S scim skrev:
Eh, va? :thinking:
Jag satte frun att skära och spackla tapetskarvarna senast vi skulle göra om, efter det så pratar hon bara om vilken färg hon skall måla med, inte ett pip om att sätta upp tapeter (längre).
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag satte frun att skära och spackla tapetskarvarna senast vi skulle göra om, efter det så pratar hon bara om vilken färg hon skall måla med, inte ett pip om att sätta upp tapeter (längre).
Smart fru, hon har lärt sig.
 
F Freddan#1 skrev:
Tiderna förändras. Kolla på Booli, på vilket nyare hus eller lägenhet som helst, typ.
Att det eventuellt blivit vanligare att man målar väggarna vita inför försäljning för att tilltala en bredare målgrupp säger faktiskt ingenting om tapetförsäljningen. Du kan ju istället titta på omsättning/resultat hos diverse tapettillverkare för att lätt konstatera att ditt påstående är felaktigt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag satte frun att skära och spackla tapetskarvarna senast vi skulle göra om, efter det så pratar hon bara om vilken färg hon skall måla med, inte ett pip om att sätta upp tapeter (längre).
Så du menar alltså att målning kräver mindre förarbete än tapetsering? Intressant...
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
F
S scim skrev:
Så du menar alltså att målning kräver mindre förarbete än tapetsering? Intressant...
Har inte sett din bostad. Men är det målat innan är det bara att tvätta av spackla hål och sedan rolla. Eller?
 
  • Gilla
  • Älska
Nissens och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Har inte sett din bostad. Men är det målat innan är det bara att tvätta av spackla hål och sedan rolla. Eller?
Du förutsätter alltså att förarbetet redan är gjort, smidigt. I ditt scenario är det ju precis lika lätt att tapetsera som att måla.
 
S scim skrev:
Du förutsätter alltså att förarbetet redan är gjort, smidigt. I ditt scenario är det ju precis lika lätt att tapetsera som att måla.
Poängen är att man åker på mer arbete nästa gång om man tapetserar, ett arbete som man kan undvika om man istället målar denna gången. Däremot så krävs ungefär lika bra förarbete för bägge.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är att man åker på mer arbete nästa gång om man tapetserar, ett arbete som man kan undvika om man istället målar denna gången. Däremot så krävs ungefär lika bra förarbete för bägge.
Om man tapetserat med papperstapet med skarvar omlott möjligtvis, men om man tapetserat kant i kant är ju förarbetet närmast identiskt. Min erfarenhet är dock att målning kräver betydligt bättre förarbete, har man den minsta antydan till släpljus så träder småfel fram betydligt tydligare vid målning än vid tapetsering.

Min poäng var att man troligtvis tapetserar i samma utsträckning nu som 2010, om möjligt mer. Sandberg Wallberg (för att ta ett exempel) hade t.ex. en vinst på 4,8 miljoner 2010, och 12,2 (!) miljoner 2019.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Det är ju off-topic men för någon som är duktig på att tapetsera går det betydligt snabbare att få upp tapet än att måla. Dessutom så slipper man täcka lika mycket, om nu inte taket behöver målas så klart.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Vi provade målning men gav upp direkt, förarbetet är ju gigantisk jämfört med att tapetsera föra att inte tala om tiden det tar. Dessutom ser det ju nästan alltid illa ut om nån amatör har målat en vägg jämfört med om samma persom har tapetserat.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
S scim skrev:
Om man tapetserat med papperstapet med skarvar omlott möjligtvis, men om man tapetserat kant i kant är ju förarbetet närmast identiskt. Min erfarenhet är dock att målning kräver betydligt bättre förarbete, har man den minsta antydan till släpljus så träder småfel fram betydligt tydligare vid målning än vid tapetsering.

Min poäng var att man troligtvis tapetserar i samma utsträckning nu som 2010, om möjligt mer. Sandberg Wallberg (för att ta ett exempel) hade t.ex. en vinst på 4,8 miljoner 2010, och 12,2 (!) miljoner 2019.
Även om tapeten är kant-i-kant så behöver man dra loss eventuella bitar av tapeten i skarven som inte fastnat mot underlaget och du måste ändå slipa och spackla skarvarna.

Rörande släpljus så beror det på vilken tapet man har, den tapeten som satt i dotterns rum tidigare var mycket värre än en halvblank ljus färg i alla fall. Har precis målat det rummet och resultatet blev mindre skuggor vid släpljus. Mitt på tapetvåderna är det bara spacklat där det varit hål, skarvarna är skurna och spacklade. Sedan är allt slipat efter två varv färg innan ett tredje och fjärde lager rollades på (för att få bort småskador som har en tendens att komma fram när man målar på tapet, säkerligen samma småskador som orsakade skuggar i släpljus). Resultatet är mycket bra enligt min åsikt i alla fall. Och det gick mycket snabbare att göra detta än att göra förarbete och att tapetsera (med måttanpassning) ovanpå det.

@hapazard, det beror på om du har taklister. Har du inte det så brukar det vara svårt att få det riktigt snyggt mot taket då det sällan är rakt ens i relativt nya hus. Då jag har en dotter som är livrädd för spindlar så har jag krav på att ta bort taklister i alla rum när jag renoverar dem (dessutom så tycker jag att det är snyggare utan taklister), alla vet ju att det är bakom taklisten som spindlarna bor (det är ju vad min dotter säger i alla fall).
 
V Ville_Vessla skrev:
Vi provade målning men gav upp direkt, förarbetet är ju gigantisk jämfört med att tapetsera föra att inte tala om tiden det tar. Dessutom ser det ju nästan alltid illa ut om nån amatör har målat en vägg jämfört med om samma persom har tapetserat.
Min uppfattning är precis tvärtom, det syns direkt om en amatör har tapetserat.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Även om tapeten är kant-i-kant så behöver man dra loss eventuella bitar av tapeten i skarven som inte fastnat mot underlaget och du måste ändå slipa och spackla skarvarna.
Nu har jag mest tapetserat väggar där det krävts ganska omfattande förarbete, men i de få fall jag tapetserat om där det tidigare varit tapetserat med non-woven tapet kantikant så har jag bara spaltat av tapeten och tapetserat om. Inte speciellt ansträngande.
 
Men hallå, tapet eller inte hjälper ju inte TS i sin fråga om att ha fått fel färg till sin fasad. Håll er till ämnet eller starta en ny tråd angående tapetsering.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
SandraPeter och 11 till
  • Laddar…
Alla äldre trähus är målade med linoljefärg från början .Det här med blåsor beror troligen på att man dränkte in fasaden med linolja när man byggde huset lbland också med inblandning av guldockra vilket gör det ännu värre.
Oljan bildar gas det blir varmt och för varje lager färg får den allt svårare att ta sig ut oavsett vilken färg du målar med problemet är större på mörka kulörer eftersom ytan blir varmare än t.ex vit. Det finns sådana här fasader som aldrig blir bra såvida man inte tar bort allt till trärent..Var fasaden tidigare flagig o sprucken i ytan ventilerades gaserna ut lättare men det är ju ingen lösning. Detta är egentligen inte Flyggers fel så var glad för all kompensation du får. Det lär till och med ha gjorts en doktorsavhandling i ämnet jag tror det var i Norge
 
  • Gilla
thomarv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.