GoC GoC skrev:
Det är inte så enkelt att känna om trä är fuktigt. Vått däremot.
Läcker det runt skorstenen så brukar det synas på putsen på murstocken.
Men ta en kniv och karva lite på de brädor som du tror är skadade.
Kan vara en ytlig skada från när huset byggdes.
Att kolla så att plåten runt skorstenen är tät är väl oavsett en god idé.
Men i övrigt så gör du inget alls. Det torkar av sig själv om det skulle vara lite fuktigt.
Jag har själv några brädor som är svarta i taket på mitt 40-tals hus. Men inget läckage då taket är helt tätt.
Tack för råd! Då ska jag göra det!
Ja allt kan ju inte se helt tip top ut i ett gammalt sekelskifteshus heller när inget är direkt nyrenoverat.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tycker inte att det ser så farligt ut. Kanske kommer det in vatten vid skorstenen, som du är inne på, det är ju vanligt. Eller så trycker vinden in vatten, som du också funderar på. Hur ser det ut vid nocken? Skulle det kunna rinna in där? Hursomhelst, som GoC skriver verkar det inte vara något större problem. Jag hade avvaktat och hållt koll. Det torkar ju ut på den där luftiga vinden om det inte forsar in vatten. Inget ser ju ruttet ut.

Om du har möjlighet att kolla när det regnar vore det ju bra. Då får du kanske en känsla för var vattnet kommer in?

Sen förstår jag ju självklart att du inte vill ha in vatten. Det vill inte jag heller men jag har med tiden blivit lite mindre upprörd när gamla hus uppvisar dv skavanker ;).
Tack för ett lugnande svar! Nä det verkar inte forsa in vatten någonstans då det definitivt inte syns inne i huset, vilket ju är lugnande. Ska kolla skorstenen idag och ev täta där. Sen får jag väl avvakta tills dess att det regnar ordentligt nästa gång och se!
Runt nocken kunde jag inte se något förutom spikar som satt löst. Därför började jag fundera om det kan dra in vatten under nockplåten? Vet dock inte hur mycket som skulle kunna blåsa in där. Men om vi säger att pappen som ligger under plåten är dålig. Kan det göra att det kommer in vatten även om plåten är tät?
 
Det är vid nocken det kommer in vatten i vårt tak nu. Men bara om det blåser på ett visst sätt samtidigt som det regnar.

Om din plåt är helt tät låter det ju dock lite märkligt att det skulle komma in vatten. Men kanske kan det komma in om det finns lite spikhål?

Skorstenen är ju i o f ett vanligt ställe för vatten att ta sig in.

Känner du någon lukt på vinden?
 
  • Gilla
Hattifnatti
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är vid nocken det kommer in vatten i vårt tak nu. Men bara om det blåser på ett visst sätt samtidigt som det regnar.

Om din plåt är helt tät låter det ju dock lite märkligt att det skulle komma in vatten. Men kanske kan det komma in om det finns lite spikhål?

Skorstenen är ju i o f ett vanligt ställe för vatten att ta sig in.

Känner du någon lukt på vinden?
Okej, kommer det in under plåten på erat tak eller varför läcker det in?
Ja den är tät men den går att lyfta på sina ställen där spikarna sitter löst så kanske om det blåser att det kan ta in vatten så? Hmm svårt att veta. Spikhål finns det. Både de utan spik och med lös spik. Dock finns det på andra delar av taket med men där verkar det vara tätt. Dock kanske denna sida är mer utsatt för väder och vind möjligen.
Huset har en utbyggnad för trapp och hall så taket har 5 sidor.
När jag var upp sist kunde jag inte känna någon doft i alla fall. Kanske luktade det lite fuktigt men har svårt att minnas. Ska smita upp där idag och känna!
Kastar in lite bilder uppifrån taket där jag sitter på sidan som läcker.
Är sidan till höger om skorstenen det gäller (till vänster på nockbilden där skorstenen inte syns). Vackert randigt och gammalt :)
Gammalt rostigt plåttak med synliga spikar och lösa plåtar som kan läcka vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand pekar på lös plåt och spikhål på ett rostigt tak, potentiell läckagekälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogad bild visar gammal, rostig plåttak nära en tegelskorsten, möjlig läckageplats, med lösa spikar och skadade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak i plåt med rost och lös spik syns, hörn av tak med fem sidor vid utbyggnad nära gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint tak!
Hos oss kommer det in vatten i ojämnheter vid nocken. Nu är det iof inte plåt just där hos oss men jag tänker att principen är den samma. Att det kan trycka in vatten vid vissa väder. Rejält regn och blåst från visst håll.
Jag har ett verandatak i plåt där det nog också läcker in vid viss väderlek.

I ett annat hus jag haft kom det in vatten den regniga sommaren 2007. Det var vid en plåt mellan ursprungshuset och en tillbyggnad. Det har inte hänt vare sig före eller efter men den sommaren var extrem som du kanske minns. Då upptäckte jag det iallafall för att det började lukta fukt på ett ställe i huset. Faktum är att jag inte minns om vi någonsin gjorde något eller inte...:thinking: Jag bor inte kvar där längre.

Din skorsten ser ju väl in klädd ut. Vi har ingen plåt på vår. Det borde vi nog ha.
 
  • Gilla
Hattifnatti
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Fint tak!
Hos oss kommer det in vatten i ojämnheter vid nocken. Nu är det iof inte plåt just där hos oss men jag tänker att principen är den samma. Att det kan trycka in vatten vid vissa väder. Rejält regn och blåst från visst håll.
Jag har ett verandatak i plåt där det nog också läcker in vid viss väderlek.

I ett annat hus jag haft kom det in vatten den regniga sommaren 2007. Det var vid en plåt mellan ursprungshuset och en tillbyggnad. Det har inte hänt vare sig före eller efter men den sommaren var extrem som du kanske minns. Då upptäckte jag det iallafall för att det började lukta fukt på ett ställe i huset. Faktum är att jag inte minns om vi någonsin gjorde något eller inte...:thinking: Jag bor inte kvar där längre.

Din skorsten ser ju väl in klädd ut. Vi har ingen plåt på vår. Det borde vi nog ha.
Okej jag förstår! Ja möjligen att det är så!
ja det kan ju mycket möjligt vara så! Att det läcker in vid viss väderlek. Ska kika där uppe idag och försöka ta lite nya bilder. Ska även upp på taket och kolla vid skorstenen om det är tätt där. Kanske man borde försöka ordna till alla spikar som sitter löst. Dock är de gamla spikarna jäkligt grova såå vet inte vart jag ska få tag i grövre spikar för att de ska fylla ut de gamla spikhålen
 
Om det är spikarna som är problemet gissar jag att det inte går att få ordning på utan att byta taket. Det känns som ett sisyfosarbete att täta vid alla spikhål. Så fort huset rör sig kommer det säkert att börja läcka igen i så fall.

Kanske kan det få vara som det är till den dagen det är dags att byta taket?
 
Kanske inte estetiskt korrekt men varför inte rycka ut spikarna och skruva plåten istället då med moderna takplåtsskruv med gummibricka? Kanske finns nå slimmade låga varianter som inte stör så mycket.
 
Troligen spiken i plåten eller skorstenen där fogarna ser väldigt dåliga ut dom gör att vattnet kommer in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.