Men om man vill spara energi så sänk temperaturen till 11gr. En tjocktröja å skor inomhus är väl okej... Man slipper problemet med att ha fönstret öppet när man sover. Sen får man ett svalt skafferi.
Duscha gör man bara en gång i veckan:p:rofl:

Inlägget kan innehålla spår av ironi
 
Per Ola Persson
L linuseinar skrev:
Nu är jag inte trådskaparen men jag hade ju liknande frågeställning som honom.

Jag hade idag en värmeinstallatör på besök för att se vad han hade för rekommendationer. Han föreslog en från och tilluftsvärmepump, Nibe F470. Och att jag då kan använda befintliga kanaler. Varmvattenberedaren ryker också.

Någon som har input om hur energibesparande en sådan pump kan vara?
Ja det finns inte så många "enkla" lösningar med det värmedistributionssystem du har, om man inte gör lite mer skräddarsydd lösning. En Nibe 470 är ju en färdig FTX-värmepump, dock så är kompressorn ganska liten, ger runt 2 kw. Så det blir rätt stor del elpanna. I ditt hus så bedömmer jag effektbehovet till 45-55 W/kvm (kanske högre norrut) när det är som kallast ute. Men det kanske ändå blir en vettig lösning jämfört idag. Be att få energikalkyl av din installatör.
 
Har i mitt fall börjat kontakta en del installatörer för rådgivning i frågan om byte av uppvärmingssystem. Alla verkar ju dock ha olika åsikter vilket snurrar till det ännu mer för en okunnig som mig själv...

- Väntar på offert för frånluftsvärmepump, Nibe F470. Där används fortsatt FTX som jag har idag.

- Fått två offerter från samma installatör:
1. Nibe F2120 luft/vattenvärmepump som kopplas upp mot befintligt FTX.
2. Nibe F2120 med montering av radiatorer + lite annat.

Min känsla är att det låter vettigt att behålla FTX-systemet som vi har idag men vad som är mest lämpligt av frånluftsvärmepump eller luft/vatten, det har jag ingen aning om. Vad säger experterna på Byggahus?
 
L linuseinar skrev:
Min känsla är att det låter vettigt att behålla FTX-systemet som vi har idag men vad som är mest lämpligt av frånluftsvärmepump eller luft/vatten, det har jag ingen aning om. Vad säger experterna på Byggahus?
Behåll ftx-systemet. Det är sällan värt att byta systemlösning.
 
Frånluftsvärmepumpar passar i moderna välisolerade hus där transmissionsförlusterna är relativt små och ventilationsförluster utgår en stor andel av totala energiförlusten. Hus byggda från ca mitten av 80-talet kan vara med frånluftsvärmepump.
 
L linuseinar skrev:
Har i mitt fall börjat kontakta en del installatörer för rådgivning i frågan om byte av uppvärmingssystem. Alla verkar ju dock ha olika åsikter vilket snurrar till det ännu mer för en okunnig som mig själv...

- Väntar på offert för frånluftsvärmepump, Nibe F470. Där används fortsatt FTX som jag har idag.

- Fått två offerter från samma installatör:
1. Nibe F2120 luft/vattenvärmepump som kopplas upp mot befintligt FTX.
2. Nibe F2120 med montering av radiatorer + lite annat.

Min känsla är att det låter vettigt att behålla FTX-systemet som vi har idag men vad som är mest lämpligt av frånluftsvärmepump eller luft/vatten, det har jag ingen aning om. Vad säger experterna på Byggahus?
Intressant! Du får gärna dela med dig efter du fått svar

Vad har du för FTX idag? Kan jag gissa på QLV6 Riquma? Dessa såldes från en firma i Timrå.
 
B ByggarMartin skrev:
Intressant! Du får gärna dela med dig efter du fått svar

Vad har du för FTX idag? Kan jag gissa på QLV6 Riquma? Dessa såldes från en firma i Timrå.
Ah ok. Nej i mitt fall så sitter det ett ACJ-aggregat.
 
Bor i ett hus på 144 kvm (1-plan) byggt 1991 i Skåne. Vi har ett luftvärmesystem med återvinning från CTC som heter LVA1 som är sedan huset byggdes, detta är sedan ”dockat” mot en frånluftsvärmepump (IVT 490 från 2012)) som sköter varmvattnet samt värmer ett varmvattenbatteri i luftvärmeaggregaret. Jag upplever att förutom att det låter en del (man vänjer sig) så fungerar systemet oerhört bra. Vi har 22-23 grader inne på vintern och gör av med ca 12000 kWh per år (2 vuxna och en 4-åring) vilket jag tycker är helt ok. Vi står ju dock förr eller senare inför ett byte och det finns ju några alternativ som ersättare till aggregatet bla från Acetec. Dock överväger vi att delvis lägga golvvärme i en del av huset då vi ska renovera köket och då lägga klinkers och då vill man gärna ha golvvärme så jag hoppas att detta kommer gå att kombinera med luftvärnen då jag faktiskt är väldigt nöjd med systemet som sådant då man dessutom slipper risken med läckande element osv.
 
Vill man behålla luftvärme och är nöjd med det är det inte NIBE F470 man ska satsa på utan t.ex. F370 med luftvärmeaggregat Alig VB250L enligt NIBE rekommendation. Motsvarar gamla CTC LVA1 och en IVT490 frånluftsvärmepump. Lufteffekten i F470 är för klen för att värma hela huset utan det behövs också golvvärme eller vattenburna radiatorer. Om man satsar på de sistnämnda finns så mycket mer att välja på.
 
  • Gilla
Henke81a
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vill man behålla luftvärme och är nöjd med det är det inte NIBE F470 man ska satsa på utan t.ex. F370 med luftvärmeaggregat Alig VB250L enligt NIBE rekommendation. Motsvarar gamla CTC LVA1 och en IVT490 frånluftsvärmepump. Lufteffekten i F470 är för klen för att värma hela huset utan det behövs också golvvärme eller vattenburna radiatorer. Om man satsar på de sistnämnda finns så mycket mer att välja på.
Intressant! I mitt fall var F470 det första och enda alternativet installatören gav. Var tydlig med att den skulle funka gott och väl. Nu är visserligen mitt hus lite mindre än trådskaparens, runt 110 kvm, så det kanske spelar in.
 
F470 är gjord för att ge förvärmd tilluft samt värma huset med radiatorer eller golvvärme. Man måste skilja på förvärmd tilluft i ventilationen för komfort och luftvärme för att klara värma ett hus. Luftflödet i ventilationen är alldeles för litet för att klara att värma huset. Ett luftvärmeaggregat har ca 1/3 tilluft och 2/3 cirkulationsluft i huset för att kunna ge tillräcklig värmeeffekt.
 
Per Ola Persson
L linuseinar skrev:
Nu är jag inte trådskaparen men jag hade ju liknande frågeställning som honom.

Jag hade idag en värmeinstallatör på besök för att se vad han hade för rekommendationer. Han föreslog en från och tilluftsvärmepump, Nibe F470. Och att jag då kan använda befintliga kanaler. Varmvattenberedaren ryker också.

Någon som har input om hur energibesparande en sådan pump kan vara?
L linuseinar skrev:
Nu är jag inte trådskaparen men jag hade ju liknande frågeställning som honom.

Jag hade idag en värmeinstallatör på besök för att se vad han hade för rekommendationer. Han föreslog en från och tilluftsvärmepump, Nibe F470. Och att jag då kan använda befintliga kanaler. Varmvattenberedaren ryker också.

Någon som har input om hur energibesparande en sådan pump kan vara?
L linuseinar skrev:
Nu är jag inte trådskaparen men jag hade ju liknande frågeställning som honom.

Jag hade idag en värmeinstallatör på besök för att se vad han hade för rekommendationer. Han föreslog en från och tilluftsvärmepump, Nibe F470. Och att jag då kan använda befintliga kanaler. Varmvattenberedaren ryker också.

Någon som har input om hur energibesparande en sådan pump kan vara?
Ja besparingen är nog de skriver de andra. Kompressorn ger runt 2 kw. Så om ditt hus drar nånstans runt 7-9 kw i toppeffekt (när det är som kallast), så gör kompressorn värmen ner till runt +5 gr, sedan hjälper elpannan till. Men du skulle prova att försöka utreda hur fördelningen är på förbrukning idag
 
Jag kan ju uppdatera i den här tråden hur det går för mig i mina tankar att byta ut mitt värmesystem som idag består av FTX med ACJ luftvärmeaggregat som suttit sen 1991.

Jag har jobbat frenetiskt i över en månads tid med att kontakta många installatörer i mitt område men det har varit sisådär med leverans av offerter. Alla verkar ha tokmycket den här perioden.

Hur som helst har jag väl kommit fram till att den bästa lösningen för mig verkar vara luft/vattenvärmepump i kombination med ett luftvärmeaggregat med vattenpaket. Min förhoppning har hela tiden varit att kunna behålla FTX-lösningen med luftvärmen. Smidigt att slippa dra in radiatorer.

Så nu lutar det åt en Mitsubishi Ecodan SHW80 med ACJB luftvärmeaggregat med vattenbatteri. Fått nån energikalkyl på detta också och den ser lovande ut. Totalpris på detta landar lite högre än vad jag hade tänkt från början när detta projekt sattes igång men det verkar ändå kunna bli en godkänd investering till slut ändå.
 
Per Ola Persson
L linuseinar skrev:
Jag kan ju uppdatera i den här tråden hur det går för mig i mina tankar att byta ut mitt värmesystem som idag består av FTX med ACJ luftvärmeaggregat som suttit sen 1991.

Jag har jobbat frenetiskt i över en månads tid med att kontakta många installatörer i mitt område men det har varit sisådär med leverans av offerter. Alla verkar ha tokmycket den här perioden.

Hur som helst har jag väl kommit fram till att den bästa lösningen för mig verkar vara luft/vattenvärmepump i kombination med ett luftvärmeaggregat med vattenpaket. Min förhoppning har hela tiden varit att kunna behålla FTX-lösningen med luftvärmen. Smidigt att slippa dra in radiatorer.

Så nu lutar det åt en Mitsubishi Ecodan SHW80 med ACJB luftvärmeaggregat med vattenbatteri. Fått nån energikalkyl på detta också och den ser lovande ut. Totalpris på detta landar lite högre än vad jag hade tänkt från början när detta projekt sattes igång men det verkar ändå kunna bli en godkänd investering till slut ändå.
Ja i vissa hus är det komplicerat att dra vattenburet system och i andra hus är det ganska enkelt. Jag hade nog försökt så till ett vattenburet system då vatten är en bättre bärare av värme. Dessutom vill jag att det ska vara tyst i ett hus. För mycket sus gillar jag inte. Men som sagt det är svårt att råda när man inte sett förutsättningarna
 
K
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Ja i vissa hus är det komplicerat att dra vattenburet system och i andra hus är det ganska enkelt. Jag hade nog försökt så till ett vattenburet system då vatten är en bättre bärare av värme. Dessutom vill jag att det ska vara tyst i ett hus. För mycket sus gillar jag inte. Men som sagt det är svårt att råda när man inte sett förutsättningarna

Grejen är ju de att har du haft ventilation system i ett hus bör du ändå behålla fläktar som går annars riskerar du olika problem på grund av att ventilationen försvinner så tyst blir det ändå inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.