kemikalierna kräver energi. Denna utvinning har med stor sannolikhet också miljöpåverkan.

PS. Passar på att slänga in högerregeln också, den har folk också svårt för verkar det som:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Högerregeln
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.

Av egen erfarenhet har jag lärt mig följande. Detta är inget att göra en stor sak av öht. Du kommer stånga dig blodig och sedan kommer du gå o lägga dig varje kväll med en frustrerad känsla.
Är du beredd att kasta ut din sambo över detta? gör det! I annat fall bit ihop och svälj stoltheten och håll tyst om detta för all framtid.

Jag har själv gjort samma resa och sover nu med öppet fönster. stäng igen så det bara påverkar ert sovrum så kostar det inte nämnvärt.
Resultatet:
Man sover bättre i kyla eftersom huvudet går ner 1-2 grader i värme när man somnar. Och du slipper somna arg.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
F
M mpostma skrev:
Det är för mig väldigt tydlig när jag tex har behövt gå på toan på morgonen. Kommer jag tillbaka när dörren (till rummet) har varit stängd då luktar det ganska dåligt. Hade dörren varit öppet, då luktar det helt OK.

Men även om du anser det luktar helt OK även efter ni har sovit där i 8 timmar, så kan din sambo uppleva nåpot annat.

Det är kanske ditt hus, men det är fortfarande även hennes hem.

Jag har likadana diksussioner med min sambo om att hon tycker det är för kallt i huset, sedan tycker jag det är oftast på tok för varmt. Jag är bott i Holland i större delen om året och då värmer man huset till 19 grader på termostaten. Min sambo bäver för den ide... haha. Komprpmissen är då väl att hålla övervåningen värmare än jag gillar, men underväningen som alltid är liten kallare blir då mer min domän..
Man vänjer sig. Människan är bra på det. Tar lite tid bara.
Kolla på någon engergisida och se vad du sparar för varje grad?
Rekommenderar automatisk nattsänkning om det går. Och sänkning på vardagar när ni är på jobbet.
Hade 21 °C hela tiden förut.
Sänkte till 15°C från kl: 20-04 och samma mellan kl 7-14. Bergvärmepumpen förbrukade innan 12.500 kWh/år och nu 8.800 kWh/år. Är vi bortresta sänker vi till 15 °C hela tiden.
Sparar cirka 5000 kr om året på det, utan att det märks.
Temperaturen hinner dock aldrig ned till 15 °C i huset.

Om det är minusgrader ute kör man med 17 °C nattsänkning.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Jamen det används ju inte längre som sitt ursprungliga syfte; ingen värmeåtervinning sker ju öht!
Det används för ventilation och för att dra ur matos från spisen. Punkt. Hela ventilationssystemet rengjordes också för några år sen av en ventilationsfirma.
Byta ut rubbet skulle säkert kosta 20-30'.
Idag är det en jordvärmepump som står för uppvärmningen och den lever på lånad tid. Den dagen den säger upp sig - mest troligt under en smällkall storhelg höhö - så är det bara att vrida upp termostaten på Bacho-aggregatet så har man värme i huset igen - tills värmepumpen är ersatt. Även detta måste beaktas.
Du har alltså bara F-ventilation, inte FTX. Det behövs tilluftsdon i sovrummen, t ex en reglerbar fönsterventil med uteluftsfilter. Då kan du få ner CO2-värdena i rumsluften. Värdet på CO2 bör ligga under 700 PPM (helst under 500) för att motverka långsiktiga hälsoeffekter. Om uteluften är dålig eller om det är mycket kallt ute, kan man tillfälligt stänga till ventilen. Luftkvalitet är viktigare än boendeekonomi.
 
  • Gilla
Arcon
  • Laddar…
Nissens
jonmo jonmo skrev:
[länk]

Jag kan klippa in det eftersom du inte verkar förstå de enklaste samband:


Alltså: att framställa kemikalier och driva reningsverk har miljöpåverkan eftersom energi används. Även framställningen av de för reningen nödvändiga kemikalierna kräver energi. Denna utvinning har med stor sannolikhet också miljöpåverkan.

PS. Passar på att slänga in högerregeln också, den har folk också svårt för verkar det som:
[länk]
Ok, så att använda energi måste betyda miljöpåverkan tror du? På vilket sätt påverkar vattenkraft, vindkraft och i stor utsträckning kärnkraft miljön menar du?

Hur var det nu med de miljöbelastande kemikalierna du pratade om? Enligt länken du skickade så släpps det inte ut något nämnvärt miljövådligt från reningsverken.

Du har en raljant ton vilket är ett tråkigt beteende hos dig. Upplysningsvis finns ingen fossil el i Sverige. Kul att du fick möjligheten lära dig något nytt idag! :)

Roligt att du lade in länken från wiki som bekräftar det jag sade om reningsverk. Synd att jag inte fick möjligheten att lära mig något nytt, men det dyker kanske upp något annat. :)
 
Redigerat:
Nissens
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har huset inte mekanisk ventilation utan FTX (kan man nog jämställa det med) och iom att man helt bytte värmesystem så ändrades nog förutsättningarna för hela ventilationen. Vet inte hur ofta luften byts när man kör detta.

Vad sägs om denna kompromiss: installera en vanlig väggventil i sovrummet som man öppnar efter behov?
Eller sätt in ett öppningsbart fönster...
 
On topic:

Det finns ju som redan diskuterats, två sätt att närma sig frågan. Det ena är det mätbara, och det andra är det upplevda.
Problemet som uppstår är när man tror att något av dem är mer rätt än det andra.

Rent filosofiskt måste man ju acceptera att vissa saker mycket väl kan vara sanna trots att de ännu inte kan mätas. All naturvetenskap har ju någon gång börjat i empiriska observationer innan man gått vidare till att bevisa orsak och verkan.

Det mätbara har TS fått förslag på, och kanske är just en prislapp på situationen vad som krävs för att som "siffermänniska" ska kunna bedöma, och kanske gilla, läget.

Det känslomässiga nedvärderas ofta i såna här diskussioner, men jag anser det vara ett väldigt närsynt tankesätt. Om vi på allvar ska analysera kostnaden av en sån här sak, och väga den mot andra kostnader, märks det nog snart att det är precis lika mycket "känsla" bakom viljan att spara på just denna utgift. Sanningen ligger nog nånstans i att era känslor bör räknas lika mycket, annars är ert förhållande inte mycket värt. (Men det innebär också att din sambo behöver erkänna och acceptera din ångest kring kostnaden. Ni behöver föra en dialog kring hur dessa känslor ska vägas mot varandra)

Någon i tråden har också önskat argument för varför luften från ett öppet fönster skulle vara bättre än genom ventilationen. Jag kan inte bjuda på det, men jag kan redogöra för lite forskning inom ett närliggande område; och det är hur utevistelse påverkar människor.
Kroppen påverkas positivt av att kroppen registrerar "naturliga" input från utemiljön. Förändringar av temperatur och ljus som uppstår när solen kommer fram bakom ett moln. Ljudet av vinden, eller känslan av vind på huden. Faktorerna är många, och alla dessa samverkar till att sänka hjärtrytm, och minska mängden stresshormoner i blodet. Därför används numera utevistelse framgångsrikt i rehabilitering av utbrändhet.
Man kan läsa om detta i forskning gjord av Patrik Grahn på SLU. (Finns en wiki på honom)

Det känns inte väldigt långsökt att tänka sig att dessa samband inverkar även vid sovande med öppet fönster, men effekten riskerar ju såklart att motverkas av känslan att det kostar för mycket, eller kommer in mygg och råttor.
Utan åtgärd riskerar ju den här situationen att påverka TS nattsömn negativt, samtidigt som den påverkar sambons positivt. Det måste ju nånting till för att lugna TS, om det så bara är att mäta vad kostnaden faktiskt blir.

Om man sen kommit fram till att man vill, eller accepterar att, sova med öppet fönster, finns det ju som nämnts i tråden flera sätt att minimera kostnaden för det. Sätt in nytt fönster som går att ställa för vädring, dra ner elementet. Täta och kanske isolera dörren mot övriga huset? Använd myggnät m.m.

Möjligheterna är många, om man faktiskt vill. Det kan ju vara en positiv gemensam ansträngning att tillsammans jobba mot målet att minska de negativa effekterna, samtidigt som man behåller vädringen.

(Själv bor jag i hus, betalar mina räkningar, och sover också gärna med öppet fönster. Sover också gärna i tält eller under bar himmel i en bra sovsäck, gärna vintertid. Mer frisk luft än att sova hemma, och garanterat dyrare. Vi väljer vad vi lägger pengar på.)
 
  • Gilla
MariaT75 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag fattar det. Men eftersom du inte behöver öppna för frisk luft så blir det ju tydligen aldrig varmt där inne. :)
I princip aldrig, det händer ibland på sommaren att någon glömt dörren öppen, men håller man den stängd en timme så är det OK igen. Blir inte heller för kallt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, så att använda energi måste betyda miljöpåverkan tror du? På vilket sätt påverkar vattenkraft, vindkraft och i stor utsträckning kärnkraft miljön menar du?

Hur var det nu med de miljöbelastande kemikalierna du pratade om? Enligt länken du skickade så släpps det inte ut något nämnvärt miljövådligt från reningsverken.

Du har en raljant ton vilket är ett tråkigt beteende hos dig. Upplysningsvis finns ingen fossil el i Sverige. Kul att du fick möjligheten lära dig något nytt idag! :)

Roligt att du lade in länken från wiki som bekräftar det jag sade om reningsverk. Synd att jag inte fick möjligheten att lära mig något nytt, men det dyker kanske upp något annat. :)
Dels startade man upp ett gasverk i Skåne för att stabilisera södra energizonen de närmsta åren, och dels importerar vi el fr bland annat Tyskland och Polen.

Miljöpåverkan av vattenkraft, vindkraft och kärnkraft är alla väl studerade. Det finns mängder att läsa om du faktiskt är intresserad.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kan hålla med dig att det är onödig slöseri.
Jag har en takfläkt i sovrummet och vardagsrummet. Blev dumförklarar av min sambo när hon flyttade in hos mig. "Sådana fläktar hade man bara på 70-talet, de ska bort" efter hon sovit 2 nätter så ändrade hon sig helt, och kan nu inte sova utan fläkten. Drtta har gjort att vi nu på vintern har en minimal springa öppen på altandörren.
Ang kassett eller inte.... öppen spis drar ca 150-300kubik/tim uppvärmd luft. Kassett tar 6-10kubik enligt min kassettleverantör. Jag satte omgående in en kassett. Och så behöver man inte vara orolig för gnistloppor som far ut och kan elda upp huset och kanske er :(.
Så prova med en takfläkt... Rekommenderas starkt :)
 
Vi sover bara med fönstret öppet sommartid. Och det är trots allt så att med god ventilation som detta FTX och luftvärmesystem (takvärme är något annat) ger så sover ju jämnare och får bättre sömn med mindre drag, det är en balansgång att få tillräckligt med frisk luft utan att det blir blåsigt. Men att somna till ett svalt öppet fönster är skönt

Ett bad i veckan mindre sparar mer än att stänga fönstret dock. Jag håller med dig och tycker det är onödigt slöseri så släng ut sambon, badkaret och stäng fönstret ;)
 
Nissens
H Hochiha skrev:
Dels startade man upp ett gasverk i Skåne för att stabilisera södra energizonen de närmsta åren, och dels importerar vi el fr bland annat Tyskland och Polen.

Miljöpåverkan av vattenkraft, vindkraft och kärnkraft är alla väl studerade. Det finns mängder att läsa om du faktiskt är intresserad.
Jo, men Sverige gör ett väldigt litet avtryck map miljöpåverkan när det gäller energi.
Och hur var det med kemikalierna du hade som argument från början?
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, berätta gärna mer. Vad händer med kemikalierna och på vilket sätt belastar de miljön?
Det går åt mycket energi och resurser att rena vårt avloppsvatten. Resursmässigt är det katastrof att vi använder dricksvatten till toaletterna. Restprodukten från reningsverken, slammet, ska behandlas och idag sprids det på åkrar eller läggs på deponi. I framtiden kanske vi inte får lägga det på åkrarna. Alla ämnen renas inte heller i våra reningsverk vilket leder till en diffus spridning av läkemedelsrester och kemikalier. Det är visst brist på dricksvatten inom många områden i Sverige. På flera ställen är dessutom vattnet förorenat och behöver renas innan eller är odugligt som dricksvatten. Att minska vår vattenkonsumtion är ett måste för vår överlevnad!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, men Sverige gör ett väldigt litet avtryck map miljöpåverkan när det gäller energi.
Och hur var det med kemikalierna du hade som argument från början?
Kemikalierna som används i reningsverk har producerats någonstans och där förbrukat energi och orsakat utsläpp. Lägg till transporter av kemikalierna och påverkan på plats. Alla produkter vi använder har en miljöpåverkan någonstans!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.